Ben jij in het bezit van een sportieve motor en rijstijl? Of is het circuit je tweede thuis dan is een bijpassende motorhelm een must. Voor dergelijk gebruik wordt al snel naar het carbon gegrepen en met goede reden. Het verschil in gewicht, rigiditeit en de slijtvastheid zijn het prijskaartje meer dan waard. Voor velen vallen helmen als de AGV Pista, de Bell Pro Star of de Shark Race-R Pro GP buiten budget maar gelukkig blijft er genoeg keuze in de middenklasse. Twee carbon helmen binnen deze klasse en die jou als vervende sportieveling waarschijnlijk niet zijn ontgaan zijn de HJC RPHA 11 Carbon en de Scorpion Exo-R1 Carbon Air. In deze blog zetten we de twee recht tegenover elkaar om uit te vinden waar ze van elkaar verschillen.
Carbon motorhelmen in het algemeen zijn voorzien van een stevig prijskaartje maar met gegronde reden. Zo ligt de levensduur van een glasvezel of carbon motorhelm tegen de 8 jaar mits hard stoten uitblijft. Een polycarbonaat of thermoplastische helmschaal raden wij daarentegen aan al tussen de 3 tot 5 jaar te vervangen. Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten. Klettert de helm per ongeluk van de motor af wanneer je even niet oplet of zwaai je je impactprotectie met volle vaart tegen een hard object dan is de kans aanwezig dat er (haar)scheurtjes ontstaan die de veiligheid van de helm erg in twijfel trekken.
Het andere kenmerk waarmee Carbon zich in de kijker speelt van de fanatieke motorrijder is het gewicht. Comfort bestaat uit verschillende factoren waaronder pasvorm, voering, materiaalkeuze maar ook zeker het gewicht van een helm. Wat maakt 100, 200 of 300 gram nu eigenlijk uit in het grote plaatje van de 1 a 1,5 kg die je over je hoofd heen trekt? Het antwoord: veel. Afhankelijk van het soort motorrijder kan een ogenschijnlijk kleine reductie van gewicht een enorm verschil maken. Tourrijders en circuit fanaten baten hier het meeste bij door langdurig dragen.
Een ander kenmerk is zeer subjectief maar de populariteit doet vermoeden dat men het apprecieert en dat zijn de looks van een bare carbon motorhelm. Voor de liefhebbers van een subtielere of juist een beter opvallend uiterlijk zijn er ook keuzes te over.
HJC RPHA 11 Carbon en de Scorpion Exo-R1 Carbon Air liggen op alle gebieden bijzonder dicht bij elkaar. Heb je oog voor de één dan kan de ander je niet zijn ontgaan en stel je je waarschijnlijk de vraag wat nu de beste optie voor jou is. Een mooi lijstje aan vergelijkingen kan niet ontbreken en geeft je meteen een mooi overzicht. In de linkerhoek met een gewicht van 1200 gram hebben we de Scorpion Exo-R1 Carbon Air en in de rechterhoek met hetzelfde vedergewicht de HJC RPHA 11 carbon.
Scorpion Exo-R1 Carbon Air | Kenmerk | HJC RPHA 11 Carbon |
469,95 | Prijs op moment van schrijven | 529,95 |
4/5 | Veiligheidsrating | 3.5/5 |
1200 | Gewicht | 1200 |
Ovaal/rond | Pasvorm | Ovaal/rond |
Transparant + getint vizier + Pinlock | Vizier | Transparant + getint vizier + Pinlock |
3/5 | Ventilatie | 5/5 |
4/5 | Interieur | 5/5 |
Dubbel-D | Sluiting | Dubbel-D |
2 | vs | 2 |
Carbon staat zoals eerder genoemd mede bekend om zijn rigiditeit. Het verschil is niet groot maar ook deze carbonversies van zowel de Exo R-1 als de RPHA 11 laten hun glasvezel varianten achter zich op gebied van veiligheid.
Beiden zijn zwaargewicht lichtgewichten en stranden rond de 1200 gram waar de gemiddelde integraalhelm rond het 1500 gram punt zweeft. Dit maakt het geschikte kandidaten om een circuitdag zonder al te veel nekklachten door te komen. Maar ook langere tourritten op de sportmotor stranden eerder door pijnlijke knieën of derrière.
Beide helmen hebben een Ovaal/ronde pasvorm, oftewel de meest voorkomende pasvorm om een zo groot mogelijke groep te kunnen bedienen. Ook zijn beide helmen voorzien van een transparant en donker vizier waarvan er één van kan worden uitgerust met de bijgeleverde pinlock. De sluiting ontloopt elkaar ook niet alhoewel gezegd mag worden dat de afwerking van de HJC hier van de Scorpion wint.
Is lucht snuiven jouw favoriete hobby dan is de HJC RPHA 11 de uitkomst voor de doorgewinterde O2 liefhebber. Let wel dat toenemende windruis hiermee gepaard gaat. De RPHA 11 is absoluut geen oorverdovend luide helm maar legt het toch af tegen de Exo-R1.
Deze nogal anticlimactische conclusie luidt, zoals het antwoord op zoveel vragen, als volgt: Het hangt ervan af. De twee zitten met bijna elke karaktereigenschap in elkaars vaarwater. het hangt er dus van af wat jij zoekt in een helm. Bespaar je liever wat knaken of is een net iets betere veiligheidsrating voor jou het meest belangrijk dan lijkt de Scorpion Exo-R1 een betere keuze. Rij je vaak ’s zomers en is ventilatie van groot belang of maakt een hoogwaardige afwerking jou gelukkig dan gaat de medaille naar de HJC RPHA 11.
Kriebelt het toch om toch een stapje verder te gaan? Nog lichter? Nog geavanceerder? De crème de la crème? Check dan de hieronder staande racemonsters:
Bekijk reacties
Jammer dat jullie niet benoemen dat de Scorpion opblaasbare wangvormen heeft. Dit is voor mij de keuze geweest voor de scorpion destijds
Jammer dat jullie niet benoemen dat de Scorpion opblaasbare wangstukken heeft.
Dit is voor mij destijds de keuze geweest om voor de Scorpion te kiezen