Ben je van top tot teen uitgerust in capabele motorkleding maar ben je toch op zoek naar een manier je veiligheid nog beter te waarborgen, dan is er ruim aanbod aan protectoren om uit te kiezen. Welke mogelijkheden er zijn op dit gebied en waar je op dient te letten lees je hieronder.
1 Protectoren
De eerste groep aan beschermende upgrades is meteen de meest voor de hand liggende namelijk protectoren. Dit is de best betaalbare optie, welke veel waar voor geld biedt. Met name de rug is een waardevolle upgrade daar het gross van de motorjassen hier niet standaard mee is uitgerust. Hetzelfde geld voor de knie en heup protectoren bij een groot deel van de motorjeans. Om de juiste protector te vinden is het verstandig de volgende aspecten in overweging te nemen: ↓
Veiligheid
De voornaamste reden dan men overweegt de upgrade te maken is uiteraard veiligheid. Hoe veilig een protector is word aangegeven met het CE keurmerk. Dit keurmerk maakt onderscheidt tussen twee veiligheidsniveaus namelijk CE level 1 en level 2. Level 1 is in dit geval de mindere optie en wordt in veel gevallen als standaardbescherming in motorjassen, waar level 2 te beste bescherming biedt. Let wel dat er binnen deze niveaus nog enige variatie mogelijk is afhankelijk van het soort protector.
Comfort.
Een protector dient de drager niet te belemmeren in zijn of haar bewegingsvrijheid. Hoe een protector zit hangt grotendeels van de drager en zijn wensen af. Om het begrip comfort enigszins meetbaar te kunnen we een drietal factoren in overweging nemen namelijk gewicht flexibiliteit/soepelheid, gewicht en ventilatie.
De exacte soepelheid van een protector is moeilijk over te brengen door middel van onze productomschrijvingen maar toch kan hieruit een goed beeld worden gevormd, bij twijfel adviseren wij toch een ritje te wagen naar een van onze vestigingen. Let wel dat bijvoorbeeld een D3o protector, een protector die bekend staat om zijn soepelheid, temperatuurgevoelig is. Dit houdt in het kort in: warm = soepel en koud = merkbaar minder flexibel.
Het gewicht van een protector, met name de rug protector, wordt vaak niet meegenomen in de overweging. Zeker als langere ritten een groot deel vormen van de uren die jij op jouw tweewieler doorbrengt, kan dit een belangrijk punt van aandacht zijn. Zo is een D3o rug protector tweemaal zo zwaar als een Seesoft variant van dezelfde grootte. Dit verschil kan oplopen tot nabij de 400 gram.
De aarde warmt op, een temperatuur onder de nul is zelfs in de winter een zeldzaamheid, en het kwik dat de 30 graden ontstijgt is een voorbeeld van een gemiddelde zomerdag. Voor de motorrijders die überhaupt hun jas nog aanhouden in deze periode is goede ventilatie van levensbelang. Een protector als de Dainese Pro-Armor G presteert op dit gebied bijzonder goed wat ook af te zien is aan het ontwerp.
Maat bepalen
Dat er keuze is uit meerdere maten komt over het algemeen alleen voor bij de rug en borst protector. Hier is de maattabel, welke te vinden is in de omschrijving van de desbetreffende protector, leidend.
Schouder, elleboog, heup en knie protectoren hebben vaak een “one size fits all” policy, waarbij een aantal protectoren op meerdere plekken inzetbaar zijn. Een voorbeeld van zo’n breed inzetbare protector is de Rev’it! RV 30, welke op maat is te knippen of snijden voor de schouders, ellebogen, heupen of knieën.
2 Body armour
Alle hiervoor genoemde protectie is gericht op de groep die zich altijd op het asfalt begeeft. De offroaders kunnen ook heil zoeken in een ander soort protector, body armour. Omdat slijtage een minder grote zorg is bij een offroad val kan deze armour onder een motorcross shirt of broek worden gedragen.
3 Airbag
Wil je echt op safe spelen dan is een airbag de meest geavanceerde en veilige optie. Er beginnen langzamerhand meer opties te komen in deze tak van motorkleding voor zowel circuit als straatgebruik. Ben je nieuwsgierig naar de opties en voordelen dan is het zeker van meerwaarde om deze en deze blog door te pluizen.
Bram van der Zaan
Bram van der Zaan is content marketeer bij MKC Moto en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.