Je hebt hoogstwaarschijnlijk op deze blog geklikt om 1 van de volgende drie redenen. 1: Je hebt net een broekpoepmoment achter de rug en wilt hier in het vervolg goed op kunnen anticiperen. 2: Je hebt een groepsrit of circuitdag achter de rug waarbij je volledig bent afgedroogd door jouw fijne motorvrienden en je zou ze de volgende keer graag het profiel op jouw achterband laten zien. Of 3: je bent een trouwe lezer van onze blogs. Wat je kunt doen om een betere motorrijder te worden oftewel hoe verbeter je jouw rijvaardigheden? Je leest het in deze blog.
Het Dunning-Kruger effect: Men denk snel ergens ontzettend goed in te zijn waarna men zich al snel realiseert goed te zijn slechts 10% van de gehele skillset. Dit geld ook voor de beginnende/niet enorm ervaren motorrijders. Doe jezelf een lol, loop naar de badkamer, kijk even in de spiegel en vraag jezelf af of je echt zo goed kunt motorrijden als je pretendeert. Ook ik moet toegeven dat ik nog veel te leren heb.
Veiliger of sneller. Wat beter motorrijden inhoud verschilt van rijder tot rijder, wat het voor jou betekend mag je zachtjes in mijn oor fluisteren. Veiliger en/of sneller rijden zijn de twee meest genoemde varianten. De twee zijn op veel punten onlosmakelijk met elkaar verbonden maar toch heb ik het in mijn hoofd durven te halen om hier een splitsing in te maken.
Vergroot je bubbel. Meer afstand houden van voorgangers, ook stilstaand. Er is uiteraard een drempel. Houdt de ruimte rondom te groot en de honderdste weggebruiker voegt alweer voor je in of probeert een aantal pk toe te voegen door je vooruit te duwen.
Filteren. Dagelijks zie ik nog genoeg motorrijders die dit vertikken met de gedachte dat het bijzonder asociaal of gevaarlijk is om te doen. De groep die file rijdt zonder file, oftewel tussen 100+ rijdende auto’s doorschiet bestaat natuurlijk ook maar deze laten we voor dit voorbeeld even voor wat het is. Kop staart botsingen gebeuren met regelmaat mede dankzij onze smartphoneverslaving. In een auto is dit al bijzonder onprettig, maar geraakt worden door zo iemand terwijl je op de motor zit zorgt waarschijnlijk voor meer verwondingen dan de automobilist.
Verder & breder kijken/ wakker blijven. Iets waar iedere motorrijder mee om de oren is geslagen tijdens het lessen. Toch is dit niet voor iedereen altijd even makkelijk vol te houden. Zeker tijdens langere ritten kunnen de gedachten weleens afdwalen en dan wel het nog wel eens voorkomen dat “target fixation” zich voordoet.
Speed & power. Ik geef toe dat dit ontzettend slecht advies is maar soms is net iets harder rijden dan het overige verkeer een manier om optimaal overzicht te behouden. Ook wanneer men je over het hoofd ziet bij het in/uitvoegen is dit een betere optie dan naar de rem grijpen. Je zit niet voor niets op een motor.
De juiste kleding. Deze had net zo goed bij de tips voor veilig rijden kunnen staan, maar een motorpak waar jij je veilig in voelt zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je net iets verder de bocht in durft te leunen.
Positie op de motor. De juiste positie op de motor is één van de dingen die de meeste impact zal hebben over de snelheid waarmee je comfortabel de bochten door sjeest.
Wie heeft de grootste? Laat pure snelheid of het bijhouden van je maten niet het doel zijn. Hartstikke leuk om de meer ervaren motorrijders bij te houden maar als je twijfelt of het wel een goed idee is om het gas zo ver open te draaien dan is het antwoord waarschijnlijk nee. Let niet op de snelheid of op je wellicht net iets snellere metgezellen, probeer het gevoel van controle over de motor ten alle tijden te behouden. Verbetering komt met de tijd.
Langzame bewegingen = vlotter rijden. Keihard de rem in knijpen en veel te hard op het gas. Oefen je om de bocht door te kunnen driften dan moet je vooral doen wat je niet laten kunt maar voor het overgrote deel geld dat de motor waar je op rijdt op deze manier minder makkelijk in toom te houden is. Oftewel dat kleine hoekje waar het ongeluk zich in schuil houdt neemt een aantal graden toe.
Neem deel aan een VRO cursus op de motor of een circuitdag met goed begeleiding. Je zult verrast staan hoeveel effect dit kan hebben op je eigen rijstijl en het vertrouwen in de motor. Het welbekende KNMW is een goede plek om eens rond te neuzen naar een opleiding die aansluit bij jouw wensen.
Ervaring is de leider voor succes. Oefenen, oefenen, oefenen is uiteindelijk de beste manier om beter te worden in welke discipline dan ook. Wil je 90+% van de medemotormuizen kunnen achterlaten dan is het oefenen van een extra rondje hier en daar geen overbodige luxe.
Bekijk reacties
Hoi!
Zeker een puntje voor veilig rijden!
Ik denk dat iedere andere bestuurder vooral op de snelweg die je inhaald je individueel moet beoordelen.. Je weet namelijk nooit of je gezien word, zeker als je sneller rijd..autos knallen zomaar naar links en zien jou niet, dan moet je daar snel op anticiperen anders gaat het mis!