fbpx

Scala Rider lanceert met de Pack Talk de 3e generatie intercoms van Cardo. Deze 3e generatie bevat naast een uitgebreid Bluetooth systeem een nieuw communicatie middel dat door Cardo ontwikkeld is, namelijk het DMC systeem. Dit Dynamic Meshwork Communication verbind jouw en negen andere motorrijders op een geheel nieuwe manier. De dynamische mesh verbinding is het antwoord op de toch licht storingsgevoelige Bluetooth verbinding.  Omdat de DMC verbinding dynamisch is wordt door de module constant gekeken wat de meest ideale verbinding is tussen de motorrijders.  Rij je in een groep en haakt er iemand in/af of komt er iemand bij dan wordt de verbinding automatisch herpakt en geoptimaliseerd.

Bluetooth systeem Pack Talk

Het bluetooth systeem van de Pack Talk heeft dezelfde eigenschappen als de Cardo G9X. Dit betekend ook gelijk dat de Pack Talk kan worden gekoppeld met elk ander systeem van Cardo. Via de Bluetooth verbinding kunnen er vier rijders tegelijktijdig worden aangesloten en kunnen acht rijders met elkaar communiceren door te switchen van kanalen.
Zoals verwacht mag worden van een hedendaagse communicatie set kan ook de Pack Talk worden gekoppeld aan de telefoon, navigatie of een audiobluetooth apparaat. Deze verbinding geeft je de mogelijkheid om te bellen, muziek te luisteren en om de instructies van de navigatie door te krijgen. Naast Bluetooth audio kan door de ingebouwde FM-radio muziek worden geluisterd met zes in te stellen zenders. Via een Gateway verbinding kan er eventueel worden gecommuniceerd tussen de Pack Talk en andere systemen zoals Interphone en Zena.

Gebruik en design van de Scala Rider Pack Talk

Door middel van de SmartSet app of de Cardo Community kan je Pack Talk volledig instellen zoals jij dat wilt. Instelmogelijkheden lopen breed uit een en bied voor ieder wat wils. Het design is naar mijn idee een mix tussen de Q3 en de G9X met als nieuwe feature een roller-wieltje. Over dit wieltje had ik in het begin mijn twijfels en vroeg mij sterk af hoe functioneel dit op de motor zou zijn. De drie knoppen had ik wel vertrouwen in dat dit ondanks de winterhandschoenen goed vindbaar en drukbaar zou zijn. Net als bij de G9X is ook de Pack Talk voorzien van een antenne om het bereik van de Bluetooth communicatie ter vergroten naar 1.6 km tussen twee rijders.Test-packtalk-cardo-scala-rider

Uittesten van de Pack Talk

Een mooi promotie filmpje en een waslijst aan specificaties is allemaal hartstikke leuk maar alleen de praktijk kan uitwijzen of deze set echt zo goed is als dat Scala Rider beweert. Helaas had ik op het moment van testen geen negen andere rijders tot mijn beschikking en ben ik het daarom maar met twee andere collega’s  op pad gegaan om de set is even grondig uit te testen.

In het begin was het even zoeken waar alles zat en hoe de knoppen werkten. Gezien de tijd van het jaar lagen de temperaturen al onder de 10 graden en waren winterhandschoenen daarom geen overbodige luxe. Zoals we gewend zijn van winterhandschoenen is er geen optimaal contact tussen de handen en objecten.
Persoonlijk vond ik de bediening iets tegenvallen. Zelf rij ik met een Scala Rider Q3 die voorzien is van grote knoppen die zelfs met winterhandschoenen goed te bedienen zijn. Het scrollen van het wieltjes was daarentegen goed te doen. Het indrukken van de knoppen zelf was iets meer zoeken dan ik gewent ben. Mijn collega’s Jimmy en Ilse hadden ook goed gevoerde motorhandschoenen en trokken dezelfde conclusie wat betreft de bediening.Test-packtalk-cardo-scala

Waar Jimmy, Ilse en ik nog het meest benieuwd naar waren was het DMC systeem. Hoe werkt dit nou echt en wat zal het opgegeven bereik ook kloppen. Zoals ik al aangaf rij ik met een Q3 en heb daarnaast ook de Interphone F5MC getest. Dit zorgt ervoor dat ik wat vergelijkingsmateriaal  heb als het aankomt op communicatiesystemen. Het DMC systeem van de Packtalk hebben we op meerdere manieren kunnen testen.  Om te beginnen reden we bij een industrieterrein weg en waren we elkaar even kwijt. Ondanks alle gebouwen konden we elkaar nog goed verstaan, in vergelijking met de conventionele Bluetooth verbinding was dit een duidelijk verbetering vond ik. Vervolgens reden we richting de A4 en raakte we elkaar uit het oog door een rood stoplicht. Ook hier bleef de verbinding geruisloos tot stand.
Wat mij betreft maakt het DMC systeem waar wat het belooft. In vergelijking met een Bluetooth verbinding is dit hele verbetering om zonder storingen te kunnen communiceren.

Cardo SmartSet app

Cardo heeft een app ontwikkeld waarmee je je communicatie set via de smartphone kan instellen. Voor onderweg kan dit erg handig zijn. Instellingen van de modules kunnen altijd wel via de knoppen van de module worden geregeld maar via deze app gaat dit een stuk eenvoudiger en sneller. Deze app is te downloaden voor zowel Apple als Android besturingssystemen. Als de module is gekoppeld met je smartphone kan je via de app alle instellingen wijzingen zoals de volumes, FM-radio, taal enzovoort. Wat voor de Pack Talk zeer van pas komt is dat je via de SmartSet app een DMC groep kan aanmaken met verschillende rijders.

Cardo_smart_packtalk_app

Conclusie Scala Rider Pack Talk

Zoek je een communicatie systeem met de meest uitgebreide functies en met de nieuwste technologieën dan is de Cardo Scala Rider Packtalk een aanrader. Ben je echter tevreden met basis functies en hoeft het voor jouw allemaal niet zo uitgebreid dan kan je naar mijn idee beter kijken voor een eenvoudigere set die qua bediending gebruiksvriendelijker is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Cardo Scala Rider Q3 of de Interphone F5 MC.

Paul Buisman


Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.