Komend weekend kunnen we in Nederland op het legendarische Circuit TT Assen ouderwets genieten van motorsport op topniveau tijdens het World Superbike event, met hopelijk een glansrol voor onze Michael van der Mark.
In deze blog brengen we je op de hoogte van de rijders van dit seizoen en wat we kunnen verwachten van Nederlander Michael van der Mark die van Yamaha naar BMW is overgestapt.
Op 18 oktober 2020 won Chaz Davies de laatste race van het seizoen op Estoril in Portugal, Michael van der Mark werd in die race vierde. Het was zijn laatste race voor het fabrieksteam van Yamaha, de Nederlander had al eerder in het jaar aangekondigd om in 2021 over te stappen naar het fabrieksteam van BMW Motorrad.
De motorliefhebber die in de afgelopen jaren het World Superbike gevolgd heeft zal weten dat Jonathan Rea en Kawasaki heer en meester zijn in het kampioenschap. Sinds 2015 rijdt de Noord-Ier voor het Japanse fabrieksteam en die combinatie is sindsdien ongeslagen. Zesmaal op rij werd Rea wereldkampioen op de Kawasaki ZX-10RR.
Daardoor zal Rea ook in 2021 weer de favoriet zijn voor het winnen van het kampioenschap. Kawasaki is met een nieuwe ZX-10RR gekomen die voornamelijk te herkennen is aan de nieuwe kuip. Deze nieuwe kuip zou er voornamelijk voor zorgen om het voorwiel beter aan de grond te houden bij het accelereren.
Rea die dus opnieuw de torenhoge favoriet is voor het World Superbike seizoen 2021. In de tests was de zesvoudig wereldkampioen constant snel en heeft hij nog geen moment een teken van zwakte laten zien. Teamgenoot Alex Lowes zal in zijn tweede seizoen bij Kawasaki meer weerstand willen bieden en ervoor proberen te zorgen dat de aandacht meer op hem gevestigd wordt. In 2021 won hij meteen in het eerste weekend voor zijn nieuwe werkgever, om in 2021 een kans te maken op de wereldtitel zal Lowes ieder weekend mee moeten doen voor de overwinning.
Achter de ‘groenen’ waren het de ‘roden’ die vorig jaar als tweede zijn geëindigd in het kampioenschap. Scott Redding, die van 2014 t/m 2018 in de MotoGP reed, maakte in 2020 zijn debuut in het WK Superbike voor het fabrieksteam van Ducati. Hij had een aantal keren in het seizoen de leiding in handen maar richting het einde van het seizoen begon Redding toch een paar foutjes te maken en ging Rea ervandoor met de wereldtitel. Nu in zijn tweede seizoen in dit kampioenschap zullen die foutjes eruit moeten en is er niet aan te twijfelen dat Redding alles op alles zal zetten om de wereldtitel voor zijn Italiaanse werkgever binnen te halen. Zijn nieuwe teamgenoot is Michael Ruben Rinaldi. De Italiaan komt over van een Ducati satelliet team en wist vorig jaar al een race te winnen.
Als we dan gaan kijken naar de derde fabrikant kijken in het kampioenschap, komen we uit bij Yamaha. Bij die Japanse grootmacht was Nederlander Michael van der Mark tot en met vorig jaar vaste waarde, totdat hij in juni aankondigde in 2021 over te stappen naar BMW. Van 2017 t/m 2020 reed Van der Mark bij Yamaha en wist hij drie races te winnen. In 2020 kwam er helaas geen overwinning achter zijn naam te staan maar de geboren Rotterdammer stond wel regelmatig op het podium. Vorig jaar werd Toprak Razgatlioglu zijn nieuwe teamgenoot en de Turkse coureur won prompt de eerste wedstrijd van het seizoen. Razgatlioglu blijft bij Yamaha en krijgt World Supersport kampioen Andrea Locatelli als nieuwe teamgenoot.
We noemden Michael van der Mark net al even, dat betekent dat we het gaan hebben over BMW. De Duitse auto- en motorenfabrikant keerde in 2019 terug in het WK Superbike met hun nieuwe S 1000 RR. Al gauw wisten ze met Tom Sykes pole positions te veroveren en zelfs een podiumfinish, maar overwinningen zijn tot dusver niet behaald. Dat Michael van der Mark in juni werd aangekondigd als nieuwe coureur voor het Duitse team was wel even schrikken voor de twee coureurs die toen voor het team reden. Tom Sykes en Eugene Laverty moesten in het resterende gedeelte van het 2020 gaan uitmaken wie er in 2021 mocht blijven. Dat werd uiteindelijk Sykes. Laverty komt dit jaar wel uit op een BMW M 1000 RR maar dan voor het RC Squadra Corse team. Voormalig MotoGP coureur Jonas Folger bemant de vierde BMW bij het Bonovo MGM team.
De verwachtingen zijn hoog gespannen bij BMW en zij zullen dit jaar aan de start verschijnen met hun nieuwe en zeer exclusieve M 1000 RR. Het is als het ware een extreme versie van de S 1000 RR met onder andere aerodynamische vleugels en een speciaal motorblok. Dat Van der Mark meteen vanaf de eerste races voor het podium zal strijden lijkt onwaarschijnlijk, toch wordt er veel verwacht van het project en de nieuwe machine. Het is absoluut de bedoeling dat er dit jaar overwinningen worden behaald.
Tot slot halen we de laatste fabrikant in het World Superbike aan: Honda. Eind 2019 kwamen zij met hun nieuwe Fireblade, de CBR1000RR-R. Een gloednieuwe Superbike van ’s werelds grootste motorenfabrikant die meteen hoge ogen gooiden. Honda had veelvoudig racewinnaar en voormalig MotoGP coureur Álvaro Bautista weggekaapt bij Ducati en de zeer ervaren Leon Haslam weggehaald bij Kawasaki. Toch waren de behaalde resultaten enigszins beneden verwachting, slechts één podium finish werd er door Bautista gehaald in Aragón. Dat is wel het circuit waar ze dit weekend het seizoen zullen aftrappen.
Kortom, het zal opnieuw een spectaculair seizoen worden. De verwachtingen zijn dat Jonathan Rea het veel lastiger gaat krijgen en het lijkt erop dat alle vijf fabrikanten in staat zijn om races te winnen. Wij gaan dit weekend zeker kijken, jij ook?
Guido Fenneman
Guido brengt de rust met zich mee en is gepassioneerd over sport: voetbal én motorsport. Zodra het over de MotoGP gaat praat hij de oren van je hoofd. Bovendien doet hij zelf graag aan Motocross en rijdt hij op straat met zijn Yamaha XT660.