Het zit in een klein hoekje: een ongeluk. Ben jij nu één van de duikelaars die de berm is ingeduwd door een onoplettende medeweggebruiker. Of heb je een bocht of de hoeveelheid zand/grind/olie/teerstrepen in de bocht verkeerd ingeschat? Ben je lastig gevallen door een kamikazehert/duif/wesp/kind of hebben we te maken met een flinke schuiver op het circuit? De kans is zeer aanwezig dat deze gebeurtenis heeft geleid tot een aversie voor motorrijden of tot de realisatie van het gevaar. Toch is het zonde om geen ronkende tweewieler te kunnen beklimmen. Welke gevolgen een motorongeluk kan hebben en hoe je langzamerhand de motor het beste weer kunt bestijgen lees je hieronder.
“Er zijn twee soorten motorrijders. De motorrijder die gevallen is en de motorrijder die gaat vallen.” (Iedere rijinstructeur, ooit)
Hoe gevaarlijk is motorrijden nu eigenlijk? Het antwoord op deze vraag vind je in deze blog. Als irrelevante maar wel interessante aanvulling hierop heb ik een maateenheid voor de kans op verongelukken weten te vinden met een tabel waaruit goed duidelijk wordt dat motorrijden met afstand de meest gevaarlijke vorm van transport is, op hanggliding na.
Micromort: “De één op een miljoen kans om te verongelukken”
+1 Micromort per:
9,7km per motorfiets
27km per benenwagen
32km per fiets
370km per auto
9656km per trein
19.000km per vliegtuig
Lichamelijke klachten na een motorongeluk
De kans dat een motorongeluk, op welke manier deze dan ook geïnitieerd wordt, verstrekkende gevolgen kan hebben mag duidelijk zijn. Letsel is een nagenoeg onvermijdelijk gevolg en het kleine percentage dat hier niet mee te maken heeft gehad mag zich in de handjes knijpen. De toevoeging van een blessure of zwaarder letsel kan een grote impact hebben op de motorrijder en creëert een grotere kans op het triggeren van PTSS. Revalidatie kan een lang, moeizaam en frustrerend proces zijn.
Deuk in je zelfvertrouwen & PTSS
De 60+ jarige motorrijder die welgeteld 0 valpartijen in zijn 30 jaar ervaring heeft meegemaakt die blijft volhouden dat er op iedere situatie te anticiperen is, heeft nog nooit een eend in zijn smoelwerk gehad. Of het nu wel of niet jouw schuld was verandert weinig aan de deuk die in jouw zelfvertrouwen geslagen is. In veel gevallen geeft men zichzelf de schuld ook al is dit overduidelijk niet het geval.
Posttraumatische stressstoornis is een reëel gevolg van een zwaar motorongeluk en vaak moeilijker te overkomen dan het letsel dat met het ongeluk gepaard gaat.
– Herbelevingsverschijnselen: waarbij iemand angst heeft dat de situatie zich nogmaals zal voordoen, of dat deze persoon de situatie écht herbeleeft bij het zien of horen van bepaalde triggers. Denk hierbij aan geluiden als een remmende auto of claxonneren.
– Vermijding: Hierbij zal de persoon gelijkwaardige situaties zo veel mogelijk vermijden, uit angst dat dezelfde gebeurtenis zich zal voordoen.
Maak niet de fout te denken dat je het trauma per sé alleen het hoofd hoeft te bieden. Er zijn effectieve behandelmethodes om je hierbij te helpen en weer op de rit te krijgen.
Leer van de ervaring
De ervaring ontleden kan waardevol zijn. Wat was de boosdoener? Net te hard rijden, een verkeerde inschatting, afgeleid, de staat van het wegdek of gedrag van medeweggebruikers zijn een aantal punten waar over nagedacht kan worden.
Zelfs uit niet te anticiperen situaties is lering te trekken. Gooide de auto voor je een flinke steen in je snufferd, dan is bijvoorbeeld het houden van iets meer afstand een goede zet. Besloot er een hert te beginnen aan zijn oversteek en had je net iets te weinig zicht en teveel snelheid om goed te kunnen remmen? Pas dan je snelheid aan op niet verlichte wegen. Zat je in een t-shirt, slippertjes en een jethelm op de motor dan is capabele motorkleding uiteraard het antwoord.
Maak je klaar het ijzeren paard te bestijgen
Zorg ervoor dat je letselvrij bent en goed kunt bewegen.
Een motorcheck. Wellicht is je oude motor total loss verklaard en heb je alweer een frisse nieuwe/tweedehands motor voor de deur staan. In dat geval kun je deze stap overslaan. Neem je liever geen afscheid van jouw motor dan is het verstandig langs een goede garage of expert te gaan voor een analyse. Het kan zo maar zijn dat er een enorme scheur in je velg zit of dat er een andere niet zichtbaar gebrek roet in het eten gooit. Zelf kun je ook de nodige punten controleren. Denk hierbij aan de remblokken, schijven en vloeistof. Een goed gespannen en ingevette ketting wil ook wel helpen. Bij nattigheid is voldoende profiel op den banden ook een fijne toevoeging en vergeet daarnaast de verlichting niet.
Als het voorbeeld van de beslipperde halfnaakte motorrijder op jou slaat verzoek ik je vriendelijk even normaal te doen en met de volgende checklist één van onze winkels binnen te stappen. Motorkleding checklist:
– Helm
– Motorpak/Jas+Broek
– Handschoenen
– Schoenen/Laarzen
Ook echt de motor opstappen kan nog steeds een hele taak zijn. Een cursus of rijles(sen) in gecontroleerde omstandigheden kan hierbij een uitkomst zijn. Er is een grote kans dat het bijzonder onwennig voelt en dat je het vertrouwen in jouw rijvaardigheden en inschattingsvermogen eveneens als het vertrouwen in je tweewieler weer op dient te bouwen.
Bram van der Zaan
Bram van der Zaan is content marketeer bij MKC Moto en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.