Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken. Voor degene die zich niet laat kennen, of wel zal moeten in de winter zijn er gelukkig middelen die je zo warm mogelijk laten aankomen op je bestemming. In dit artikel geven we een aantal tips hoe je het warmst de winter door komt op de scooter.
Met een windscherm haal je een groot deel van de kou eenvoudig buiten de deur. Een lang windscherm die je lichaam en hoofd beschermt tegen wind en regen, maakt je rit al een stuk aangenamer. Het is een simpele conclusie: wanneer je stil zit met koud weer scheelt het enorm of het hard waait of niet. Met een windscherm haal je het “waaien” weg en heb je zo een hoop warmte gewonnen.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen. Wanneer je op een motorscooter of MP3 rijdt is een waterdichte motorjas en motorbroek een betere optie. Hiermee bescherm je jezelf niet alleen tegen de regen en kou maar ook tegen een eventuele valpartij.
Je handen zijn het meest lastig om warm te houden. Warme handen op de scooter begint bij het lichaam, zodra je lichaam en dan met name je romp warm is en blijft, worden je handen al minder snel koud. Goede winterhandschoenen maken het af en isoleren de warmte van je handen. Dikke motorhandschoenen beschermen je handen op meerdere manieren. Zo zijn ze waterdicht tegen de regen, voorzien van isolerend materiaal tegen de kou en van slijtvast materiaal tegen glijschade.
Tip: wanten zijn doorgaans warmen dan handschoenen.
Een beenkleed voor de scooter is een beetje overgewaaid vanuit Italië en begint hier ook een heel normaal accessoire te worden. Of het nu apart of normaal eruit ziet, het is vooral hier erg functioneel. Je benen zijn volledig beschermd tegen de elementen en blijven daardoor goed op temperatuur. Een beenkleed kan ook handig zijn als je van afspraak naar afspraak rijdt en geen zin hebt om steeds een regen- of motorbroek aan en uit te trekken. Heb je het snel koud? kies dan voor een gevoerd beenkleed met borststuk. Rijd je niet het hele jaar door of heb je het niet snel koud, kies dan voor een ongevoerd beenkleed.
Tijdens het rijden in de winter, word je blootgesteld aan de elementen. Niet alleen de jas maar ook alles wat je daaronder draagt is van belang om het lichaam warm te houden. Een motorjas heeft doorgaans een uitneembare thermovoering die de warmte van je lichaam aardig vast houdt. Wanneer je geen motorjas hebt, is een losse mid-layer je oplossing. Een mid-layer is de laag die je tussen je shirt en jas draagt. Wanneer deze mid-layer over een isolerend en ademend vermogen beschikt, wordt de temperatuur van je lichaam zo goed mogelijk gereguleerd.
Een integraal helm maakt je rit niet alleen een stuk veiliger, het zorgt er ook voor dat je hoofd een stuk warmer blijft. Een integraalhelm bedekt het volledig gezicht en kan vaak met een kinflap ervoor zorgen dat je nauwelijks tocht in je gezicht krijgt. Als een integraalhelm geen optie voor je is, kijk dan naar een jethelm met een lang vizier om zoveel mogelijk wind tegen te houden. Bekijk het aanbod scooterhelmen voor de winter.
Tip! De eerste winst behaal je al door je kleding warm en droog aan te trekken. Bewaar je jas, handschoenen en eventuele motorkleding in een droge ruimte op kamer temperatuur die niet vochtig is. Hiermee zorg je ervoor dat je kleding de volgende keer niet klam is bij het aantrekken. Hang je natte kleding breed op en laat het op een natuurlijke manier drogen, waarbij je de verwarming vermijdt. De verwarming kan het materiaal van jassen en handschoenen aantasten en kan zorgen voor een vies luchtje.
Meer informatie over hoe je warm kan blijven op de scooter? Lees de blog over verwarmde hanschoenen of lees de blog over koude handen en voeten op de motor.