Shark heeft voor 2016 een belangrijke nieuwe release, namelijk: de Shark Spartan! Een gloednieuwe carbon helm van Shark die zich positioneert tussen de Shark Speed-R en de Shark Race-R Pro. De Shark Spartan blinkt uit in gewicht en aerodynamica voor een relatief lage prijs. Dit was voor ons een goede reden om de Shark Spartan aan de tand te voelen en deze kwaliteiten in de praktijk te testen.

Shark Spartan eerste indruk

Als we kijken naar de rijpositie van de Shark Spartan, zien we dat deze motorhelm bedoeld is voor een semi-sportieve motor. De Spartan is geen volbloed racehelm en kan daardoor goed worden gedragen op meerdere type motoren. Helmen in dit segment worden steeds populairder en Shark concurreert met de Spartan tegen de AGV K-5, de HJC R-PHA ST en de Shoei GT-Air. Bij de Shark Spartan hebben ze er echter een schepje bovenop gedaan, of eerder vanaf gehaald. Deze motorhelm weegt namelijk slechts 1290 gram wat al gauw 210 gram lichter is dan één van zijn concurrenten.Shark Spartan review test

Shark Spartan in de praktijk

Alhoewel Shark niet helemaal mijn pasvorm is, zat de Spartan mij nog best lekker. De druk was egaal en ik had geen last van harde drukpunten die ik bijvoorbeeld bij de Speed-R wel heb. Dat je slechts 1290 gram op je hoofd hebt, voel je direct. De Spartan voelde hierdoor comfortabel voor mijn nek en het zorgde dat ik gemakkelijk mijn hoofd kon draaien. Aerodynamisch is de Spartan zeker! Ook op hoge snelheden had ik geen last van lift of schudden. Ik was in eerste instantie huiverig voor de spoiler aan de achterzijde. Dit kan namelijk nog wel eens zorgen voor een vervelende fluit. Gelukkig was dit niet het geval en is de Spartan al met al stil te noemen.

De ventilatie van de Shark Spartan was voldoende maar niet overweldigend. De luchthapper aan de voorkant voelde ik goed, maar de topventilatie was minder duidelijk te voelen. De bediening van de ventilatiemogelijkheden is eenvoudig en makkelijk te vinden. Op het gebied van ventilatie doen de concurrenten van de Spartan het misschien iets beter in mijn beleving.

Een leuke feature die we ook al in de nieuwe Shark Evo-One zagen, is de uitklapbare kinflap. Normaals gesproken kan je een kinflap of chinguard erin doen of eruit halen maar Shark heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarbij de kinflap in het kinstuk is geïntegreerd en dat je deze omlaag kan trekken wanneer je de helm beter wilt afsluiten. In de praktijk was dit makkelijk te bedienen en kan in één beweging de kinflap omlaag worden gezet.

Shark Spartan buitenschaal en vizier

Shark heeft voor de Spartan een buitenschaal ontwikkeld waar carbon en glasvezel worden gebruikt als hoofdingrediënten. Het lichte gewicht heeft de Spartan dan ook aan deze mix van materialen te danken en het zorgt natuurlijk voor een hoge impact bescherming. De buitenschaal is aerodynamisch geoptimaliseerd in de windtunnel van Shark en heeft een strak en sportief design.

Ik vond de Spartan een stukje stiller dan de Shark Speed-R. Dit komt door de verbeterde aerodynamica maar ook doordat er gebruik is gemaakt van het nieuwe autoseal viziermechanisme van Shark. Het vizier trekt door dit mechanisme strak tegen de buitenschaal zodat er een goede afsluiting ontstaat. Het enige nadeel hiervan is dat het vizier een beetje stroef opent. Het zonneviziermechanisme zit bij de Spartan aan de bovenkant en vond ik makkelijk te bedienen.Shark Spartan review blog Motorkledingcenter

Shark Spartan conclusie

Andere motorhelmenmerken hebben er een geduchte concurrent bij als je het mij vraagt. Shark deed het natuurlijk altijd al goed met hun assortiment maar kan nu met de Shark Spartan het opnemen tegen het groeiende aanbod motorhelmen binnen dit segment. Met dit segment bedoel ik de motorhelmen die gemaakt zijn voor dagelijks gebruik en ontwikkeld zijn voor een breed scala aan type motorrijders. De Shark Spartan kan met het grote gezichtsveld en de licht voorovergebogen rijpositie gedragen worden op: naked bikes, supersportmotoren, sporttourmotoren, tourmotoren en zelfs op dualsportmotoren.

De Shark Spartan heeft een prijskaartje van €399,95, wat voor een carbonhelm niet veel is. Als je daarbij deze helm vergelijkt met zijn eerder genoemde concurrenten, komt de Shark Spartan als één van de voordeligsten uit te bus. Veel helm voor weinig geld mag bij de Shark Spartan zeker gezegd worden.

Positief
– Lichtgewicht
– Scherpe prijs-kwaliteit verhouding
– Groot kijkoppervlak
– Hoge impactbescherming

Negatief:
– Ventilatie
– (nog) niet veel verschillende kleurstellingen
– Zwaarder vizierbedieningSpartan Ambiance

 

 

Paul Buisman

Paul Buisman


Paul Buisman is technisch specialist bij MotorKledingCenter en houd zich bezig met de marketing en verkoop binnen het bedrijf. Met een eigen motor vanaf zijn 12e en zijn verre en gewaagde motorreizen is hij toch wel de meeste avontuurlijke van het bedrijf. Paul rijdt het hele jaar door en heeft een KTM Adventure 950 en een Honda CBR 900 RR Fireblade in zijn bezit. Met deze ruime ervaring weet hij als geen ander wat de motorrijder wilt en hoe deze denkt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.