Een nieuw jaar, roept om nieuwe producten. Vandaar dat we sinds Januari 2016 trots leverancier zijn van het helmenmerk Scorpion.
Vandaar dat ik de kans niet kon laten schieten om bij de eerste zonnestralen van het jaar maar eens de Scorpion EXO-1200 AIR aan de tand… ehh, angel te voelen!
Scorpion EXO-1200 AIR type rijder
De EXO-1200 is een sportieve allrounder die geschikt is voor vrijwel iedere motorrijder. Of je nu op een supersport of op een tourbuffel rijdt, de EXO-1200 is voor iedereen inzetbaar.
Door middel van een TCT(Thermodynamic composite technology) glasvezel/composiet schaal is de helm super licht en door het gebruik van 3 schalen per maatserie vrij compact.
Vizier Scorpion EXO-1200 AIR
Het geïntegreerde Speedview zonnevizier is niet alleen makkelijk vanaf de zijkant van de helm te bedienen, maar is voor middel van een stelschroef zelfs nog in hoogte af te stellen zodat deze altijd voor jou op de juiste plek zit.
Ook wordt de helm geleverd met een anti-condens Max vision Pinlock vizier, die eventueel ook over te zetten is in de als optie te leveren donkere en spiegelvizieren die door het Ellip-Tec systeem ook nog eens in een handomdraai om te wisselen zijn. Daarbij is het vizier zelfs tijdens het rijden nog te vergrendelen, zodat deze altijd dicht blijft op het moment van een ongeval, en kan diezelfde vergrendeling ook gebruikt worden om het vizier op een kiertje te zetten voor de extreem warme dagen.
Uiteraard heeft Scorpion met het Kwikfit systeem ook aan de Brildragende motorrijder gedacht, door extra ruimte over te laten zodat je makkelijk en comfortabel je bril kwijt kunt.
Binnenvoering en ventilatie Scorpion EXO-1200 AIR
De helm is voorzien van een Titanium dubbel-D systeem voor optimale veiligheid, en kun je met het Airfit systeem de wangkussens nog wat oppompen voor wat meer druk op je wangen, wat op snelweggebruik wel uitkomst kan bieden door de hoge winddruk die er dan op de helm komt te staan.
En als laatste is de helm ook uitgevoerd met voldoende ventilatie zowel bovenop de helm als op het kin stuk, en zijn de wangkussens ook uitgevoerd met een Emergency quick release systeem zodat de helm makkelijk en veilig van je hoofd te verwijderen is bij een ongeval.
Maar genoeg over de specificaties, het is tijd om te gaan rijden!
Scorpion EXO-1200 AIR in de praktijk
Wanneer je de helm op zet voel je meteen dat dit een helm is met een vrij sportieve pasvorm. De helm sluit goed aan en pakt je hoofd goed in met veel druk op je wangen waardoor het oppompen van de wangkussens zeker in nieuwstaat van de helm nog niet nodig lijkt te zijn. De Kinventilatie is groot en makkelijk te bedienen, dat in tegenstelling tot de topventilatie die gebruikt maakt van redelijk kleine knopjes wat natuurlijk de aerodynamica van de helm ten goede doet, maar de bediening ervan wat lastiger.
Het zonneviziertje dat via de zijkant van de helm te bedienen is, is makkelijk te bereiken en gaat soepel op en neer. De vergrendeling van het vizier moet naar voor of achter gedraaid worden (afhankelijk van of je het vizier wilt vergrendelen of op een kiertje wilt zetten) en dat vereist even wat handigheid hierin.
Hoewel ik zeker een voorstander ben van een vergrendel baar vizier, had ik de vergrendeling liever aan de voorkant van hebben gezien, zodat de kant kleiner is dat je hier op kan vallen, en het vizier alsnog open kan schieten.
Het MAX-VISION Pinlock vizier werkte subliem, en kon ik zelf met volledig afgesloten helm, met 5 graden Celsius zonder problemen 1,5 op de motor zitten zonder dat deze besloeg. Wel moest ik even wennen aan reflecterende remlichten en lantaarnpalen wat waarschijnlijk komt door het Pinlock systeem in samenwerking met het redelijke dikke maar stevige vizier.
Ondanks dat er een flinke spoiler op zit, en dat alle bediedingen naar de zijkant van de helm zijn geschoven is de helm vrij stil. Afgezien van een licht windruisje kon ik alleen het geraas van mijn motor en overig verkeer horen. Wat me het meest verbaasde was de stabiliteit van de helm. Normaal gesproken rijd ik met een AGV corsa, een van de meest compacte en hardcore racehelmen van het moment, maar toch moet ik zeggen dat ondanks de omvang van de helm, deze in vergelijking relatief weinig last had van turbulentie op hoge snelheid en met het hangen naast de motor.
Hoewel ik het niet nodig had om de wangkussens op te pompen, raad ik je aan om dat bij het dragen van deze helm dat in ieder geval voor de rit te doen. met (winter)handschoenen aan is het vrij lastig om er tijdens het rijden bij de komen, vooral als je ook nog het kinstukje er in hebt zitten.
Conclusie Scorpion EXO-1200 AIR
De Scorpion EXO-1200 AIR is een geweldig prijs/kwaliteit product. Degene die een EXO-1200 AIR aanschaffen puur voor straat gebruik zullen hier alleen maar plezier aan hebben en ook nooit teleurgesteld zijn.
De bediening is even wennen in het begin, maar wanneer je alles door hebt is het een geweldige helm.
De vormgeving van de Scorpion helm is modern en agressief, en de designs zijn druk maar superbe!
En ondanks de kleine minpuntjes van de helm denk ik dat er voor €299.95 (monokleur), op het moment geen betere te krijgen is.
Pluspunten:
Extreem licht.
Goed aansluitende pasvorm.
MAX-VISION Pinlock.
Pompsysteem
Brildrager vriendelijk
Stelopties
Minpunten:
Lastige bediening van sommige systemen onder het rijden.
Viziervergrendeling aan de zijkant.
Weerkaatsend licht in het vizier.
Justin
Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.