Circuitrijden wint aan populariteit onder motorrijders. En dan bedoelen we onder de gewone man of vrouw. Mogelijk net zo verslavend als tattoo’s, want eenmaal aan toegegeven wil je al snel meer. Er wordt slim ingespeeld op deze populairder wordende bezigheid onder straatrijders door organisatoren. Circuitrijden voor mensen met beperkte of helemaal geen ervaring kan inmiddels bijna op wekelijkse basis op de circuits die in en rondom ons land liggen.
Dat meer en meer rijders willen proeven van het circuit rijden is niet heel verwonderlijk. Eigenlijk is het nog de enige manier om je eens goed en onbezorgd te kunnen uitleven. Door maximumsnelheden op de snelwegen van 100 km/u, bewoners die steen en been klagen over die hinderlijke motorrijders op dijkwegen en geen motorrit die gepaard gaat met hevig wuivende fietsers die soms duidelijk geen besef van snelheid hebben.
Nee, dan dat heilige stuk asfalt waar menig grote naam zijn rubber heeft doen smelten. Onder begeleiding van ervaren instructeurs en ingedeeld op jouw snelheidsprofiel kun je ongestoord en in veilige omstandigheden werken aan je stuurmanskunsten. Maar voordat je aantreedt vanuit de pitstraat is het van belang dat je goed voorbereid aan je dag begint.
Goede technische staat van de motor
Vanzelfsprekend ga je de baan op met een technisch goede motor. Dat doe je op de openbare weg ook hoor ik je denken. Toch is het van belang om extra aandacht te besteden aan je remmerij en het bandenprofiel. Tijdens zo’n trackday zijn deze onderhevig aan een hogere mate van slijtage. Rijd je daarnaast voor je plezierritten rebels zonder DB-Killer dan schroef je die er maar beter in. Produceert je motor teveel geluid op de baan, dan wordt het een korte dag voor je.
Ter plaatse doe je er goed aan je bandenspanning te reduceren waardoor de banden sneller opwarmen en je zodoende betere grip hebt. Voordat je het circuit op gaat klap je de spiegels in, demonteer je ze of plak je ze af. Zo word je niet afgeleid door wat er achter je gebeurd, maar kun je vol focus werken aan jouw eigen rijskills.
Je motoruitrusting op orde
Om meteen bij je eerste circuitdag als Rossi ten tonele te verschijnen is wat veel gevraagd. Toch zal je je er op moeten kleden. Je Kevlar kun je dus mooi in de kast laten hangen. Leer is wat we willen zien. Een tweedelig of bij voorkeur eendelig motorpak. Laarzen die je enkels bedekken en lange motorhandschoenen.
Draag een integraalhelm, liefst met Dubbel-D sluiting en sowieso goed op maat. Heb je een (veel) te ruime helm dan kan die op hoge snelheden zomaar een eigen wil vertonen. Dat wil je voorkomen en haalt sowieso de focus weg op jouw rijden. De bescherming top je af met een rug protector, die is door veel organisaties verplicht gesteld.
Zorg voor de innerlijke mens
Het lijkt wel topsport zo’n dag sturen op het circuit. Wees uitgerust en zorg ervoor dat je gedurende dag goed eet en drinkt. Tussen de sessies in is er voldoende pauze, dus neem het ervan. Houd je suiker op pijl, zodat je geconcentreerd aan je volgende ronde begint.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.