Het is de tijd in het jaar dat het arsenaal motoren flink uitdunt op de wegen. Menigeen maakt de motor gereed voor de jaarlijkse winterstalling, om hem in het voorjaar in topconditie naar buiten te rollen. Terwijl je tijdens de winter op zoek moet naar een nieuwe hobby is het aan te raden je motor aan een acculader te hangen. Wat een acculader voor de motoraccu doet en waarom de rol van een Optimate acculader zo belangrijk is leggen we uit in deze blog.
Vooral in de wintermaanden wanneer je motor voor langere tijd stilstaat is een acculader van groot belang. Wat die namelijk doet is de motoraccu op peil houden. Dit voorkomt zelfontlading wat vervolgens kan leiden tot verminderde capaciteit of het defect raken van de motoraccu.
Er zijn legio acculaders verkrijgbaar, maar in dit blog zullen we ons beperken tot de meest populaire Optimate 3 en Optimate 4 Dual acculaders van Optitec. Natuurlijk houden deze de accu op peil, maar nog veel interessanter is dat de ingebouwde micro-processor een programma afgaat. Hij controleert continu de status van de batterij zodat jij er geen omkijken naar hebt als je de Optimate voor langere tijd aangesloten houdt.
Het 6-stappen programma dat de Optimate druppellader afgaat is als volgt;
Dit volledig automatische programma zorgt ervoor dat je zonder problemen en 100% veilig de Optimate acculader aangesloten kan houden aan de motoraccu. Via de LED’s in de behuizing is de status van het programma af te lezen. Goed om te weten is dat de behuizing van de Optimate spatwaterdicht is.
Het aansluiten van de Optimate acculader is vrij eenvoudig zelf te doen. Zorg ervoor dat je bij de accu van je motor kan en sluit het meegeleverde aansluitsnoer aan op de plus- en minpool van je motoraccu. Wanneer je ervoor zorgt dat de Optimate-aansluiting in het zicht zit kan je de Optimate gemakkelijk aansluiten. Bovendien heb je dan de mogelijkheid om losse accessoires zoals een USB oplaadkabel aan te sluiten om bijvoorbeeld je telefoon via de motoraccu op te laden.
Wil je de Optimate 4 aansluiten op het CAN-bus systeem van je motor, vergeet dan niet om een speciale adapter mee te bestellen. Ga je voor de Optimate 4 CAN-bus editie dan krijg je deze kabel speciale connector meegeleverd. Lees onderstaand kopje voor meer informatie over het CAN-bus systeem.
De Optimate 3 en Optimate 4 Dual verschillen weinig van elkaar. Beide accu’s zijn geschikt voor een lood-zuur accu. Sinds de Optimate 4 1A is geïntroduceerd is het verschil echter iets groter geworden. De Optimate 3 laadt namelijk met 0,8 Ah per uur, de Optimate 4 doet dat met 1 A per uur, 20 procent sneller. Voor een 38 Ampère accu zal zo’n 48 uur nodig zijn om hem volledig vol te laden met de Optimate 3.
De Optimate 4 Dual wordt pas echt interessant als je een BMW of Ducati met CAN-bus systeem hebt. De Optimate 4 Dual biedt namelijk twee laadprogramma’s waarvan één speciaal op het CAN-bus systeem is afgestemd. Plus het reguliere programma waarmee je motoren zonder CAN-bus op de druppellader kan aansluiten.
Wil je de Optimate 4 Dual gebruiken op een CAN-bus systeem, koop dan één van de CAN-bus koppelaccessoires om hem aan te kunnen sluiten. Inmiddels is er ook een CAN-BUS editie verkrijgbaar waarbij een O-19 kabel wordt meegeleverd.
De Optimate 4 Dual start standaard op in het CAN-bus programma waarmee je veilig via het elektronische systeem van een BMW of Ducati kan opladen. Wil je de Optimate gebruiken terwijl die rechtstreeks op de accu is aangesloten gebruik dan onderstaande stappen om het reguliere programma te activeren.
Wanneer alleen de LED-indicator van de voeding brandt is hij overgeschakeld naar het standaard laadprogramma. Knipperen de LED’s links en rechts onder regelmatig, dan is het CAN-bus laadprogramma geactiveerd. Nadat je dit gecheckt hebt kan je de accuklemmen van elkaar loshalen.
Bekijk reacties
Vastzetten eerst de min dan de plus ???????? Das een serieuze fout in het filmpje !!!!
En waarom is dat een fout. Kan u dit toelichten?
Moeten we rekening houden met iets bij een AGM accu?