Brand Story

Brand Story: Shoei en de onuitputtelijke drang naar perfectie

Shoei is zo’n merk dat onlosmakelijk verbonden is met motorrijden. Sinds mensenheugenis – om precies te zijn 1959 – is de helmfabrikant door perfectie gedreven en worden helmen stuk-voor-stuk met de hand geproduceerd. Op deze manier hebben de Japanners het fabriceren van helmen tot ambacht verheven. Het resultaat is dat zij al jaren op eenzame hoogte staan zodra het aankomt op premium motorhelmen.

Nu heb ik mezelf zo gelukkig mogen prijzen om de fabrieken te bezoeken en de productie met eigen ogen te aanschouwen. De trots waarmee de Japanners hun werk afleveren staat voor altijd op mijn netvlies gebrand en probeer ik in deze brand story te vertalen.

Enkel door handwerk wordt maximale controle bereikt

Vanaf de eerste lijn waar de grondstof voor de helmschalen binnenkomt tot de uiteindelijke assemblage komt er weinig anders dan handwerk aan te pas. Op deze manier weten de Japanners de kwaliteit te waarborgen, waarbij na elke stap een extra kwaliteitscontrole plaatsvindt. Zelfs de graphics worden met de hand aangebracht, wat ik tijdens mijn fabrieksbezoek zelf heb mogen ervaren.

Shoei Personal Fitting als extra troef

Een motorhelm kan nog zo goed zijn, maar als die je niet past dan ben je al snel uitgekeken. Shoei heeft daar een bijzondere troef voor in handen. Na een ontwikkeling van zo’n 15 jaar is het de Japanners gelukt om voor het eerst op grote schaal maatwerk aan te bieden voor elk van de moderne helmen die op dit moment in het assortiment zitten. Bij Motorkledingcenter kunnen we je ook aan een op maat gemaakte helm helpen door middel van Shoei Personal Fitting.

De drang naar perfectie

De winnaarsmentaliteit vloeit voort uit de 3 criteria die opgaan voor de ontwikkeling van elke helm. Veiligheid, comfort en passie. Dit resulteert in een sterke line-up aan producten in elk van de segmenten waar Shoei actief in is. Sinds de oprichting in de jaren ’50 richten de Japanners zich enkel en alleen op helmen. Niet alleen motorhelmen zo blijkt uit het fabrieksbezoek, ook de Japanse luchtmacht blijkt klant te zijn. Dit DNA is terug te vinden in elk van de helmen in segmenten waarin Shoei actief is. Variërend van de klassieke lijn met de J.O., EX-Zero en Glamster, de sportieve lijn met de NXR en X-Spirit, of de touring lijn met de GT-Air II en het meest populaire model, de Neotec II.

Kelvin de Wit

Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.

Bekijk reacties

  • Een zeer treffende en goede story, die SHOEI zeker in het juiste daglicht stelt en hen - hopelijk en mogelijk - tot voorbeeld stelt voor andere helmproducenten: want het is de veiligheid die telt en de ultieme vorm hiervan schuilt werkelijk in perfectie!

Delen
Door
Kelvin de Wit