Kettingsprays.. Het is tegenwoordig een doolhof van opties en alles lijkt op elkaar. Maar, is er daadwerkelijk verschil? Of is vet gewoon vet. Hieronder vergelijken we alle kettingsprays die momenteel in ons assortiment zitten. Wil je gewoon weten welke spray goed voor jou is? Dan kan je scrollen naar de tabel voor een eenvoudig overzicht. Voor de geïnteresseerde rijders onder ons hebben we onze sprays eens onder de loep genomen.
Motul C2 Road
Deze kettingspray is zoals de naam impliceert, specifiek ontworpen voor straatgebruik. De spray is bruikbaar voor elke type ketting, voor zowel O,X als Z-ring. De spray hecht goed en is speciaal gemaakt om ook op hoge snelheden zich niet te scheiden van de ketting. Dit is een simpele vorm van kettingspray die bedoelt is voor de rijder die niet het hele jaar in het zadel zit voor woon-werk verkeer, maar de motor pakken voor plezier ritjes of alleen in het hoog seizoen rijden.
Motul C2 Road Plus
De road plus kettingspray is vergelijkbaar met de reguliere C2 road chainlube. Wederom bruikbaar voor elk kettingtype (O,X,Z-ring). De plus variant hecht iets minder dan de C2 en is dus minder geschikt voor hele hoge snelheden. Het onderscheidend vermogen van het plusje zit hem in het gebruik van PTFE. PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas. De spray slaat wit uit en laat zodoende goed zien waar je gebleven bent met sprayen en of er een nieuwe laag op kan.
Motul C3 Off-road
Off-road spray van Motul leent zich voor één van de zwaardere kanten van het motorrijspectrum. De spray is wel bruikbaar op elk kettingtype (O,X,Z-ring) maar is dikker dan de gemiddelde kettingspray. De spray blijft hierdoor beter zitten en zorgt er ook voor dat er geen vuil naar het voorste tandwiel meegenomen wordt. De spray slaat geel uit waarmee je goed kan zien of er weer een nieuwe laag op moet. Voor weggebruik is deze spray ook te geschikt, maar raden we dunnere sprays eerder aan vanwege het schoonmaak– en herspuitgemak .
Motul C4 Factory Line
De C4 kettingspray is specifiek ontworpen voor de racers onder ons. De spray lijkt op de standaard C2 road spray maar hecht nog beter. Uiteraard ontworpen voor de hogere snelheden is de iets dikker, dan reguliere kettingspray uiterst geschikt om een dagje op Assen te knallen. De spray verlaagt de wrijving waardoor Motul zelfs claimed pk’s te redden! De spray slaat wit uit voor het aanbrenggemak.
Motul C5 Chain Paste
Dit is misschien wel de meest ouderwetse manier om je ketting in te vetten. De chain paste is letterlijk een hele dikke vorm van kettingvet wat je ketting ultiem beschermt tegen zout en water. We zouden deze paste dan ook alleen aanraden als je gebruik extreem is. Als bijvoorbeeld enduro rijden je ding is of als de ijspegels aan je neus hangen en het zout je om de oren heen vliegt, is dit iets voor jou!
Muc Off All weather chain lube (extreme lube)
De enige chainlube die ruikt naar bubblegum! Naast deze grappig en onnodige functie is de All-weather chain lube voorzien van ceramische bestanddelen. Dit zorgt ervoor dat de kettingspray goed in alle hoeken en gaten van de ketting kruipt en deze zo optimaal smeert. Deze spray is geschikt voor alle soorten kettingen en is de spray om te gebruiken als je geen idee hebt wat de dag brengt. De spray blijft lang zitten met elk weertype en zorgt ervoor dat de ketting soepel loopt en niet snel slijt. Dit is een van de weinige All weather sprays die niet wit uitslaat. Als kleine verassing heeft Muc Off een UV verf toegevoegd aan de spray waardoor je met een UV zaklamp kunt zien waar je al geweest bent!
Muc Off Chain Lube Dry PTFE
Deze spray is gemaakt voor de recreatieve rijders. Het is een lichte spray die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is. Deze spray heeft PTFE als toevoeging gekregen wat ervoor zorgt dat de ketting erg lage wrijving heeft en zodoende minder snel zal slijten. Je gebruikt de Dry Lube als je een makkelijke high performance spray wilt en alleen met lekker weer de motor pakt. Je kunt wederom met een UV zaklamp checken waar je gebleven was door de toevoeging van UV verf in de spray.
