Shark heeft voor 2016 een belangrijke nieuwe release, namelijk: de Shark Spartan! Een gloednieuwe carbon helm van Shark die zich positioneert tussen de Shark Speed-R en de Shark Race-R Pro. De Shark Spartan blinkt uit in gewicht en aerodynamica voor een relatief lage prijs. Dit was voor ons een goede reden om de Shark Spartan aan de tand te voelen en deze kwaliteiten in de praktijk te testen.
Shark Spartan eerste indruk
Als we kijken naar de rijpositie van de Shark Spartan, zien we dat deze motorhelm bedoeld is voor een semi-sportieve motor. De Spartan is geen volbloed racehelm en kan daardoor goed worden gedragen op meerdere type motoren. Helmen in dit segment worden steeds populairder en Shark concurreert met de Spartan tegen de AGV K-5, de HJC R-PHA ST en de Shoei GT-Air. Bij de Shark Spartan hebben ze er echter een schepje bovenop gedaan, of eerder vanaf gehaald. Deze motorhelm weegt namelijk slechts 1290 gram wat al gauw 210 gram lichter is dan één van zijn concurrenten.
Shark Spartan in de praktijk
Alhoewel Shark niet helemaal mijn pasvorm is, zat de Spartan mij nog best lekker. De druk was egaal en ik had geen last van harde drukpunten die ik bijvoorbeeld bij de Speed-R wel heb. Dat je slechts 1290 gram op je hoofd hebt, voel je direct. De Spartan voelde hierdoor comfortabel voor mijn nek en het zorgde dat ik gemakkelijk mijn hoofd kon draaien. Aerodynamisch is de Spartan zeker! Ook op hoge snelheden had ik geen last van lift of schudden. Ik was in eerste instantie huiverig voor de spoiler aan de achterzijde. Dit kan namelijk nog wel eens zorgen voor een vervelende fluit. Gelukkig was dit niet het geval en is de Spartan al met al stil te noemen.
De ventilatie van de Shark Spartan was voldoende maar niet overweldigend. De luchthapper aan de voorkant voelde ik goed, maar de topventilatie was minder duidelijk te voelen. De bediening van de ventilatiemogelijkheden is eenvoudig en makkelijk te vinden. Op het gebied van ventilatie doen de concurrenten van de Spartan het misschien iets beter in mijn beleving.
Een leuke feature die we ook al in de nieuwe Shark Evo-One zagen, is de uitklapbare kinflap. Normaals gesproken kan je een kinflap of chinguard erin doen of eruit halen maar Shark heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarbij de kinflap in het kinstuk is geïntegreerd en dat je deze omlaag kan trekken wanneer je de helm beter wilt afsluiten. In de praktijk was dit makkelijk te bedienen en kan in één beweging de kinflap omlaag worden gezet.
Shark Spartan buitenschaal en vizier
Shark heeft voor de Spartan een buitenschaal ontwikkeld waar carbon en glasvezel worden gebruikt als hoofdingrediënten. Het lichte gewicht heeft de Spartan dan ook aan deze mix van materialen te danken en het zorgt natuurlijk voor een hoge impact bescherming. De buitenschaal is aerodynamisch geoptimaliseerd in de windtunnel van Shark en heeft een strak en sportief design.
Ik vond de Spartan een stukje stiller dan de Shark Speed-R. Dit komt door de verbeterde aerodynamica maar ook doordat er gebruik is gemaakt van het nieuwe autoseal viziermechanisme van Shark. Het vizier trekt door dit mechanisme strak tegen de buitenschaal zodat er een goede afsluiting ontstaat. Het enige nadeel hiervan is dat het vizier een beetje stroef opent. Het zonneviziermechanisme zit bij de Spartan aan de bovenkant en vond ik makkelijk te bedienen.
Shark Spartan conclusie
Andere motorhelmenmerken hebben er een geduchte concurrent bij als je het mij vraagt. Shark deed het natuurlijk altijd al goed met hun assortiment maar kan nu met de Shark Spartan het opnemen tegen het groeiende aanbod motorhelmen binnen dit segment. Met dit segment bedoel ik de motorhelmen die gemaakt zijn voor dagelijks gebruik en ontwikkeld zijn voor een breed scala aan type motorrijders. De Shark Spartan kan met het grote gezichtsveld en de licht voorovergebogen rijpositie gedragen worden op: naked bikes, supersportmotoren, sporttourmotoren, tourmotoren en zelfs op dualsportmotoren.
De Shark Spartan heeft een prijskaartje van €399,95, wat voor een carbonhelm niet veel is. Als je daarbij deze helm vergelijkt met zijn eerder genoemde concurrenten, komt de Shark Spartan als één van de voordeligsten uit te bus. Veel helm voor weinig geld mag bij de Shark Spartan zeker gezegd worden.
Positief
– Lichtgewicht
– Scherpe prijs-kwaliteit verhouding
– Groot kijkoppervlak
– Hoge impactbescherming
Negatief:
– Ventilatie
– (nog) niet veel verschillende kleurstellingen
– Zwaarder vizierbediening
Paul Buisman
Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
6 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Hello, I wanted to purchase this helmet but I saw a video where someone was complaining about an issue with the visor. Looks like it’s not sealing at all on the sides and the rain gets inside (also wind). Can you confirm that this is a general issue with this helmet?
You can see the youtube video here: https://www.youtube.com/watch?v=Qn1Wqi0ukBM
Hello, I just tested it and the gap between the helmet and visor is not that big. It is smaller than the gap on the video. I didn’t test the helmet in the rain, so i don’t know how the helmet would react to that. I have to say that almost every helmet has a little gap between the upper seal (also helmets from Schuberth or Shoei) and that never really causes any problems. Greetings, Paul
I have worn this helmet in a downpour without any leaks. Not from the visor and not from any of the vents.
I sued to get some wind on the right side but after I adjusted the tightness of the visor that issue is also solved.
I would not worry about using this helmet in rain. Do not forget the pinlock though.
As as commented on that youtube clip: you can adjust the ’tightness’ of the visor yourself (remove the flat covers from the hinges, then use an Allen bolt); mine was tight enough out of the box. Like the youtuber mentioned though, I also hear ‘whistling’ sound at certain speeds… I’ll test again and try those adjuster thingies.
Hallo,
Je zegt dat dit niet helemaal jouw pasvorm is, welke pasvorm heeft de helm? Wat aan de ronde kant?
Hallo, de pasvorm van de Spartan is inderdaad wat aan de ronde kant. Groetjes Paul