Bij het kopen van leren motorkleding kan je kiezen uit een motorjas of motorbroek, tweedelig motorpak of een eendelig motorpak in verschillende gradaties qua veiligheid en stijl. Ik geef je wat tips over waar je op moet letten bij het kopen van leren motorkleding, en welke eigenschappen ze kunnen bevatten. Zo ‘leer’ je online de juiste maat te vinden zonder je kleding 10 keer terug te moeten sturen of om goed voorbereid naar onze winkels te komen.
Wat voor type motorrijder ben jij?
- Hoe ga je de motorkleding gebruiken?
- Welke seizoenen ben je op de weg te vinden?
- Ben je niet vies van een dagje op het circuit?
Laat het duidelijk zijn dat je leer over het algemeen niet draagt wanneer het onder de 14 graden is. Leer is per definitie zomerkleding. Alhoewel op die zin wel een uitzondering zit. Namelijk een enkel-laags uitneembaar en waterdicht membraan. Ben je liever voorbereidt op onverwachte spetters tijdens je motorrit kan dit goed van pas komen.
Ik plaats mensen niet graag in hokjes, maar om de uitleg zo smooth mogelijk te laten overkomen doe ik het toch. Je kan leren motorkleding onderscheiden in urban/classic rijstijl, sportief/race of tour/sport-touring. Waarbij de motorpakken meer toegespitst zijn naar de sport en race rijstijl.
Lichaamsbouw
Nu we alle rijstijlen onder de loep hebben genomen hoop ik dat je een keus daarin hebt kunnen maken. We gaan verder naar pasvormen. Per merk de pasvorm uit je hoofd leren is teveel informatie om op te slaan. Laat dat maar over aan onze specialisten in de winkel. Laat je adviseren in de winkel is dan ook de grootste tip die ik je wil meegeven! Die motorkledingspecialist weet je precies te vertellen op basis van je lichaamsbouw waar je op moet letten en welk merk jouw pasvorm heeft. Lederen motorkleding moet goed strak zitten, en mag best een beetje oncomfortabel zitten in het begin. Na een tijdje gaat het leer namelijk rekken en dan voelt het aan als een tweede huid.
Passen van leren motorkleding
Heb je nog geen favoriete motorkleding merk is of überhaupt geen motorkledingkennis, dan weet je nog niet welke maat voor jou op het lijf geschreven is… Zorg dan dat je eerst gaat passen. Niet alleen de kleding moet strak aan het lijf zitten om optimale bescherming te bieden bij een glijpartij, ook de protectoren moeten op de juiste plek zitten zodat die de maximaal impact kan opvangen bij een val.
Meten
Om toch een uitkomst te bieden voor de webshop shoppers hebben we een pagina toegewijd aan maattabellen! Op merkniveau kan je dan uitzoeken welke maat jij nodig heb. Zoals eerder aangegeven rekt leren motorkleding. Dit kan uitlopen tot een halve maat. Dat is iets om rekening mee te houden. Wel zit er een duidelijk verschil tussen sportieve en meer casual/urban/tour leren motorkleding. Sport of race motorkleding moet overal zeer nauw aansluiten, waar casual, urban of tour leer toch iets comfortabeler mag zitten vanaf het moment van aantrekken.
Protectie
Een motorjas komt vaak zonder rugprotectie, en een broek vaak zonder heupprotectie. Pro-tip: upgraden die hap! Alle impactpunten van je lichaam wil je toch optimaal beschermen om die onverwachtse val te kunnen opvangen? Welke maat rugprotector je nodig hebt lees je hier. Een airbagsysteem is binnen de wereld van protectie een optioneel hoogstandje en draag je onder je motorjas. Ben je aan het afwegen er een aan te schaffen houdt dan rekening ermee dat ’t alleen gecombineerd kan worden met een geschikte motorjas.
Hoeveel rekt leren motorkleding nog?
Davey de Lange
Davey is onze sociale boy. Avontuurlijk en vol energie waarbij zijn motorkilometers vooral in Azië zijn opgedaan. Als dat maar goed gaat, want tegenwoordig maakt hij ook de Nederlandse wegen onveilig op zijn Kawasaki Z750.
2 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Dank voor het artikel.
Mensen kijken me wel eens vreemd aan als ik op mijn tourmotor in een 2 delig leren motorpak aan kom rijden.
Voor mij geeft het een veilig gevoel, en dat geeft me meer zekerheid bij het rijden. dus wat ik eigenlijk wil zeggen is, dit artikel is een mooie leidraad, maar je moet zelf aantrekken waar jij je fijn bij voelt
He Jeroen, wat voor pak heb jij op wat voor type motor?