Motorkleding

De ultieme Naked bike outfit

Na twee blogs over retro en sportieve outfits leek het een goed idee om het segment wat hiertussen valt te behandelen, namelijk de Naked bike. Dit is altijd een zeer gewild type motor geweest maar de afgelopen jaren heeft dit segment weer een explosieve groei in populariteit gezien. Als trotse bezitter van een naakte tweewieler kan ik je precies vertellen waarom.

De verticale zitpositie is een belangrijke factor die veel invloed heeft op het comfort. Dit betekend echter niet dat je je ten alle tijden lekker kunt ontspannen. In veel gevallen is een super of hyper naked sneller van de lijn dan menig sportmotor en is het voorwiel zeer thuis op enige afstand van het asfalt. Uiteraard gaat “great power” gepaard met “great responsibility”, maar mocht het vinden van de balans hiertussen je minder makkelijk afgaan, of neem je liever het zekere voor het onzekere? Dan kan je je lol op met de onderstaande suggesties voor een stijlvolle en beschermende motoroutfit voor op jouw naked bike.

“De naked bike rijder:
– In het bezit van een dikke naked bike
– Vlotte maar ontspannen rijstijl
– Over het algemeen regenschuw”

Naked bike Motorhelmen

De naked bike is een klasse apart en is in alle soorten en maten te vinden. Voor het gemak van deze blog ben ik uitgegaan van het meest voorkomende types, namelijk de sportieve naked, de supernakeds en de hypernaked motoren. Bij zo’n krachtpatser kom je al snel uit op een bijpassend agressieve motorhelm. van systeem tot racehelm, met een naked bike ben je al snel minder beperkt in jouw keuze dan bij andere subklasses omdat veel aspecten minder van belang zijn.

Wat ik wel aanraadt is om voor een helm te kiezen met goede aerodynamica. Een helm met zonneklep kan bijvoorbeeld bijzonder oncomfortabel zijn bij gebruik op de snelweg. Je vangt namelijk bijzonder veel wind zonder of met een betreurend klein windscherm. Is dit nu net wel de look die je nastreeft adviseer ik je om de helm eerst te testen.

Naked bike Motorjassen

Het gross van de Naked bike bezitters streeft niet voor een elbow of knee-down. Wat inhoud dat een dergelijke motorjas of broek niet voorzien hoeft te zijn van sliders of racehump. De echt sportieve kledij kun je dus links laten hangen (hoeft niet natuurlijk). Een enigszins sportieve jas , zoals de drie uitgelichte opties hieronder, is wat we vaak bij de Naked bike rijder zien en laat dit nu net een goed gerepresenteerde soort zijn. Van leer tot textiel, zomer tot winter, waterdicht of niet, in onze winkels helpen we je graag de juiste keuze te maken.

Voor optimale protectie is het wellicht zelfs het overwegen waard om een jas aan te schaffen welke is voorbereid op een airbag zoals het Alpinestars Tech Air vest. Deze vind je hier.

Naked bike Motorbroeken

Het dragen van een spijkerbroek (of legging voor de dames) op de motor is wel zo fijn, zo bespaart dit je bijvoorbeeld het omkleden op werk. Maar laat dit dan wel een echte motorjeans of legging zijn. Of combineer jouw eigen jeans met een slijtvaste kevlar onderlaag. Iets wat bijvoorbeeld de Bowtex legging biedt. Voor de beste bescherming ben je het beste af met een volledig kevlar gevoerde broek, uitgerust met knie en heup-protectoren zoals de hieronder te bewonderen John Doe Ironhead.

Naked bike Motorhandschoenen

Een kort model, harde knokkels en een agressief ontwerp zijn de drie punten waaraan een handschoen dient te voldoen om zich in de kijker te spelen van de naked bike rijder. Het drietal hieronder zijn het schoolvoorbeeld.

De korte pasvorm is zeer comfortabel en zorgt ervoor dat je niet zit te pielen met het stellen onder of over de mouw van de motorjas. Een harde knokkelprotector biedt betere slijtvastheid en impactprotectie dan een handschoen die dit mist en creëert daarnaast mede het agressieve uiterlijk van een motorhandschoen.

Naked bike Motorschoenen

Een sportieve of casual motorschoen vaak de beste keuze als je naast het rijden ook met regelmaat van de motor stapt of geen extra paar schoenen mee wilt nemen naar werk. Vaak zien we dat men genoegen neemt met een paar hoge schoenen en hoewel dit absoluut beter beschermd dan de gemiddelde sneaker is een paar echte motorschoenen misschien toch het overwegen waard. De stijve zool, reflectie, teen en enkelbescherming spelen elk een belangrijke rol in het beschermen van de benenwagen.

Uiteraard is het online inschatten van de juiste maat, ondanks de maattabellen, erg lastig. Ik adviseer een ieder die vol enthousiasme klaar staat nieuwe motorkleding aan te schaffen langs te komen in één van onze superstores. Onze experts helpen je graag bij jouw keuze.

Bram van der Zaan

Bram van der Zaan is content marketeer bij MKC Moto en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.

Delen
Door
Bram van der Zaan