De verkeersbulletins op de radio worden alsmaar langer door de toenemende drukte op ons wegennet. Als motorrijder zijn we natuurlijk in het voordeel doordat we door de file heen kunnen floepen. Wat eigenlijk een samenspel zou moeten zijn van de automobilist met de motorrijder mondt vaak genoeg uit in hachelijke situaties en ergernis tussen beiden. In dit blog vertellen we over het wel en wee van het motor filerijden.
Want hoe heurt het eigenlijk? Is filerijden voor motorrijders nu ’toegestaan’ of ‘gedoogd’ zoals je vaak van automobilisten hoort? Daarbij geven we je tips om door de file te rijden. Wat zeker van pas komt als je nog weinig rijervaring hebt.
Om meteen maar het standpunt van menig automobilist te ontkrachten. Het is voor motorrijders toegestaan om tussen een langzaam rijdende file door te rijden. Sinds 1991 is hiervoor de wetgeving veranderd. Waar het eerder inderdaad werd gedoogd, is het sinds dat jaar bij wet toegestaan.
Het filerijden op de motor vraagt om uiterste concentratie. Door het langzame verkeer zijn automobilisten sneller afgeleid en met andere dingen bezig dan op te letten op wat er om hen heen gebeurt.
Rijd met een gepaste snelheid door de file heen zodat je kan anticiperen op wat er om je heen gebeurt. Daarbij voorkom je op deze manier schrikreacties bij automobilisten. In de gedragscode die we bij het volgende kopje nog zullen opsommen is afgesproken om met een snelheidsverschil van 10km/u de file te passeren. Hiervoor gebruik je de ruimte tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook die daar rechts van ligt. De vluchtstrook, verdrijvingsvlakken en de redresseerstrook – de smalle strook asfalt tussen de linkerbaan en vangrails – zijn verboden terrein.
Je zal je ogen goed open moeten houden. Kijk ver vooruit en probeer afwijkend gedrag in de kiem te smoren. Wees vooral op je hoede wanneer er ruimte op de rijbanen ontstaat omdat automobilisten hier nog wel eens in willen duiken. Al dan niet met het gebruik van de richtingaanwijzer.
Natuurlijk kan je zelf bijdragen aan betere zichtbaarheid zodat automobilisten je doorgaans sneller opmerken. Naast dat je natuurlijk met dimlicht rijdt, vind ik het persoonlijk verstandig om in donkere omstandigheden en bij verminderd zicht de alarmlichten te gebruiken. Hierdoor val je tussen de zee van koplampen beter op als motorrijder. Tevens helpt het dragen van een fluoriserend vest of hi-vision motorhelm bij een verbeterde zichtbaarheid. Waan jezelf echter niet onaantastbaar wanneer je rijdt met een fluoriserend vest. Het biedt namelijk geen garantie dat je daadwerkelijk wordt gezien.
Door de motorrijder in de file de ruimte te geven profiteert ook de automobilist. Files worden korter en lossen sneller op dan wanneer de motorrijder ook aan zou sluiten in de file. Om dit samenspel voor iedereen zo prettig mogelijk te maken is er in 2006 een gedragscode afgesproken waar de automobilist en motorrijder gevraagd wordt om zich aan te houden. Deze gedragsregels zijn opgesteld door het motorplatform.
6 tips voor de motorrijder:
4 tips voor de automobilist:
Wanneer je op de motor onderweg bent naar je vakantiebestemming in het buitenland dan is het van belang dat je er rekening mee houdt dat het filerijden niet in alle (Europese) landen toegestaan is. Wees op de hoogte van de lokale verkeersregels dat voorkomt naast mogelijke bekeuringen ook gevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld bij onze oosterburen, in Duitsland, is door de filerijden niet toegestaan op de motor.
Een vermakelijk filmpje welke toont hoe het dus niet hoort.
Lees voor meer rijtips ook eens het artikel over motorrijden in het donker.
Bekijk reacties
Volgens de ANWB is het niet bij wet geregeld dat motorrijders tussen de file door mogen rijden. Wat is uw bron dat dit bij wet is toegestaan?
Ten tweede: met alarmlichten tussen de file doorrijden is niet alleen zinloos (dat zien automobilisten in hun kleine spiegeltje echt niet), het is ook niet toegestaan. In de gedragsregels staat dat alarmlichten alleen mogen worden gebruikt om achterop komend verkeer te waarschuwen voor een naderende file. Daarna moeten ze UIT.
De Rijksoverheid heeft hier op de volgende pagina een paragraaf aan gewijd. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/inhoud/veilig-rijden-op-de-motor. Voor wat betreft het filerijden met gevarenlichten klopt het dat het officieel niet is toegestaan. Toch vind ik het persoonlijk prettig om wel te doen bij vermindert zicht door regen of in het donker zodat je beter opvalt tussen de overige weggebruikers.
Wegenverkeerswet 1991 zegt nergens dat je maar met 1 voertuig op een rijbaan mag rijden en dezelfde wet zegt niet dat je verplicht bent om je in een rijstrook te begeven.
