“Motorrijden, nee dat is niets voor jou” aldus de mensen toentertijd om mij heen. Toch heb ik op mijn 22e mijn A2 rijbewijs gehaald en heb ik mijn eerste motor een Kawasaki Ninja 250R aangeschaft. Het duurde niet lang of ik begon met oefenen van rijlijnen en lichaamspositie op straat. Uiteindelijk heb ik besloten om eens een circuitdag te boeken, sindsdien is het kwaad geschied ;).
_red.nova_
Het motorrijbewijs wint al lange tijd populariteit. Uit cijfers van de Bovag is gebleken dat in 2017, 21% van de geslaagden een dame is. Het is dan ook niet gek dat er dan ook steeds meer dames op het circuit te vinden zijn. Niet alle dames willen meteen rondetijden smashen, maar werken aan lichaamshouding en techniek lijkt voor vele een leuke uitdaging. In dit segment wordt dan ook steeds meer aangeboden, denk aan PVI Leystad en de CRE dagen. Inmiddels worden er zelfs lady’s only circuitdagen georganiseerd, waardoor het circuit rijden onder de dames alleen maar gestimuleerd wordt.
Het leuke is dat je eigenlijk met elk type motor mee kan doen! Dus ook als je geen supersport bezit kan je prima deelnemen aan een bochtentraining of circuitdag. Wil je het wat serieuzer aanpakken, dan is een sportmotor wel het meest geschikt. Ik ben persoonlijk geen fan van de term “vrouwen motor” (en zou volgend advies dan ook aan beginnende heren geven) maar ik heb super veel kunnen leren van mijn A2 motor. Een wat lichtere motor is een stuk vergevingsgezinder waardoor foutjes minder hard worden afgestraft, hierdoor kan je ook wat meer “proberen”. Tegenwoordig zijn er al veel meer A2 racemodellen zoals de Kawasaki Ninja 400 of KTM RC 390 waar zelfs een speciale cup voor is. Uiteindelijk is de stap naar een 600 cc maken een stuk makkelijker omdat je de techniek, houding en het vinden van de juiste rijlijnen al een stuk beter beheerst.
Dat het circuit rijden onder dames steeds populairder aan het worden is merk je niet alleen aan het aanbod van circuitdagen op allerlei niveaus, maar ook in het aanbod van sportieve motorpakken. Waar vroeger weinig keuze was voor dames, wordt dit steeds verder uitgebreid ook zeker in het sportievere segment. Denk aan de super populaire Held Ayana II of Revit Xena 3 eendelige pakken. De laatste variant is niet alleen voorzien van kneesliders, maar is zelfs uitgerust met elbowsliders!
Buiten de recreatieve circuitrijdsters zijn er ook dames die fanatiek uitkomen in de wedstrijd sport. Denk hierbij aan Nadieh Schoots, Anne van galen en Jolande van Westrenen. Jolanda staat bijvoorbeeld aan de start in het Nederlandse kampioenschap op haar Yamaha R1 en maakt onderdeel uit van een het Internationale Girls Racing Team. Binnen dit team komt zij uit op het hoogste niveau in de stock 1000 klasse in de World Endurance Championship. Hoewel bovenstaande dames grotendeels positief in het nieuws komen, heeft de sport helaas ook een keerzijde. Begin dit jaar heeft talent Sharni Pinfold aangekondigd per direct te stoppen met racen vanwege de vele seksistische opmerkingen. Dit geeft aan dat dames in de (wedstrijd)sport nog lang niet in alle gevallen geaccepteerd zijn.
Wel had ik snel hierna besloten dat het vrij rijden meer wat voor mij was, doordat ik in mijn eigen tempo kon rijden liep ik eerder tegen mijn persoonlijke grenzen aan. Hierdoor kon ik gerichter trainen en boekte ik snel progressie. Gelukkig heb ik ook veel lieve mensen om mij heen die mij hier mee konden helpen, niet alleen op de baan maar ook buiten de baan. Zo krijg ik hulp bij het afstellen van mijn vering, bepalen van de ideale bandendruk en allerlei andere factoren die mij helpen om zo goed mogelijk te presteren. Ik begon de trainingen met mijn straat motor, maar die is hoe meer circuitdagen ik reed en hoe enthousiaster ik werd, steeds verder omgebouwd naar circuitmotor. Inmiddels is de Daytona o.a. voorzien van circuitkuipen, quickshifter, laptimer en GP-style schakelpatroon. Ook heb ik er een set regenwielen bij, die ik ook al (ja echt) met veel plezier heb kunnen gebruiken.
Om meer ervaring op te doen en meer aan mijn techniek te kunnen werken heb ik besloten om een KTM XS 65 crosser om te bouwen naar minimotard. Hiermee kan ik onder andere op het juniortrack rijden wat een enorme grote fun-factor heeft. Komend seizoen zal ik daar meer gaan trainen en uiteindelijk staat het doel om mijn racelicentie te halen ook nog steeds. Dat is door COVID-19 er het afgelopen jaar helaas niet van gekomen. Een keertje starten in de rookies staat ook nog steeds op mijn “to-do list”. Het rijden op verschillende circuits rijden (in het buitenland) op de KTM en Daytona lijkt me ook super gaaf en leerzaam.
https://blog.motorkledingcenter.nl/wat-als-je-circuitdag-in-het-water-valt/