Categorieën: Alles over motoren

Nieuwe motor kopen? waar moet ik op letten

Je hebt je keuze wel overwogen en besloten om een nieuwe motor te kopen. Met ruim 250 motordealers in Nederland is de kans groot dat er een dealer bij jouw in de buurt is. Op deze site staat een overzicht waar de dealers zich bevinden en worden deze dealers onafhankelijk beoordeeld. Een handige site dus als je nog geen ervaring of kennis hebt met motor-dealers.
Heb je je droom motor al gevonden en weet je precies wat je wilt hebben dan kan je eenvoudig via de merksite een dealer bij jouw in de buurt vinden. Het is handig om alvorens na te vragen of bij deze dealer jouw gewenste motor op voorraad is.

Zodra je een dealer gevonden hebt die jouw motor heeft staan wordt de spanning groter en komt het aanschaffen van jouw toekomstige motor heel dichtbij. Een veel gemaakte fout is dat mensen te enthousiast de motor gaan bezichtigen waardoor minpunten eerder worden weggecijferd. Een neutrale en nuchtere blik een vereiste de bij aanschaf van een motor of welk voertuig dan ook.

De eerste indruk bij het kopen van een nieuwe motor

Eenmaal de dealer binnengestapt zie je maar één motor staan… die van jou. Alle andere motorfietsen laat je links liggen en je stapt direct naar de motor toe die jij uitgebreid en zorgvuldig hebt uitgekozen. Voorzichtig loop je er naar toe en begin je met een kritische blik de motor van dichtbij de bekijken. Aangezien het hier om een nieuwe motor gaat hoef je je geen zorgen te maken over krassen of andere gebruikerssporen.

Je bent nu 2 stappen verwijderd voordat je weet of het een match is. Zit de motor ook lekker, belangrijk is om hier te kijken hoe je lengte uitkomt op de motor. Kan je goed met je voeten bij de grond en voor de langere mensen onder ons, zitten de benen niet in je nek zodra je je voet op het stepje zet. Als dit in beide gevallen goed zit kan je kijken wat je van de zithouding vind. Zit de motor ver voorover of juist ver achterover. Hoewel dit meestal een kwestie van wennen is, is het goed om te kijken of de zithouding niet zorgt voor ongemakkelijkheden. Het volgende punt is het gewicht, hoe is dit verdeeld en is het voor jouw hanteerbaar. Klopt dit allemaal dan komt nu het moment van de waarheid….. hoe rijdt de motor.

Neem met een proefrit vooral je tijd en trek hier minimaal een half uur voor uit. Binnen het proces van een motor kopen is de proefrit het belangrijkst. Probeer je testrit daarom zo uitgebreid mogelijk te maken. Met een nieuwe motor mag je ervan uitgaan dat alles klopt dus hoef je je geen zorgen te maken om tikjes of rammeltjes. Belangrijk is dus of het karakter en de rijeigenschappen van de motor aansluiten met jouw verwachtingen en wensen.

Waar opletten bij een proefrit van een nieuwe motor

  • Wenbaarheid, hoe makkelijk is de motor in de bochten te gooien en wat is het contact tussen jouw en het asfalt in de bocht (gaat de motor wiebelen, is de motor voorspelbaar en geeft het vertrouwen).
  • Remmen, hapt de rem gelijk wanneer deze wordt ingeknepen en hoelang duurt het voordat je stil staat. Zoek hiervoor een rustig stukje op waar je de ruimte hebt en waar geen andere weggebruikers zijn.
  • Acceleratie, bied de motor het vermogen wat je verwacht of voelt het oncontroleerbaar.
  • Rijwind, een issue waar naar mijn idee te weinig rekening mee wordt gehouden. Pak in je proefrit een stuk snelweg en bekijk hoe de rijwind op je helm en lichaam slaat. Ben je van plan veel snelweg te gaan rijden dan moet dit comfortabel aanvoelen. Dit betekent dat er minimale turbulentie op de helm moet staan en dat het ook na vier uur rijden nog uit te houden is. Laat je de snelweg  voornamelijk links liggen is dit minder essentieel. Een veranderen of het plaatsen van een kuipruit kan drastische gevolgen hebben op de luchtstromen die op of over de helm lopen. Dit kan positieve en negatieve gevolgen hebben afhankelijk van de lengte van de rijder.
  • Zitpositie en zitcomfort, vergelijk je een supersport met een echte tourmotor op het gebied van comfort zal je merken dat dit onwijs veel verscheelt. Waar je doorgaans moeiteloos uren kan rijden op een tourmotor is dat op een supersport minder aangenaam. Het is dus zaak om goed na te denken wat je gebruik zal zijn en welke waarde je hecht aan comfort.

Betaling van een nieuwe motor

Het magische half uurtje is voorbij en het is tijd om terug te keren naar de dealer. Als de proefrit goed verlopen is, is de kans groot dat je nog maar aan één ding denkt: deze motor moet zo snel mogelijk bij mij voor de deur staan. Om geen overhaaste beslissingen te nemen is het beste wat je kan doen je geduld vast houden en er nog eens rustig een nachtje over slapen. Zodra je 1 of 2 dagen later hetzelfde gevoel hebt weet je zeker dat je keuze rationeel doordacht is. Helaas geven dealers niet zomaar motoren weg en zal er een bedrag moeten worden betaald voor de motor. Afhankelijk van je vermogen kan dit in één keer en anders middels een financieringsplan die doorgaans worden aangeboden bij dealers.

Benieuwd waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands motor? lees dan deze blog.
Benieuwd welke motor bij je past? lees dan deze blog.

Paul Buisman

Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Delen
Door
Paul Buisman