Categorieën: Motorhelmen

Schuberth E1 review

Het merk Schuberth heeft na ruim 70 jaar eigenlijk weinig introductie nodig. Schuberth is een Duitse firma, met een hoofdkantoor in Magdeburg, en exporteert helmen naar meer dan 60 landen. Bekende nummers uit de collectie van Schuberth zijn onder andere de; Concept, J1, C2, S2, C3 en de C3 Pro. Om in te spelen op het zeer populaire segment all-road motoren heeft Schuberth dit jaar de nieuwe Schuberth E1 op de markt gebracht.

Schuberth E1 eerste indruk

Waar een all-road motor een kruising is tussen een offroad motor en een Tourmotor, is de Schuberth E1 een kruising tussen een systeemhelm en een offroadhelm. Een perfect match voor de allroad rijder. De oplettende mensen zullen weten dat Schuberth niet de allereerste is in dit segment, maar dat Caberg hen voor was met de Caberg Tourmax. Het avontuur begint bij het uitpakken van de opvallende doos met de helm (gemonteerd met pinlocklens en al), een luxe helmtas, afdekdopjes voor het vizier en de handleiding bevat. Wat direct opvalt is de hoogwaardige afwerking waar Schuberth bekend om staat. Zelf heb ik al een aantal keer met een Schuberth C3 Pro gereden en was ik erg benieuwd naar de verschillen tussen beide helmen. Om deze reden ben ik met één van de eerste productie modellen op de motor gestapt om hem te onderwerpen aan een uitgebreide test.

Schuberth E1 helmschaal en vizier

Het eerste wat opvalt bij de Schuberth E1 is natuurlijk de aanwezige zonneklep. De zonneklep is afneembaar en met de meegeleverd kapjes kan de E1 ook worden gebruikt zonder de zonneklep. Bijzonder aan de E1 is dat de klep samen met de kinbak omhoog gaat als de helm wordt opgeklapt. Verder is de helmschaal gebaseerd op die van de Schuberth C3 Pro en is hij nog steeds gemaakt van zeer sterk en licht glasvezel en carbon. Door de extra ventilatie en klep is de E1 +/- 125 gram zwaarder dan de C3 Pro, 1695 gram om precies te zijn. Tijdens het rijden een nauwelijks merkbaar verschil. Duidelijk anders zijn ook de ventilatie roosters en bediening ervan. In de helmschaal zit net als bij de C3 Pro een antenne aansluiting voor het SRC-systeem. Hier kan je het communicatie systeem van Schuberth op aansluiten om het bereik te versterken. De sluiting van de E1 is de welbekende micro-buckle sluiting.

Het vizier van de E1 is inwisselbaar met die van de C3 Pro, alleen de klep niet. Je kan dus niet een klep van een E1 plaatsen op een C3 Pro. Het vizier is standaard voorzien van een anti-kras coating en anti-condens vizier aan de binnenkant (let op! Gezien het patent van Pinlock is verlopen, heeft Schuberth een eigen ‘Pinlocklens’ ontwikkeld). De siliconenrand is vervangen door een verdikking van het plastic, maar de functie en werking ervan is hetzelfde). Natuurlijk is de E1 ook voorzien van een zonnevizier die op dezelfde gemakkelijke plaats te bedienen is als bij de C3 Pro.

Schuberth E1 aerodynamica, ventilatie en geluid

Schuberth test al sinds 1985 alle nieuwe helmen in hun eigen windtunnel. Hierdoor merk je dat het met de aerodynamica van de Schuberth E1, ondanks de klep, helemaal goed zit. Toch had ik enige twijfel over of ik de klep zou voelen tijdens het rijden. Ik heb de helm op verschillende snelheden en posities op de motor getest en weinig tot geen last ondervonden. Ook bij het draaien van het gezicht voelde het niet alsof er extra aan de helm werd getrokken, petje af voor Schuberth!  Let er wel op dat de klep in 3 verschillende hoogtes te verstellen is en dat je de juiste positie voor jezelf moet vinden. Door de sleuven in de klep merk ik weinig extra druk t.o.v. de C3 Pro. Wel is het zo dat als je in een sportieve houding gaat zitten je wat neerwaartse druk kan voelen door de klep (lees: wat doet aerodynamica met een helm). Hierom, en vanwege de uitstraling van de helm, raad ik af om hem te gebruiken op supersport motoren.

Aanzienlijk beter dan bij de C3 Pro, is de ventilatie van de E1. Waar de top ventilatie van de C3 Pro al zeer effectief was vond ik de ventilatie opening bij een rechte houding, te weinig doen. Bij gebruik op een sportieve motorfiets en de daarbij horende zithouding functioneerde deze ventilatie beter. Bij de E1 is de kin ventilatie opgesplitst in 2 delen. De bovenste ventilatie opening blaast lucht tegen het vizier en ter hoogte van de wenkbrauwen. Onder deze ventilatie opening is een groot raster geplaatst dat bij open stand direct lucht tegen de onderkant van het gezicht aan blaast. De enige scheiding tussen de buitenkant en de binnenkant is een uitneembaar en wasbaar filtertje die ervoor zorgt dat er geen steentjes of insecten de helm in kunnen komen. De allerbeste ventilatie is er natuurlijk als de kinbak bij lage snelheid opgeklapt is. Onder aan de kinbak zitten 2 kinflapjes die afzonderlijk van elkaar kunnen worden geplaatst. Als tijdens hoog zomer deze flapjes verwijderd zijn, krijg je ook nog onder langs extra frisse lucht. Let er dan wel op dat de helm zonder kin afsluiting minder stil wordt.

