fbpx

Hoewel Shoei het Emergency Quick Release System al enige tijd geleden introduceerde komt de term EQRS nog niet bij iedere motorrijder voor in het vocabulaire. Shoei heeft dit systeem het leven ingeroepen om de gecrashte motorrijder te ontdoen van de helm zonder de nek of rugwervels te belasten. Inmiddels hebben de meeste bekende motorhelmfabrikant een variant op dit systeem gemaakt en zijn een flink aantal integraalhelmen voorzien van een dergelijk systeem.

helm af zetten na een crash

Wanneer je als motorrijder een ongeluk hebt gehad zal toch op een gegeven moment de helm moeten worden afgezet. Zoals je weet kan het afdoen van een integraalhelm een beetje een gedoe zijn, laat staan als iemand anders het voor je moet doen.

Als er niets aan de hand is en iemand begint met zijn voet op je schouder je helm af te doen zal dat voornamelijk oncomfortabel zijn maar niet gevaarlijk. Als je echter net een ongeluk hebt gehad is de kans groot dat het meer dan alleen oncomfortabel zal zijn en dat het ambulance personeel eventueel schade aan moet richten om de helm af te krijgen. De kans dat de voet van een ambulance broeder op je schouder eindigt zal dan misschien weer niet zo groot zijn.

Hoe EQRS in de praktijk werkt

Dankzij het Quick Release systeem kunnen eerst de wangkussens uit de helm worden getrokken. Hiermee wordt de opening van de helm een stuk groter en kan de helm zonder kracht af worden gezet. Om dit te realiseren zijn er lusjes in de kraag van de wangkussens aangebracht waarmee je ze met één beweging uit de helm haalt. De wangkussens zitten namelijk met plastic drukknopen vast die je met niet al te veel kracht los trekt.

Je herkent het Emergency Quick Release System aan de twee rode lusjes aan de onderkant van de wangkussens. Tegenwoordig zijn ook merken die in plaats van lusjes, twee extra stukjes stof hebben geplaatst waarmee je de wangkussens kan los trekken. Vaak wordt het ook aangegeven met een stickertje op de zijkant van de helm.

Paul Buisman


Paul Buisman is technisch specialist bij MotorKledingCenter en houdt zich bezig met de marketing en verkoop binnen het bedrijf. Met een eigen motor vanaf zijn 12e en zijn verre en gewaagde motorreizen is hij toch wel de meeste avontuurlijke van het bedrijf. Paul rijdt het hele jaar door en heeft een KTM Adventure 950 en een Honda CBR 900 RR Fireblade in zijn bezit. Met deze ruime ervaring weet hij als geen ander wat de motorrijder wil en hoe deze denkt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.