Motorhelmen

De voor jou perfecte motorhelm

Tientallen merken, honderden modellen en duizenden verschillende graphics. Keuze is fijn maar een verhoogde bloeddruk is bijna niet te vermijden door de keuzestress. Bij aanhoudende verhoogde bloeddruk of hyperventilatie is het verstandig de huisarts even te raadplegen. Lees in de tussentijd deze prachtige blog om je te tot bedaren te brengen. Want na het doorlopen van de volgende stappen kun je 99% van ons assortiment afstrepen en ben je al een stap dichter bij de voor jou perfecte motorhelm.

Soort motorhelm

Waar jij jouw motorhelm voor gaat gebruiken dicteert grotendeels de keuze. Speel je graag in zand of modder dan kan er waarschijnlijk worden uitgegaan dat er een adventure, scrambler of crossmotor in het spel is. Afijn je bent natuurlijk nergens toe verplicht maar met een jethelm zal je in dit voorbeeld al snel last hebben van klodders rotzooi in je smoelwerk. 

Een minder vanzelfsprekend voorbeeld is de keuze tussen een systeem en integraalhelm. Beide hebben voor en nadelen. Een systeemhelm geeft de mogelijkheid om met een open helm te rijden wat gepaard gaat met een iets breder zicht en een toename in comfort, met name in de zomer. Hier staat wel tegenover dat systeemhelmen gemiddeld genomen marginaal minder sterk en licht zijn dan een vergelijkbare integraalhelm. De nadruk licht op “de meeste” er zijn uiteraard uitzonderingen die het gross van de integraalhelmen voorbijstreven waaronder bijvoorbeeld de AGV Sportmodular.

De jethelm is de laatst overblijvende helmsoort. Dit type zien we vaak terug bij chopper en scooter rijders. Het is in veel gevallen de minst prijzige en lichtste optie maar loopt qua bescherming achter op de systeem en integraalhelm. 

Functionaliteiten

De functionaliteiten verschillen enorm van helm tot helm. Hieronder heb ik de meest voorkomende op een rijtje gezet. Besluit voor jezelf welke van deze punten voor jou het meest belangrijk zijn.

Een intern zonnevizier. Veel helmen zijn hier van voorzien maar bij een serieuze racehelm, crosshelm of budgethelm is dit een optie die niet voorkomt.
– Goede ventilatie. Uiteraard is iedere helm voorzien van ventilatie, maar er zijn zeker uitschieters op dit gebied waaronder bijvoorbeeld een HJC Rpha 11
Oppompbare wangkussens. Een niet veel voorkomende functie die we terugzien in het premium segment.
Ratel of Dubbel-D sluiting. Een ratelsluiting is een zeer makkelijke en gebruiksvriendelijke sluiting en zeker niet onveilig. Een dubbel-D sluiting is 
Reflectie. Veel helmen zijn uitgerust met reflectieve details in de schaal, bekleding en print van de helm. 
Communicatieset ready. Dit houdt in dat er in de schaal van de helm rekening wordt gehouden met het inbouwen van een communicatieset. Zo is er bijvoorbeeld ruimte vrijgehouden rond de oren voor de speakers en/of is er gedacht aan cable management.
Getint vizier. Bij een aantal helmen wordt standaard een getint vizier meegeleverd, bij het overgrote deel is dit vizier los te bestellen. Let wel dat bijvoorbeeld een Fotochromisch vizier slechts voor een aantal helmen beschikbaar is.     
Pinlock. Een pinlock gaat het beslaan van de helm tegen. Dit is een accessoire die bij veel helmen wordt meegeleverd. Deze zijn tevens ook los te bestellen.
Geluidsisolatie. Dit verschilt van helm tot helm en wordt pas duidelijk bij hogere snelheden. Onze specialisten weten je precies te vertellen welke helmen je trommelvliezen het beste in tact houden.
Uiteraard is additionele gehoorbescherming ook een optie. Dit raden wij ook zeker aan. Waarom lees je in deze blog

Maat motorhelm

De verkeerde maat motorhelm kan vervelende gevolgen hebben.
Te groot: het voelt alsof de helm boven je zweeft met hoge snelheden en beschermd niet optimaal in geval van nood.
Te klein: Langdurig dragen maakt de knelling ondragelijk en veroorzaakt hoofdpijn, waardoor je concentratie verliest.

Een meetlint is nodig om zelf thuis je maat te kunnen bepalen. Meet net boven je wenkbrauwen en over het breedste gedeelde van het hoofd. Met deze omtrek kun je hier per merk exact bepalen welke maat het beste valt. Let wel dat de opgegeven maat ook daadwerkelijk past, dit heeft grotendeels te maken met de pasvorm van de helm. Voor een uitgebreide gids voor het bepalen van jouw maat motorhelm klik hier of op de onderstaande video.

Pasvorm

Als het goed is heb je nu een beslissing kunnen nemen over het gewenste type motorhelm en heb je grofweg de maat kunnen bepalen. Echt helemaal te gek maar we zijn er nog lang niet. Minimaal net zo belangrijk als het helmtype en de maat is de pasvorm. Dit kan van merk tot merk en van model tot model flink variëren. Er worden over het algemeen drie pasvormen gedefinieerd namelijk ovaal, rond-ovaal en rond. 

Er kunnen algemene statements gedaan worden als “agv heeft een ovale pasvorm” of “Bell heeft een rond-ovale pasvorm”. Dit houdt echter niet in dat dit voor alle helmen binnen het assortiment van dat merk geldt. De enige echte manier om te weten of een helm goed zit is passen, passen en passen. 

In geval van Shoei ligt het net even anders. Hier is het bijvoorbeeld mogelijk om voor Shoei personal fitting te kiezen. Dit is een dienst waarbij één van onze personal fitters het interieur van de door jou gekozen Shoei helm volledig op maat maakt.

Passen

Jawel je ontkomt er toch echt niet aan. Ondanks alle informatie die je online kunt vinden, waaronder deze blog, is het toch het meest effectief om je naar één van onze winkels te bewegen en een verscheidenheid aan helmen te passen. Ook de expertise van onze specialisten zal jouw keuze vergemakkelijken, wees ook zeker niet bang je vragen te stellen. 

Bram van der Zaan

Bram van der Zaan is content marketeer bij MKC Moto en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.

Delen
Door
Bram van der Zaan