Categorieën: Motorhelmen

Wat doet aerodynamica en gewicht met een motorhelm

De taak van een motorhelm is om met zo min mogelijk weerstand door de wind te snijden. Niks is vervelender dan onnodig veel druk die uiteindelijk resulteert in spierpijn of vermoeidheid in de nek. Recht vooruit is nog niet zo moeilijk maar veel motorrijders hebben wel eens ervaren hoe veel druk er op een helm komt te staan als je van rijbaan wilt wisselen en je hoofd iets naar rechts draait. Als je je motorhelm niet soepel van links naar rechts en van boven naar beneden kunt bewegen, zonder een klap te krijgen van de wind, dan heb je de verkeerde motorhelm gekozen bij jouw rijpositie. Het is dus van groot belang dat de vorm van de schaal past bij jou motorfiets. Zeker voor nakedbikers en sportieve rijders is het van belang dat je goed kijkt naar de aerodynamica van de motorhelm. Bij helmen de duurdere helmen zien we dat ze worden ontwikkeld in een windtunnel voor optimale aerodynamica. Ingebouwde en losse spoilers of difusers verhogen de stabiliteit in de daarvoor bedoelde positie.

Op een meer rechtop zittende motor zal je hier minder van merken, egaal ronde of ovale motorhelmen zullen hier het beste bij presteren. Eigenlijk kan je alles terug herleiden aan deze simpele regel; hoe minder er op de buitenkant van de helm aanwezig is, des te stiller is de helm. Ook hier weer een compromis tussen comfort, geluid en aerodynamica. Om dit voor jezelf te testen kan je het beste eens, bijvoorbeeld bij Motorkledingcenter, een aantal motorhelmen opzetten en gaan proefrijden. Direct gelinked aan aerodynamica is ook de ventilatie. Als jij op de voor de motorhelm bedoelde motorfiets zit, zal je het meest profijt hebben van deze ventilatie zonder overdreven veel geluid te produceren. Los van hoe stil je motorhelm ook is, we bevelen je altijd aan om oordoppen te dragen om blijvende gehoorschade te voorkomen.

Wat maakt een motorhelm stil

Het meeste geluid komt toch echt via de onderkant van de motorhelm. De stilste motorhelm is de helm die aan de onderkant perfect afsluit. Hiermee bedoelen we langs de kaak, langs de nek maar ook bij de kin doormiddel van een kinflap. Het dubbele van deze situatie is dat je aan de ene kant wilt dat je de helm gemakkelijk op en af zet, maar aan de andere kant wil je dat hij naadloos afsluit aan de onderkant. Om deze reden lijken nieuwe motorhelmen vaak nogal krap te zijn bij het betreden van de helm. Bedenk je dus de eerst volgende keer dat je jezelf in een strakke helm wurmt, dat dit nodig is om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van geluid. Let er op dat de wankussens aan de onderkant toelopen of dat de motorhelm is voorzien van een geïntegreerde nekrol. In deze situatie komen we er achter dat een systeemhelm dus nog een voordeel heeft. Bij het op en afzetten kan de kinbak open waardoor deze toegankelijker wordt en sneller kan worden opgezet.

Hoe belangrijk is het gewicht van een motorhelm

Alle motorhelmen worden standaard voorzien van een sticker met het gemiddelde gewicht van de helm. Door gebruik te maken van meer of minder materiaal kan bijvoorbeeld een XS iets lichter zijn dan een M. 110 gram gewicht voelt in je hand misschien als weinig, maar als je net 8 uur lang op de snelweg 120km per uur hebt gereden zal je die 100 gram gewichtsverschil gegarandeerd merken. Waar het voor de mensen die voornamelijk kortere ritten rijden weinig uitmaakt, is het absoluut een punt om rekening mee te houden voor de woon-werk verkeer rijders. Zeker bij hogere snelheden op de snelweg of zelfs op het circuit is een lichte helm van cruciaal belang. Om deze reden zie je vaak dat de duurdere helmen voor woon-werk verkeer en de race helmen juist heel erg licht zijn. Rij jij veel? Bezuinig dan niet op het gewicht van de motorhelm!

Ik wil in de toekomst een communicatieset gebruiken, kan dat?

De meeste motorhelmen die nu worden uitgebracht zijn standaard gemaakt, rekening houdend met, het inbouwen van een communicatie set. Bluetooth voorbereiding noemen we dat. Wat hiermee wordt bedoeld is dat op verschillende plaatsen in de motorhelm ruimte is gehouden voor het inbouwen van de speakers, kabels en microfoon. Veel motorhelmen fabrikanten hebben een eigen communicatie set maar we zien dat de meeste motorrijders een meer gangbare en universele set inbouwen waarmee zij kunnen communiceren met andere motorrijders die toevallig een ander soort merk motorhelm dragen. Met deze systemen kan je muziek luisteren, communiceren met andere motorrijders of de commando’s van je navigatiesysteem horen. De hedendaagse systemen zijn van alle gemakken voorzien en werken zeer prettig.

Ga zuinig met je motorhelm om!

Ga met je helm om alsof het je eigen kind is, of je vrouw, of iets anders waar je heel erg om geeft. Naast dat je leven er van af kan hangen draag je hem ook nog eens 100en zo niet 1000en uren op je hoofd en wil je zeker weten dat hij in topconditie is voor het ongelukkige moment dat je hem maar net een keer nodig zult hebben. Een veel voorkomende beginnersfout is om je helm op je zadel of over je stuur te hangen. Gegarandeerd dat hij een keer bodemonderzoek gaat doen. Verlies je helm dus nooit uit het zicht, leg hem nooit zomaar op de grond, leg hem niet zo neer dat hij op de grond kan vallen, geef hem niet zomaar aan iemand anders en zorg ervoor dat hij niet overdreven wordt blootgesteld aan uitlaatgassen, hitte of extreme kou. Dit kan allemaal effect hebben op de staat van de helm. Een motorhelm werkt als een kreukelzone, de schaal gaat kapot om energie te absorberen. Een val van onschuldige hoogte kan dit al in gang zetten waardoor de helm bij een crash niet meer optimaal kan werken. Het lastige is dat je vaak niet aan de buitenkant ziet wat de schade is. Wees dus eerlijk tegen jezelf als de helm is gevallen. Was het hard, vraag jezelf dan af of je nog wel met een ‘veilig gevoel’ op de motor stapt. Zodra je je motorhelm na het rijden hebt afgedaan, maak dan de sluiting dicht en gebruik dat als handvat. Op deze manier heb je de meeste grip op de helm en loop je het minst risico om hem te laten vallen. Wil je de helm neerzetten, leggen hem dan met de opening op een vlakke ondergrond, bij voorkeur op iets zachts als bijvoorbeeld je motorhandschoenen.

Lees hier wat het verschil is tussen een systeem- en integraal helm.
Lees hier wat de beste motorhelm is.
Lees hier waar een motorhelm van gemaakt is.

Mark Bos

Mark is in de periode van 2012 t/m 2022 verantwoordelijk geweest voor de online ontwikkelingen van MKC Moto en oud-eigenaar van Motorkledingcenter. Hoewel er van motorrijden nog maar weinig komt heeft hij in het verleden een trackrecord van vooral snellere machines. De Daytona 675 en ZX-10R waarmee hij zijn limieten op Assen, Zandvoort en in de Groene Hel opzocht.

Delen
Door
Mark Bos