Het eerste mooie weekend van het jaar is wat mij betreft een feit en de komende dagen kan er ook weer lekker worden motor gereden. Voor een groot deel van de motorrijders was het tweede weekend van maart het eerste weekend dat hun stalen ros weer van stal mocht. De reden is natuurlijk het mooie weer en ook omdat voor een aantal de winterstop van de verzekering was afgelopen. Wanneer je geen doorrijder bent en je motor al die tijd heeft stil gestaan is het voor jezelf en voor de motor handig om met een aantal zaken rekening te houden.
Als het goed is hebben de meeste niet-doorrijders enkele maatregelen getroffen wanneer zijn de motor gingen opbergen voor de winterstop. Maatregelen als de accu op de lader zetten en de motor goed reinigen en invetten zijn voor de echte liefhebbers vanzelfsprekend. Je motor winterklaar maken is voor het behoud van je motor en om ervoor te zorgen dat je motor weer gemakkelijk start na de winterstop. Je motor lenteklaar maken doe je vooral om te checken of je motor nog in dezelfde staat is als dat je hem had achter gelaten.
Kijk goed onder de motor of je ergens een plas ziet. Je motor kan om meerdere plekken vloeistoffen lekken en het is daarom zaak om nog eens goed te kijken. Je kan voor zekerheid ook de motor zelf controleren op lekkages. Kijk dan met name naar:
Je kan ervan uitgaan dat dit allemaal in orde is maar voor de zekerheid controleer je de deze punten zodat je niet voor verrassingen kan komen te staan. Meestal zijn lekkages pas echt zorgwekkend als er een plas onder je motor ligt.
Met een winterstop is het aan te raden om je accu aan te sluiten op een acculader. Dit verlengt de levensduur van je accu, je weet in welke staat je accu verkeerd en je motor staat klaar wanneer jij dat ook bent. Als je bent vergeten om je accu aan te sluiten, is het raadzaam om voor het rijden je accu een dag aan een acculader te hangen. Hiermee weet je zeker dat je voldoende prik in je accu hebt zitten.
Met de juiste bandenspanning haal je het meeste uit de wegligging van een motor. Een te lage bandenspanning zorgt er ook voor dat je verbruik omhoog gaat en de banden sneller slijten. Let er op dat een te hoge banden spanning ten kosten gaat van de grip. Welke bandenspanning je kan aanhouden voor jou motor is terug te vinden in de eigenaarshandleiding. Wanneer je dit boekje niet hebt, kan je deze meestal downloaden, Google kan je hier goed bij helpen.
Check voor dat je weg rijdt eerst of je remmen het doen. Knijp je voorrem in en trap even op je achterrem om erachter te komen of er genoeg druk in het remsysteem is. Als je langs je remschijven kijkt kan je zien of je remblokjes versleten zijn. Als je geen remvlak meer overhebt en alleen nog maar de plaatjes van de remblokjes zijn deze overduidelijk aan vervanging toe. Zie je nog een paar millimeter op het remvlak dan is dat een teken dat je remblokjes snel aan vervanging toe zijn.
De meest ideale situatie is om je motor met de winterstop weg te zetten met een volle tank. Als je dit vergeten bent is het slim om je tank vol te gooien met verse benzine en dan het liefst met een geavanceerde brandstof zoals Shell V-Power.
Tijdens je motortheorie leer je dat je het beste voor elke rit je verlichting kan controleren. Ik ken zelf niemand die dat doet en kan me voorstellen dat er weinig mensen zijn die dat elke keer doen. Wel is het handig om dit eens in de zoveel tijd te doen, bijvoorbeeld na de winterstop.
Is de verzekering tijdelijk stop gezet tijdens de wintermaanden, of het kenteken geschorst? Check voordat je de weg op gaat of alles in orde is en je verzekerd op pad kan gaan.
Als je al even niet meer gereden hebt kan het zeker raadzaam zijn om het eerste uurtje rustig aan te doen. In dit eerste uurtje kan je weer wennen aan het motorrijden en hebben je banden alle tijd om goed op te warmen. Je banden eerst opwarmen is eigenlijk altijd wel te adviseren maar vooral met kouder weer. Een warmere band heeft namelijk meer grip dan een koude band. Daarnaast is met een koude motor flink gassen niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de motor.
heb je alle beschermende motorkleding nog? (motorjas, motorbroek, motorhandschoenen, motorlaarzen en motorhelm). Het kan handig zijn om de motorhelm nog even na te lopen of het vizier onbeschadigd is, of de maat nog goed is en of de levensduur niet verstreken is.
Snelheidscontroleurs zijn zich er natuurlijk ook van bewust dat als het mooier weer wordt er meer motorrijders verschijnen. Je ziet daarom vaak dat er met mooie dagen op de plekken wordt gecontroleerd waar je lekker kan motorrijden. Check daarom van te voren voor flitsers en wees alert waar je even het gas open wilt trekken.
Ook voor de mensen die doorrijden is de eerste mooie lente dag een verademing. Zelf rijd ik ook het hele jaar door en kan met mooier weer veel meer genieten van het motorrijden. Het voelt beter en het rijdt veel relaxter wanneer de temperaturen omhoog in mijn beleving. Voor een hoop motorrijders is dit het meeste misschien gesneden koek en voor sommige kunnen er wellicht wat nuttige dingen tussen staan. Het motorseizoen is in ieder geval weer begonnen en daar draait het om.