We bieden nu al enige tijd schoonmaakmiddelen van Muc-Off aan. Dit Britse merk werkt al jaren aan de ontwikkeling van de meest effectieve en ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten. Ze leveren aan allerlei extreme sporten hun producten. Van MTB tot F1 of onze geliefde gemotoriseerde tweewielers, Muc-Off maakt onderhoudsproducten voor een breed spectrum aan voertuigen. Ze hebben dan ook een mooie methodiek ontwikkeld om je aan te houden bij het schoonmaken van je motor. Deze lichten we toe om je wat meer inzicht te geven over de producten van Muc-Off en de werking ervan.
Stap 1: Motor schoonmaken
Allereerst willen we als tip meegeven dat de motor tijdens het schoonmaken beter niet in de zon kan staan. Dit kan ervoor zorgen dat de schoonmaak producten niet correct werken en het opdrogen van druppels zorgen voor een minder mooi eindresultaat. Uiteraard is het ook een slim idee om pas te beginnen met schoonmaken als de motor compleet is afgekoeld.
Voordat je begint met oppoetsen van de motor kan je deze het beste eerst afspoelen om zo de motor te ontdoen van stof, zand of vet.
Step 1.1: Ontvetten
De motorcycle degreaser is om de motor te ontvetten. Deze spray is te gebruiken op het blok en op eventuele kappen. Ook de overige onderdelen zoals knipperlichten, lampen en koppeling- en remhendels zijn hiermee te ontvetten. Dit proces is belangrijk zodat de oude eventuele beschermlaag van de kappen en het blok afkomt zodat de nieuwe laag goed hecht. De ketting kan je reinigen met de Muc-Off chain brush en de Chain cleaner. We raden aan om de ketting op deze wijze te reinigen na drie keer de ketting te hebben ingevet. Voor de remschijven kan je de Disc brake cleaner gebruiken met een doek.
Stap 1.2: Fijnere poetswerk
Met de Motorcycle cleaner kan je de complete motor insprayen. Deze spray hoeft niet gecombineerd te worden met water. Nadat de hele motor is ingesprayed kun je de delen met hardnekkig vuil schoonpoetsen. Begin bovenaan de motor met een microvezeldoek voor de kappen en de tank. Eventueel kan hier ook een microvezelspons voor worden gebruikt. Met de microcell spons en een Soft washing borstel kan je het motorblok en andere metalen delen schoonmaken. Voor lastig te bereiken delen is de detailing borstel een uitkomst.
Stap 1.3: De velgen
Tot slot hebben we de wheel & component velgborstel om de resten kettingvet van de velgen af te poetsen. Hierna kan je de spray nog even laten inwerken en daarna de motorfiets grondig afspoelen. Let bij het gebruik van een hogedrukspuit op dat er niet op lagers, elektronica of andere kwetsbare onderdelen wordt gericht. Voor een mooie afronding kun je een microvezeldoek gebruiken om alle grote panelen af te drogen zodat er later geen opgedroogde druppels zichtbaar zijn.
Stap 2: Beschermlaagje
Nadat de oude beschermende laag en vettigheid van de motor is afgewassen dient deze weer verzorgd te worden zodat je motor weer beschermd is tegen de elementen. Als de vorige stappen goed zijn doorlopen heeft de waxlaag een goede kans om te hechten en zodoende de motor lang te beschermen en mooi te houden. Het voordeel hiervan is dat je de echte wasbeurt vaak wat langer kan uitstellen door de motor tussendoor af te spoelen.
Stap 2.1: Smeren van beweegbare delen
Met de Mo-94 spray kan je het water dat op de ketting is achtergebleven verdrijven zodat de ketting klaar is voor een verse vetlaag. De spray laat al een klein vetlaagje achter maar dit is niet voldoende om de ketting te beschermen. De spray is overigens te gebruiken voor het smeren van meerdere componenten van de motorfiets zoals rem of koppeling hendels of de scharnier van je standaard.
