Motorkleding

Alpinestars Tech-Air 5 vs. Dainese Smart Jacket

Alpinestars gebruikt de grootste technologiebeurs – de CES in Las Vegas – als kick-off van hun nieuwe Tech-Air product dat in het voorjaar van 2020 in de winkels komt te liggen. De innovatie van airbagsystemen die de motorrijder beschermen is al jaren aan de gang. Zo gaan de eerste ontwikkelingen inmiddels zo’n 2 decennia terug. Op dit moment zitten we in een stroomversnelling waarbij ook de computergestuurde airbagsystemen betaalbaar worden en daarmee toegankelijk voor het grote publiek. Waar Dainese het spits af beet met een vest dat je met praktisch elke motorjas kunt combineren, komt Alpinestars amper een half jaar later met een reactie: De Alpinestars Tech-Air 5.

Hoewel in deze nek-aan-nek race de cijfers tegen elkaar opboksen: Dainese geeft aan dat het Smart Jacket de impactbescherming biedt van 7 rug protectoren, gaat Alpinestars daar fors overheen met 18 rug protectoren. Enfin, de betekenis is duidelijk: het gaat om serieuze protectie. In grote lijnen komt de werking overeen. Aan de hand van diverse sensors (accelerometers en gyroscopen) wordt continu gemonitord. Op basis van vooraf geprogrammeerde algoritmes ontplooit de airbag zich in geval van een crash en dat alles in minder dan een oogwenk.

Verschillen tussen Alpinestars Tech-Air 5 en Dainese Smart Jacket airbag

De airbags van Alpinestars en Dainese zijn praktisch voor hetzelfde gebruik ontwikkeld. Hoewel je bij Dainese de keuze hebt om de airbag zowel onder als over je motorjas heen te dragen. Afhankelijk van wat je eigen voorkeur is, of van wat past onder je bestaande jas. Alpinestars geeft duidelijk mee dat de airbag onder je jas gedragen wordt. Daarbij dien je er wel rekening mee te houden dat je bij die van Alpinestars 4 centimeter speling hebt rondom je borst om de airbag voldoende ruimte te geven voor het ontplooien.

Naast deze verschillen is de samenwerking van het airbagvest anders. Beide gebruiken zo hun eigen technologieën waar D-Air en Tech-Air om bekendstaan. Dainese voegt naast de accelerometers en gyroscopen een GPS sensor toe die de snelheid meet. Onder de 10 km/u zet die het Smart Jacket uit mits je niet op de motor zit. Een andere sensor meet de vibratie van het motorblok om dit te constateren, zodat je ook voor het stoplicht over de bescherming van de airbag beschikt. Alpinestars voert het Tech-Air 5 vest uit met Bluetooth zodat je met de compatibele app software-updates kunt uitvoeren, status kan aflezen en instellingen kunt wijzigen.

De batterijduur van de Alpinestars Tech-Air 5 en het Dainese Smart Jacket zijn respectievelijk 30 en 26 uur. Wat in elk geval voldoende is om hem enkele dagen intensief te kunnen dragen. In beide gevallen is die via USB op te laden. Ten opzichte van het Smart Jacket heeft het Tech-Air 5 vest een grotere bedekking zodra die is uitgevouwen.

Beschikbaarheid van de Tech-Air 5

De Alpinestars Tech-Air 5 wordt vanaf maart 2020 in de winkels verwacht. Waar op het moment van schrijven het Dainese Smart Jacket al in de winkel verkrijgbaar is. Beide producten werken dus standalone met praktisch iedere motorjas, natuurlijk ook van andere merken. De prijs bedraagt in beide gevallen €599,95.

Kelvin de Wit

Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.

Bekijk reacties

  • Ik ben benieuwd hoe het zit met het opnieuw in gebruik nemen van de airbag na een val. Kan je dat zelf of moet je het vest opsturen en betaal je een substantiële prijs daarvoor?

    • Als de smart jacket onder de motorjas gedragen wordt kan die na een val recharged worden door de leverancier zelf. Dus dan kom je langs en sturen we hem voor je op. Draag je de smart jacket over je motorjas dan is de kans groot dat er glijschade op zit en kan het voorkomen dat dit niet mogelijk is. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. Groetjes, Davey.

Delen
Door
Kelvin de Wit