Motoraccessoires

Wat is het verschil tussen een scooterhelm en een motorhelm?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: volgens de wet is er geen verschil. Je mag met iedere helm, mits hij gekeurd is volgend het ECE 22.05 keurmerk, op zowel de motor als de scooter stappen. Omdat er maar één keurmerk is op het gebied van helmen is er dus geen onderscheid in motorhelmen en scooterhelmen. Maar hoe kan het dan dat een helm die bij de scooterzaak ligt zoveel goedkoper is dan bij een motorzaak?

Scooterhelm vs. een motorhelm

Als je op Google zoekt naar goedkope motorhelmen of goedkope scooterhelmen kom je al snel helmen tegen van €50,- of soms zelfs minder. Let er goed op dat de helm wel is voorzien van een ECE 22.05 keurmerk omdat je anders niet verzekerd bent en je, naast dat het onveilig kan zijn, ook een bekeuring van de Politie kunt krijgen. Daarnaast zijn er ook nog keurmerken uit andere landen die in Europa niet geldig zijn, bijvoorbeeld SNELL en DOT keurmerken.

Helmen met keurmerk zijn te vinden vanaf ongeveer €50,- maar wat is nou verschil tussen zo’n helm en een helm van bijvoorbeeld €400,-? Het grootste verschil is te vinden in de opbouw en materialen van de helmschalen. Een helm bestaat uit een energie absorberende binnenschaal en een harde buitenschaal die oneffenheden en de grootste klap opvangt. De allergoedkoopste helmen zijn gemaakt van simpel plastic buitenschaal, die van zichzelf redelijk flexibel is. Bij deze goedkope helmen moet de binnenschaal harder zijn om een klap met hogere snelheid te kunnen absorberen. Uiteindelijk resulteert dit erin dat de totale absorberende waarde van de helm omlaag gaat. Hoe duurder de helm, hoe technischer de materialen waar de schalen van zijn gemaakt en hoe beter zij een impact kunnen absorberen. Meer over helmschalen en de opbouw van een motorhelm lees je in de blog: waar is een motorhelm van gemaakt.

Verschillende soorten scooter- en motorhelmen

Het type helm dat je draagt hangt af van het gebruik en de stijl van de scooter of motor. Zo zal een motorrijder met een Harley-Davidson vaker worden gezien met een jethelm, een supersportrijder met een integraalhelm en een tourrijder met een systeemhelm. Alles draait hier om stijl en gemak. Vespa rijders zal je in de stad bijvoorbeeld altijd zien met een jethelm (ook wel potje genoemd) maar als er langere afstanden moeten worden gereden kunnen ze ook een integraalhelm gebruiken. Rijd je veel korte stukjes in de stad, vaak met mooi weer, dan kan je gemakkelijk kiezen voor jet helm. Maar rijd je daarentegen vaak in slecht weer over langere afstanden dan is een integraalhelm of systeemhelm aan te bevelen.

Helmen worden opgedeeld in 3 hoofdcategorieën:
Integraalhelmen – helmen met een vast kinstuk
Systeemhelmen – helmen met een opklapbaar kinstuk
Jethelmen – helmen zonder kinstuk

Hogere snelheden betekent een veiligere helm


Luister bij het kopen van een helm naar je onderbuik gevoel. Een helm van de Lidl kan misschien prima geschikt zijn voor gebruik op een scooter (lagere snelheden) maar zal bij gebruik op een motor (hogere snelheden) snel tekort schieten op het gebied van veiligheid. Naast de ECE 22.05 keuring zijn er natuurlijk verschillende gradaties in de veiligheid van helmen. Wil je weten hoe veilig een motorhelm is? Bekijk dan de test resultaten van het onafhankelijke helmen test instituut Sharp. Op deze website vind je van vrijwel alle helmen testresultaten waardoor je kan zien hoe de helm, in verhouding, op veiligheid scoort. Lees voor meer informatie over de kwaliteit van helmen de blog van Mark over wat de beste motorhelm is.

Mark Bos

Mark is in de periode van 2012 t/m 2022 verantwoordelijk geweest voor de online ontwikkelingen van MKC Moto en oud-eigenaar van Motorkledingcenter. Hoewel er van motorrijden nog maar weinig komt heeft hij in het verleden een trackrecord van vooral snellere machines. De Daytona 675 en ZX-10R waarmee hij zijn limieten op Assen, Zandvoort en in de Groene Hel opzocht.

Delen
Door
Mark Bos