Stap 2.2: Beschermen van de metalen delen
De Motorcycle Protectant spray is geschikt om op het motorblok en andere metalen componenten te gebruiken. De spray is voorzien van PTFE waardoor deze water afdrijft en een vettig beschermlaagje achterlaat. Deze spray is ook bruikbaar op de kappen maar hiervoor raden wij aan een wax te gebruiken aangezien dit langer blijft zitten. Let bij het gebruik van dit soort sprays altijd op of de grond schoongemaakt kan worden of dat er een bedekking op de vloer ligt. Deze sprays laten een laagje achter dat kan zorgen voor een flinke glibber partij. Een doekje over de rij- en remdelen kan daarom ook geen kwaad.
Stap 2.3: Wax in Wax out
Dan is de wax aan de beurt. Miracle shine is een wax die makkelijk aan te brengen is door de silicone gebaseerde oliën. Miracle shine bevat ook Carnauba wax bestanddelen wat ervoor zorgt dat de kappen een glans krijgen die lang meegaat. Wij raden aan de wax in te poetsen met een microvezeldoek op de glans panelen van de motorfiets. Als de wax uit begint te harden kan deze uitgepoetst worden met een andere microvezeldoek voor de finishing touch. Dit is nogmaals aan te raden om niet in direct zonlicht te doen. Voor eventuele matte delen kun je de matt finish detailer gebruiken. Deze spray werkt iets simpeler dan de wax. Je kunt de spray gewoon aanbrengen en als deze begint uit te harden kan je hem uitpoetsen. Een eventuele doek over de delen die niet besprayed hoeven te worden is dan ook geen overbodige luxe. Een alternatief dat Muc-Off ook nog biedt is de Speed Polish. Deze spray kun je ook aanbrengen en als hij wat vaster begint te worden uitpoetsen met een microvezel doek. Dit is een optie die makkelijker aan te brengen is maar die dus ook minder lang meegaat.
Stap 3: Kettingspray
De laatste stap en wellicht wel de belangrijkste. Kettingspray kiezen kan je doen aan de hand van jouw motor rijgedrag. Muc-Off heeft hiervoor drie sprays ontwikkeld. De Chain lube dry PTFE voor gebruik bij warm weer, de Endurance chain lube voor all round gebruik en de Extreme chain lube voor de ruige winters. Voor meer info over kettingsprays en de verschillen hiertussen kun je terecht bij onze blog: Hoe kies je de juiste kettingspray. Voor het aanbrengen van de kettingspray is het wenselijk om een schone en droge ketting te hebben. Dit hoeft niet elke keer maar het is slim om elke drie keer invetten de ketting even te poetsen. Vervolgens gaat de motor op de middenbok of op een paddockstand. Leg voor het mooie een oude doek of een stukje karton onder het spraygebied en draai het wiel rond terwijl je de spray op het onderste hangende deel van de ketting richt.
Doe dit in het midden van de schakels. Na ongeveer 10 seconden zou de ketting al goed vet moeten zijn. Laat hierna de ketting minstens 15 minuten rusten of een nacht voor het beste resultaat. Als er nog wat spray naast is gespoten kun je eventueel met een doek en wat Disc brake cleaner de velg en schijfrem afnemen. Als trucje heeft Muc-Off een UV-verf toegevoegd waardoor je met een UV zaklamp kunt kijken waar je eventueel gemorst hebt.
Conclusie
Muc-Off maakt mooie biologisch afbreekbare producten die niet op dieren getest zijn getest. Met dit schoonmaakschema is het bijna zeker dat zelfs een leek een prachtig gepoetste en ingevette motor heeft aan het einde van de rit. Voor alles wat er schoon te maken valt aan je motor heeft Muc-Off wel iets.
Niek Kralt
Niek Kralt is verkoopspecialist bij MotorKledingCenter en houdt zich veel bezig met zijn passie motorrijden. Met een relatief jonge leeftijd behaalde hij zijn motorrijbewijs en begon hij op een 125cc sportmotor. Inmiddels is dit al drie motoren terug en heeft hij twee Suzuki's in zijn bezit gehad. Tegenwoordig zijn deze ingeruild voor een Honda Fireblade uit 1999 waar hij woon- werkverkeer mee rijdt en ook uitstapjes mee doet.