In de winkel zien wij het dagelijks voorbij komen: een (nieuwe) motorrijder die op zoek is naar zijn of haar (eerste) motorpak. De meeste hebben van tevoren al uitvoerig research gedaan en weten hierdoor vaak al welk pak ze graag willen hebben. Toch is het altijd belangrijk om een pak eerst te passen, want net als bij helmen is de pasvorm van een motorpak bij ieder pak weer verschillend! Daarom ga ik je in deze blog met wat tips en tricks helpen zodat jij weet dat je een goed zittend leren motorpak aan hebt!
Vijf tips voor de juiste maat motorpak
- Hoe strakker hoe beter!
- Minder is meer
- Juiste pasvorm in de rijpositie
- Passen, passen en nog eens passen
- De juiste onderkleding is het halve werk
Tip 1: Hoe strakker hoe beter!
Een leren pak hoort altijd heel erg strak aan te sluiten om je lichaam. Sterker nog, een nieuw leren pak kan zelfs wat oncomfortabel zitten wanneer je dit voor de eerste keer aantrekt. Zeker wanneer je een combi motorpak aantrekt en je ermee op een motor gaat zitten, is het belangrijk dat je jasje niet bol (tenzij je gewoon een dikke buik hebt natuurlijk) gaat staan maar deze vlak aan je lichaam aan blijft sluiten. Wel is het wijsheid om een klein beetje ruimte over te houden rond het torso, zodat je er nog een rugprotector en/of een borst beschermer onder zou kunnen dragen.
Wanneer ik motorrijders zie rijden zie ik geregeld dat de pakken op de bovenarmen of de onderbenen te wijd zijn. Dit komt vaak omdat rijders een nieuw pak te strak vinden zitten op de schouders en dan maar voor een maatje groter gaan. Ook op de schouderpartij zal een leren pak altijd nog gaan rekken, en mag deze ook hier stevig zitten! Een pak wat te groot is heeft een paar nadelen. Wanneer het pak op je bovenarmen te groot is, gaat dit vaak erg wapperen. Het is niet alleen dat dit niet fijn voelt tijdens het rijden, het kan ook een verschrikkelijk irritant geluid maken. Wanneer je motorpak op de bovenbenen te wijd is, kan het overtollige leer erg in de weg gaan zitten en mis je een hoop bewegingsvrijheid.
De belangrijkste reden om een pak niet te los te kopen, is omdat leer in het geval van een crash dan gaat ophopen en je contactvlak op de grond groter wordt. Hierdoor heb je sneller de kans om te gaan rollen omdat je pak dan grip kan pakken op het asfalt. Wanneer je onderuit schuift wil je het liefste glijden. Glijden zelf doet namelijk geen zeer, het kan hooguit een beetje heet onder de billen worden.
Tip 2: Minder is meer
En nee hier bedoel ik niet mee dat je maar beter geen motorpak aan kan trekken! Wanneer je aan het shoppen bent voor een textiel motorpak waarmee jij weer en wind moet kunnen doorstaan is het fijn om de mouwen en de broekspijpen wat langer te hebben. De jas mag tot aan het begin van de handpalm komen, en de broek mag bedekkend zijn om zoveel mogelijk water buiten te houden. Met een leren racepak is dat juist weer het tegenovergestelde. Een sportief pak hoeft zelfs je pols niet te bedekken want dit doet je handschoen al voor je. Een goed zittend racepak stopt op de arm, net voor het knobbeltje waar je ellepijp ophoudt. Het voordeel hiervan is dat de handschoen prettiger zit omdat je minder ophopend materiaal hebt bij je pols en hierdoor dus meer bewegingsvrijheid hebt. Hetzelfde geld voor de broekspijpen. Een racebroek of pak mag op de been net voor de enkel stoppen zodat je laars beter aansluit en je een meer comfortabel gevoel hebt wanneer je aan het rijden bent.
Tip 3: In positie
Wanneer je dan eindelijk in een leren pak hebt weten te worstelen is het eerste wat je moet doen even op een motor gaan zitten. Wanneer je op een motor gaat zitten met een leren pak zit zo’n pak pas echt zoals het hoort te zitten. Een racepak zit dus ook alleen lekker in een rijderspositie! De reden dat dit nooit lekker zit wanneer je rechtop staat, is omdat de pakken aan de voorkant korter gesneden zijn dan aan de achterkant. Dit zorgt ervoor dat een pak niet teveel op gaat bollen in een zittende houding. Ook de knieën en ellebogen zijn voorgevormd in een rijpositie. Daarom is het niet prettig om gestrekte armen of benen te hebben in een sportief pak.
Tip 4: passen, passen & nog eens passen
Zoals ik in de introductie al zei, weten veel van jullie vaak al welk pak jullie willen hebben, afgaand op de looks en features van een pak. Sommige zijn zelfs zo merkgericht dat ze enkel en alleen een pak van een bepaald merk aan willen trekken. Toch is het verstandig om een aantal verschillende merken en modellen te proberen. Ieder pak is anders, zit anders , voelt anders en misschien is het perfecte pak voor jou er juist eentje die je niet hebt gepast. Een leren pak koop je, mits je er niet zo vaak mee valt als ik, voor een lange tijd. Een pak wat goed onderhouden wordt kan soms wel 20 jaar mee gaan! Daarom is het beter om wat teveel te passen, dan te weinig.
Tip 5: Onderkleding
Zeker de motorrijders die al eens een leren pak hebben gehad en dit ook veel hebben gedragen met warmere dagen kennen het wel. Je transpireert hevig op de motor, zeker wanneer je even stil staat bij een stoplicht en wanneer je eindelijk bij je plaats van bestemming aan komt is het bijna onmogelijk om je pak uit te trekken omdat je er helemaal aan vast zit geplakt. Een onderlaag biedt uitkomst! Hiermee plak je niet meer aan je pak vast en kan je deze zonder problemen uittrekken. Warmer wordt het er ook zeker niet van, want goede onderkleding is temperatuur regulerend en zorgt dit ervoor dat je beter verkoeld wordt.
Kortom: bij een leren pak uitkiezen komt meer kijken dan je denkt. Of misschien zelfs minder afhankelijk van hoe je het bekijkt! Twijfel je na het lezen van deze tips nog steeds? Aarzel dan niet om langs te komen in een van onze winkels waar onze specialisten jou uitgebreid kunnen assisteren met het uitkiezen van een goed zittend motorpak.
Justin
Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.