Muc Off Endurance lube
De Endurance lube is gemaakt om alles te kunnen hebben wat moeder natuur en Rijkswaterstaat tegen je ketting aangooit. Eventueel ook bruikbaar voor Off-road, maar ook voor weggebruik is dit gewoon je standaard dikke chain lube die lang meegaat. Iets moeilijker aan te brengen en te verwijderen maar de perfecte optie als je rijdt met temperaturen boven de nul graden. Wederom verrijkt met UV verf waardoor je met een UV zaklamp kunt zien waar je gebleven was.
Putoline dx11 Chain Spray
Eigenlijk een hele simpele kettingspray voor rijders die graag zonder poespas hun ketting willen onderhouden. De kettingspray is gemakkelijk aan te brengen met de kop die je van wijd, naar precies kunt laten sprayen. De spray hecht goed en is voornamelijk aan te raden om te gebruiken met droog weer. Zowel on- als Off-road.
Putoline Tech Chain
Deze kettingspray heeft een toch wel unieke en onderscheidende feature. Hij beschikt over zowel ceramische als PTFE bestandsdelen. Dit zorgt voor extreem lage frictie op de ketting maar ook voor een goede verspreiding tussen alle hoekjes en gaten van de ketting. Bruikbaar voor elk weertype is deze kettingspray een hele mooie all-rounder. De spray kan gebruikt worden voor on- en off-road. Deze spray is uitermate goed in het lang vet houden van je ketting en zal er dan ook niet snel vanaf geslingerd worden.
S100 Witte Kettingspray
Misschien wel de bekendste motorkettingspray uit deze lijst. Erg bekend van zijn positieve reviews in bijvoorbeeld het Motorrad tijdschrift. De S100 spray is te gebruiken voor diverse omstandigheden. De PTFE in de spray zorgt voor een lage frictie zodat de ketting langer meegaat. De kettingspray slaat wit uit waardoor je makkelijk ziet waar je gebleven was. Door andere toevoegingen in de spray heeft deze een uitstekend kruipvermogen en slingert deze niet makkelijk van de ketting. Als handigheidje heeft de S100 spray een mini spray uitgebracht die je zelf na gebruik kan bijvullen met de grotere bus. Als je beide dopjes verwijderd kun je de tuitjes tegen elkaar houden en zodoende de kleine spray weer vullen.
S100 Dry Lube kettingspray
Deze spray heeft net als de ‘weisses ketten spray’ van S100 PTFE bestanddelen. Maar deze kettingspray slaat niet wit uit. Het kettingvet is aanzienlijk minder dik en is zodoende beter geschikt voor zomers gebruik. Uiteraard wel frictie verlagend door de toevoeging van PTFE maar makkelijker aan te brengen en schoon te maken dan de witte kettingspray van s100.
Conclusie
Er zit wel degelijk verschil tussen kettingsprays. Het is daarom handig om te kijken naar jouw motorrijgedrag en hierop een kettingspray uit te zoeken. Het is slim om de ketting na drie keer smeren een keer schoon te maken vanwege vuil/vet ophoping in de kettingkast. Een dikke spray kiezen is dus niet altijd de beste optie. Ik rijd zelf het hele jaar door en gebruik de tech chain spray van Putoline. Die je eigenlijk met elk weertype kan gebruiken. Maar genoeg collega’s rijden met een dunnere zomerspray. De verschillen zijn subtiel maar merkbaar. Als je er zo niet uitkomt of nog wat meer informatie wil, kan je uiteraard langskomen in een van onze vestigingen.
Niek Kralt
Niek Kralt is verkoopspecialist bij MotorKledingCenter en houdt zich veel bezig met zijn passie motorrijden. Met een relatief jonge leeftijd behaalde hij zijn motorrijbewijs en begon hij op een 125cc sportmotor. Inmiddels is dit al drie motoren terug en heeft hij twee Suzuki's in zijn bezit gehad. Tegenwoordig zijn deze ingeruild voor een Honda Fireblade uit 1999 waar hij woon- werkverkeer mee rijdt en ook uitstapjes mee doet.