Onlangs is Shoei met een markante toevoeging aan het eigen helmenarsenaal gekomen. Hoewel we dit van de Japanners niet gewend zijn, is de stap niet heel vreemd. In een periode waarin er geen enkele CB750 ongeroerd blijft, de slijptol te pas en te onpas in een BMW K100 wordt gezet en je als motormerk echt niet meer meetelt als je geen scrambler of retro bike in het gamma hebt. Retro bikes zijn booming en dat is voor Shoei de reden geweest om een oude bekende opgepoetst en wel van de plank te halen.
Oké… Daar moet ik meteen even wat rechtzetten. Ik heb het hier namelijk over de Shoei EX-Zero. En hoewel die rechtstreeks uit de jaren ’80 afkomstig lijkt, is die ontwikkeld volgens de hoge maatstaven die Shoei erop nahoudt. Sterker nog, de basis is gevormd door de Shoei J.O. die zich inmiddels toch zeker bewezen heeft.Met geduchte concurrentie van bijvoorbeeld de Bell Moto-3, een AGV X-3000 of bijvoorbeeld een Premier Trophy MX heeft Shoei een moeilijke taak te verwezenlijken. Al lijken de geluiden vanuit de custom scene unaniem te klinken. Met de EX-Zero heeft Shoei een winnaar in handen. Een helm die naast de geweldige looks, ook écht uitstekend comfort weet te bieden. Het spreekwoord ‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’ gaat voor deze Shoei retro helm dan ook niet op.
Moet je dan echt een blauwe plaat voeren om met de Shoei EX-Zero op pad te mogen? Als je het mij vraagt zeker niet. Door de minimalistische helmschaal en fancy kleuren zoals ‘Nardo Grey’ zal die ook niet misstaan op een moderne naked; zoals een Ducati monster, gecombineerd met een stoer leren jacket. Ga je wel voor de retro-stijl? Dan is dit makkelijk te benadrukken met bijvoorbeeld een sun Peak of een 100% Retro Goggle.Genoeg over het uiterlijk, hoe zit de Shoei EX-Zero verder in elkaar? Zoals we van Shoei gewend zijn, zijn enkel hoogwaardige materialen gebruikt. Dat merk je bij het opzetten en het vertrouwde comfort dat de binnenvoering biedt. De AIM helmschaal is net als bij de andere modellen opgebouwd. Hierdoor is die ontzettend sterk en stopt de meter bij 1150 gram. Standaard beschikt de EX-Zero over een geïntegreerd zonnevizier, wat hem net even wat functioneler maakt.
De EX-Zero ligt sinds augustus in de winkel en kost €399,95 voor de unikleuren. Is dat niet opvallend genoeg, dan kan je gaan voor de Equation in een opvallend retro-kleurenpalet, welke voor €459,95 de jouwe kan zijn. Zoals de andere actuele modellen van Shoei, is ook deze EX-Zero door Personal Fitting volledig aan te passen op jouw hoofd.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.