Het rijden op een supersport motor is heerlijk. Maar ga je een weekendje weg dan word je al snel met je neus op de feiten gedrukt. Want hoe neem je in hemelsnaam je bagage mee op een supersport motor? Je grijpt al snel naar een rugzak omdat het lekker makkelijk is. Dat het ook comfortabeler kan zal ik je in dit blog laten zien.
Motorrijden met een rugzak is voor woonwerk-verkeer natuurlijk prima. Je hangt hem zo om en bent klaar om op pad te gaan. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een motorrugzak. Deze zijn negen van de tien keer geoptimaliseerd zodat ze de druk van je schouders wegnemen en zo het gewicht verdelen. Hierdoor heb je het minst last van een beklemmend gevoel tijdens het rijden.
Heb je echter een langere rit voor de boeg en wil je volledig vrij kunnen bewegen over de mooie glooiende wegen, dan zou ik je adviseren om verder te lezen.
De Kriega Drypacks behoren wat mij betreft tot de mooiste oplossingen. Ze zijn compact en handzaam. Variëren van inhoud tussen de 5 en 30 liter en zijn uitbreidbaar. Dit houdt in dat je diverse US Drypacks kan combineren naar gelang je extra opbergruimte nodig hebt. De buitenlaag is van slijtvast Cordura waardoor je jarenlang plezier hebt van deze tassenset. De degelijke riempjes voorkomen dat je met bungeekoortjes en bagagenetjes aan de slag moet. Nog zo’n mooi voorbeeld dat Kriega slim heeft nagedacht over haar tassen, is dat de binnenvoering wit is. Hierdoor zijn je spullen gemakkelijker terug te vinden in de zadeltas.
Je gebruikt de Kriega Drypacks als tailbag, zadeltassen en met de US Drypack Tank Converter zelfs als tanktas. Ben je op plaats van bestemming aangekomen dan transformeer je de US-20 en US-30 tas in een schoudertas door de meegeleverde band. De Drypacks stouw je helemaal vol en werken hetzelfde als een drybag. Ze hebben een grote opening en één groot vak. Door de opening op te rollen sluit je hem af en zijn deze systemen waterdicht.
De US-30 tas combineer je gemakkelijk met tweemaal een US-10 of US-20 tas waarmee je respectievelijk 50 of 70 liter aan bagageruimte creëert. Een bijkomend voordeel van deze motortassen is dat ze niet erg overhangen. Hierdoor kom je niet in de problemen door het smalle kontje of de uitlaten die onder het zadel uitlopen.
De compacte universele drybags volstaan natuurlijk ook prima. Deze tassen zijn vooral populair onder de doorgewinterde tourrijders. Ze bieden veelal een vracht meer bagageruimte en zijn uitgevoerd met één groot compartiment dat volledig is vol te proppen met je vakantie-uitrusting. Laat je niet verleiden om voor zo groot mogelijk te gaan op je sportmotor. Want voor je het weet steekt het aan beide zijden uit, hangt het door en kom je zo in de knoei met het smalle kontje.
In tegenstelling tot de Drypacks van Kriega zal je zelf voor montagemateriaal dienen te zorgen. Dit kan een combinatie van spanbanden, een bagagenet en bungiekoortjes zijn. Heb je een grote tourmotor met kofferset dan leent een universele drybag zich hier beter voor.
Voorop je sportmotor biedt de tank ook nog een uitweg om wat van je bagage mee te nemen. In de vorm van een compacte tanktas heb je hier het minste hinder van. Houd er rekening mee dat je tanktas voldoende naar voren is gepositioneerd zodat je bij de rijhouding geen hinder hebt als je voorover gebogen zit. Bij tanktassen heb je twee verschillende systemen qua montage. De magneetbevestiging, waarvoor je motor wel uitgevoerd moet zijn met een stalen tank. Daarnaast heb je het quick-lock systeem dat op de tankring wordt gemonteerd. Hierdoor maakt het niet uit of je een kunststof of metalen tank hebt. Bovendien verwijder je de tanktas gemakkelijker bij een tankbeurt.
Heb je zelf ook handigheidjes voor het meenemen van bagage op de motor? Ik ben benieuwd! En wil je nu meer weten over bagageoplossingen in het algemeen? Fanny schreef al eerder een blog waarin ze alles vertelt over motortassen.