In België is dit wettelijk goed geregeld. Je mag tussen de 2 meest linkse rijstroken rijden met een maximum verschil van 20km/u en aan maximum 50km/u.
Zowel automobilisten als motorrijders dienen die materie te kennen voor het rijexamen. Je bent als automobilist ook verplicht om links te rijden om het meest linkse rijvak om plaats te maken.
Zoals reeds aangegeven door andere mensen hier: ook in België is het rijden met de vier knipperlichten aan verboden. En uit ervaring kan ik zeggen dat er geen meerwaarde is voor de zichtbaarheid. Als het al iets in de hand werkt is het ergernis bij autobestuurders, omdat het felle licht als storend kan ervaren worden naar de zichtbaarheid naar achteren toe.
Ok, over dat eerste punt kun je discussieren. Het mag wel, want in de wet staat niet meer dat het verboden is. Volgens de letter van de wet zou een personenauto dus ook tussen de file door mogen rijden. :-)
Over de alarmlichten: dat u het persoonlijk prettig vindt, is geen argument om anderen te vertellen hoe het "heurt", want het "heurt" nl. NIET. In de gedragscode staat hierover expliciet: "Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u GEEN richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt." Het geeft je ook schijnveiligheid. Een automobilist zal je alleen zien als hij goed in zijn/haar spiegels kijkt. Als je verlichting (dimlicht) voert, dan ziet hij/zij je toch wel. Alarmlichten maken dan echt geen verschil (rijd je zelf wel eens met de auto in de file? Ik wel: mij valt een motorrijder op vanwege zijn dimlicht, de alarmlichten zie ik pas als de motorrijder mij gepasseerd is. compleet zinloos dus).
Ik snap de verwarring inderdaad tussen mijn persoonlijke voorkeur bij verminderd zicht en wat daadwerkelijk is toegestaan. Heb het blog op dat punt dan ook wat aangepast. Ik sluit tegenwoordig vaker met de auto aan in de file dan dat ik er op de motor doorheen rijdt. Zeker wanneer het donker is of het zicht slecht is vind ik motorrijders veel meer opvallen met gevarenlichten aan. Doordat ze hierdoor meer opvallen in de zee van koplampen.
Voor wat betreft de schijnveiligheid heb je een punt. Datzelfde gaat natuurlijk ook op voor fluoriserende hesjes of andere accessoires ter bevordering van de zichtbaarheid. Garanties dat je daadwerkelijk gezien wordt bieden ze niet waardoor zelf goed op blijven letten het enige is dat telt.
Spijker op de kop: we (motorrijders) hebben meer baat bij bewustwording bij bestuurders van auto's, dan onszelf helemaal als kerstboom optuigen. Overigens rijd ik op de motor ook het liefst in opvallende kleding en altijd met dimlicht aan om mijzelf zo zichtbaar mogelijk te maken, maar als andere weggebruikers hun spiegels niet gebruiken, of niet registreren wat ze zien, dan zijn wij bij voorbaat kansloos.
Ik denk dat ik als motorrijder in mijn auto heel anders in de file rijd, dan de gemiddelde bestuurder, en ook heel bewust kijk of ik motorrijders tussen de file zie. Overigens ben ik van mening dat 98% van alle autobestuurders prima rekening houdt met motorrijders in de file. De meesten gaan netjes een beetje opzij als ze je aan zien komen. Het gaat om die 2%, maar het zal lastig worden om die te veranderen. Zelf bewust en alert tussen de file door en vooral niet te hard is mijn devies.
Het komt regelmatig voor dat ik bij iemand in de auto meerijd en dit onderwerp ter sprake komt. Tot mijn verbazing merk ik dat de bestuur(st)der van mening dat dat motorrijders niet tussen de files door mogen rijden. Dit geeft maar eens aan dat er nog aardig wat mensen zijn die op zijn minst sinds 1991 hun verkeerskennis nooit hebben bijgehouden / opgefrist; ZESTIEN jaar dus al niet. Daar ben je dus als motorrijder mooi aan overgeleverd.
En dat terwijl ook in de media er vaak genoeg over gesproken is. Het blijft altijd tricky en goed opletten wanneer je door de file rijdt.
Een vraag van een nog niet heel ervaren motorrijdster,
Als je tussen de file door wilt rijden, maar de meest linkerrijstrook is een smalle (extra) rijstrook en de weg is in totaal met de smalle strook 3 baans, op welke rijstrook zou ik mij dan moeten bevinden om tussen de file door te rijden?
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Hi Marjolein, Belangrijk is om altijd de ruimte tussen de twee meest linker rijbanen te gebruiken. Bij een versmalde spitsstrook hangt het er natuurlijk van af of dat deze geopend is op dat moment, welke rijbaan je aanhoudt.
In je voorbeeld zou je bij een geopende spitstrook dus tussen de meest linker versmalde rijbaan en die daar rechts van, rijden. Als de spitsstrook gesloten is pak je de ruimte tussen de twee rechter rijbanen.