Toen Eitamo Kamata in 1958 begon met het produceren van de Shoei helmen, was hij vastberaden om een merk neer te zetten die superieur zou zijn in helmtechnologie.
Tot op de dag van vandaag, weet je, wanneer je een shoei helm in je handen pakt, dat je kwaliteit vast hebt. Na het lange succes van de Shoei X-spirit II, komt Shoei nu met een volwaardige opvolger, de Shoei X-spirit III.
Shoei X-Spirit III eerste indruk
Als we de Shoei voor het eerst eens goed gaan bekijken zien we meteen dat deze gemaakt voor maar één ding: hard gaan.
Ook doet het extreme design ons meteen aan twee andere helmen denken, namelijk de AGV Corsa en de AGV Pista, die door hun excentrieke vormgeving en innovatieve ontwikkelingen de concurrentie versteld deden staan.
Toch doet Shoei hier net weer een schepje bovenop. Met verbeterde ingaande en uitgaande ventilatie, verwisselbare spoilers, verstelbare binnenvoering, en geoptimaliseerde aerodynamica gaan ze met de opvolger van de X-spirit II weer een poging doen om aan de absolute top te komen.
Shoei X-spirit III helmschaal en vizier
Waar ze als eerste al een slag in slaan is het Extreem lage gewicht, Een maat M zoals deze weegt slechts 1315 gram! Zoals we gewend zijn van Shoei wordt er per maatserie gebruik gemaakt van verschillende helmschalen(XS-S) (M) (L) (XL-XXL), hou hierbij dus rekening dat het gewicht van de helm altijd een klein beetje verschillend kan zijn, afhankelijk van de maat.
Ook wordt er natuurlijk weer gebruik gemaakt van de AIM+ multi-composiet schaal die bekend staat om zijn optimale stijfheid en densiteit om een impact op te kunnen vangen.
Een nieuwe ontwikkeling is het CWR-F 2D vizier waarmee je letterlijk in een handomdraai zowel de pinlock en tear-off optimaal af kan stellen.
Ook is deze uitgevoerd met de zogenoemde VORTEX generators, die je eerder ook al hebt kunnen zien aan de bovenzijde van de Schuberth vizieren wat weer zorgt voor een geoptimaliseerde aerodynamica. Ook is er weer een Max-vision Pinlock ontwikkeld die perfect aansluit waardoor je nooit meer tegen beslagen randen van het vizier aan kijkt.
Een nieuwe feature is een verbeterde lock mechanisme die met 1 vinger te bedienen is waardoor de kans kleiner word dat het vizier open scheurt bij een ongeval of aanrijding. Hou er rekening mee dat dit vizier momenteel alleen nog maar de krijgen is in clear, light smoke en dark smoke. Wel is het mogelijk een vizier van een Shoei NXR te plaatsen, deze is in iedere (Shoei) optie te leveren, alleen mis je hierbij dan tear-off aansluiting, het Max-vision pinlock (wel de gewone) en de VORTEX generators.
Shoei X-spirit III aerodynamica, ventilatie en geluid
Recht uit de Shoei windtunnel, getest voor hoge snelheid. De ontwikkelaars van Shoei hebben hun uiterste best gedaan om de lift en de druk van de helm zo laag mogelijk te maken, daarbij hebben ze de lift met 3% verminderd ten opzichte van de X-spirit II en de druk zelfs met 10% waardoor je nek weer een groot deel ontlast wordt. Of je nu recht in de wind zit, achter je kuipruitje verscholen zit, of onder hellinghoek vol gas naast je motor hangt, de Shoei X-spirit 3 blijft zo stabiel als een huis.Een leuke optie die je bij deze helm kunt nemen als circuit fanaat maar zeker ook als straat rijder zijn de verwisselbare achterspoilers, waardoor je op lagere snelheid de beweeglijkheid van de helm verbeterd, wat dus ideaal is voor op straat of op circuits waar de snelheid wat lager ligt (denk aan zolder, zandvoort of mettet).
De ventilatie van deze helm is ongelofelijk! De 12 grote ventilatie schachten waarvan er 6 ingaand zijn en 6 uitgaand, doen hun werk subliem! De 4 grote inlaat kanalen boven op de helm en de bovenste inlaat op de kin zorgen ervoor dat je je hoofd koel houdt, terwijl de onderste kinventilatie ervoor zorgt dat je wangkussens bij hevige transpiratie droog blijven tijdens het rijden.
De 6 uitgaande strategisch geplaatste ventilatieschachten zorgen er voor dat de warme lucht de helm kan verlaten met minimale werveling wat de stabiliteit van de helm weer ten goede doet.
De Shoei helm is niet stil, dat hoeft ook niet want het is en blijft natuurlijk een race helm en is niet ontwikkeld om stil te zijn. Oordopjes zijn dus een pré.
Ook word er naast de normale chincurtain ook een chinspoiler bij de helm geleverd. Deze is ontwikkeld om bij motorrijders die volledig in de wind zitten het “booming noise” effect (wat klinkt als een donderwolk in achtervolging) te verminderen.
Shoei X-spirit III pasvorm en voering
Als je ooit eerder een Shoei hebt gehad hoef je je bij deze helm geen zorgen te maken over de pasvorm of maatvoering. De Shoei X-spirit 3 voelt net als ieder ander Shoei helm aan als thuiskomen. Uiteraard is de voering volledig uitneembaar en wasbaar. Ook heb je zoals gewoonlijk weer de mogelijkheid om andere cheekpads en centerpads aan te kunnen schaffen om de helm perfect naar jouw hoofd passend te maken.
Een nieuwe innovatieve uitvinding is de mogelijkheid om de volledige voering 4 graden te kunnen verdraaien, hierdoor heb je ongeacht wat voor motorfiets je rijdt en wat voor rijpositie je ook hebt altijd een perfect zicht, en zit je nooit tegen de bovenkant van je helm aan te staren.
Shoei X-Spirit III Conclusie
Wat een helm en wat een ervaring! Nadat AGV met de Pista de druk flink heeft opgevoerd zijn ze bij Shoei zo te zien weer flink wakker geschud.
De X-spirit III doet alles wat je van een echte racehelm mag verwachten. Hij is mega stabiel, extreem licht en is door de geoptimaliseerde ventilatie echt een absolute topper.
Vergeet bij deze helm alleen geen setje oordopjes aan te schaffen, als je daar nog geld voor over hebt tenminste. Shoei X-Spirit III komt namelijk uit met €699 voor een glanzende, €739 voor een matte, €839 voor een print en maar liefst €869 voor een replica. Een goedkope helm is het zeker niet, maar iedere cent dubbel en dwars waard.
Of je nou een sportieve straatrijder bent of een echte circuitfanaat. De X-spirit III zal je nooit teleurstellen.
Justin
Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.
1 Comment
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Windgeruis mag best wat minder (ook met Alpine’s in de oren).GP coureurs zitten maar max 45 minuten op de motor (gereden zonder het “netje”bevestigd in kingedeelte)