Dat Schuberth stille helmen maakt is bekend, en met de C3 Pro heeft Schuberth de kleinste en stilste systeemhelm op de markt gezet. Op geluidniveau heb ik geen verschil kunnen merken met de Schuberth E1. Ik kan me voorstellen dat de zonneklep onder een bepaalde hoek ruis zou kunnen creëren maar ik heb daar zelf niks van gemerkt.

Schuberth E1 pasvorm en voering

Als je al in het bezit bent van een Schuberth C3 of C3 Pro en overweegt om een E1 in dezelfde maat te bestellen dan kom je voor een verassing te staan. Waar bij de voorgaande modellen van de E1, zoals bijvoorbeeld de C3,  de maat M hoofdomtrek 56-57 was, staat de maat M bij de E1 voor hoofdomtrek 57. Ik heb zelf normaal maat S van een Schuberth C3 Pro (54-55cm) en van de E1 past de S (55cm) mij het best (lees: wat is mijn maat motorhelm). Ik merk weinig verschil qua pasvorm. Duidelijk merkbaar is wel dat de voering duurzamer en steviger is. Doordat er van uit wordt gegaan dat er met deze helm meer off-road wordt gereden is er een duurzamere voering in geplaatst die vaker gewassen kan worden en die vocht beter afvoert. Heerlijk bij warmere omstandigheden dus.

Schuberth E1 conclusie

In het uitermate populaire segment van all-road motoren hoef je nu niet meer te kiezen tussen een systeemhelm en een crosshelm. De Schuberth E1 heeft de looks van een crosshelm met het comfort en de functionaliteiten van een systeemhelm. Alhoewel Schuberth niet de allereerste is met dit type helm, zetten ze wel duidelijk een nieuwe standaard. De Schuberth E1 is de optimale combinatie tussen beide helmen, en perfect geschikt voor motorrijders die met een all-road motor veel kilometers maken op normale wegen. Ook voor lange reizen is de Schuberth E1 absoluut een goede investering. Schuberth zou Schuberth niet zijn als er geen serieus prijskaartje aan deze helm zou hangen (€649,95 voor de egale kleuren en €729,95 voor de prints). De motorrijders die zich over deze prijs heen zetten krijgen er daarentegen wel een dijk van een helm voor terug die voor jaren plezier en maximale bescherming zal zorgen.

Mark Bos

Mark is in de periode van 2012 t/m 2022 verantwoordelijk geweest voor de online ontwikkelingen van MKC Moto en oud-eigenaar van Motorkledingcenter. Hoewel er van motorrijden nog maar weinig komt heeft hij in het verleden een trackrecord van vooral snellere machines. De Daytona 675 en ZX-10R waarmee hij zijn limieten op Assen, Zandvoort en in de Groene Hel opzocht.

Bekijk reacties

    • Beste Kenneth, wij maken gebruik van een Drift Ghost action cam. De extra bevestigings materialen zijn als setje apart te verkrijgen. Met vriendelijke groet, Paul Buisman.

  • Ik ben de handleiding van mijn Schuberth E1 helm kwijt wie kan mij hieraan helpen, mag ook digitaal, voor de rest ben ik erg tevreden over deze prachtige helm.
    Alvast bedankt voor de moeite

  • ik heb deze helm al n tijdje, confortabel goedpassend en licht , echter de klep vibreert reeds aan relatief lage snelheid,en dit is zeer hinderlijk.ook de het binnenste scherm vibreert hinderlijk als het buitenvisier ook maar lichtjes opengezet wordt .. hopelijk is er n oplossing voor dit toch wel hinderlijk euvel,ik ben terug aan het rijden met mn Nolan X-lite 551,deze vibreert niet zelfs bij hoge snelheid.ook geen vibraties van het binnenvisier ,

    • Hi Dirk, We adviseren om met je helm naar de winkel te gaan waar je hem hebt gekocht. Zo kan gekeken worden of het probleem kan worden opgelost.

  • Beste mensen,

    Ik ben sinds kort in het bezit van deze helm. Ben er meer dan tevreden over en inderdaad bij hoge snelheden trilt de zonneklep wat maar niet echt hinderlijk. Wat wel raar is dat voor een felgele helm ruim € 100,- meer moet worden geteld moet worden. Wellicht komen, of zijn er reflectiestickers te koop voor de E1.

  • Beste,

    Ik heb de blauwe Radiant E1. De maatvoering komt inderdaad nauw aan toe, ik heb 57 maar op voorhoofd toch na 3 uur 2 drukpunten op voorhoofd. Met bolle kant lepel en duim wat ruimer gemaakt. Perfect nu. De zonneklep geeft bij een toermotor... *Eenmaal een Pan St 1300, nooit meer een ander*, zorgt dat het windscherm boven de 80 meer turbulentie geeft. (NB ik heb een verbrede en hoger scherm) Het is echt heel weinig maar het irriteert mij. Ook de verschillende standen geven weleens soelaas, maar in hoogste stand, meer brom gerommel.
    Daarnaast ook een extra getint vizier erop gezet. Ziet er gaaf uit, maar krijg koppijn erdoor. dus die is weer standaard. Wat opvalt na verwijderen zonneklep dat de hoofdventilatie duidelijk beter doet... kreeg het zelfs koud op mijn kop....

    Ondanks boven staande, een helm die niet te vergelijken is met mijn vorige Scorpion systeem helm. Zoveel stiller.

    • Heb onlangs een schubert helm aangekocht met communicatie en alles erop en eraan. Hij past als gegoten alleen klapt mijn vizier al bij matige snelheid vanzelf dicht wat bij warm weer verschrikkelijk lastig is. Weet er iemand of ik deze vaster kan zetten zodat ik toch met open vizier kan rijden. Dank bij voorbaat. Peter

Delen
Door
Mark Bos