Het Tech-Air vest van Alpinestars is het eerste op zichzelf staand airbag systeem die je romp beschermd tegen botbreuken. Het kostte Alpinestars wel 11 jaar om dit Tech-Air systeem te ontwikkelen voor straatgebruik maar dan heb je ook wat. Op zichzelf staand wil ook zeggen dat het airbag systeem werkt met sensoren en dat je deze niet op de motor hoeft aan te sluiten. Hierdoor kan je op elke willekeurige motor stappen en ben je gelijk beschermd. Tech-Air is voor alle type rijders geschikt en is toepasbaar op alle situaties, van off-road tot onroad en van -10 tot +50 graden.
In 2003 begon het experiment met Tech-Air bij de Amerikaanse coureur John Hopkins. In die tijd zat er nog geen airbag in het vest maar wel de sensoren. Alpinestars is toen de sensoren gaan finetunen zodat ze het verschil tussen een crash en bijvoorbeeld een noodstop konden detecteren. Tegenwoordig rijden MotoGP-rijders als Jorge Lorenzo, Marc Marquez en Dani Pedrosa met het Tech-Air systeem en heeft het hun al meerdere mogelijke botbreuken bespaard. Het Tech-Air systeem wat voor straatgebruik is ontwikkeld houdt, ten opzichte van de circuit variant meer rekening met aanrijdingen en andere abrupte botsingen.
Volgens de specificaties detecteert het airbag systeem binnen 30-60 milliseconden impact en blaast het vest op in 25 milliseconden en houdt dit voor 5 seconden vast. Tijdens de EICMA in 2014 gaf Alpinestars een demonstratie om te laten zien of ze deze specificaties waar konden maken. Het airbag systeem detecteerden de aanrijding binnen 59 milliseconden en activeerde direct. Daar achteraan duurde het 25 milliseconden voordat het airbag vest volledig was opgeblazen. Het eerste contact tussen de rijder en het object (in dit geval de auto) vond plaats na 121 milliseconden. Deze test werd uitgevoerd met een snelheid van 50 km/u en de motor ramde een stilstaande auto.
Alpinestars heeft een Race en een Street Tech-Air vest uitgebracht. Het Race vest is bedoeld voor de sportieve- en circuitrijder. Het Tech-Air Street vest past in de Alpinestars Valparaiso voor zowel dames als heren en bedient de tour en adventure rijder. Welk vest je het beste kan nemen is sterk afhankelijk van het doeleinde. De Tech-Air Race is geoptimaliseerd voor circuitcrashes en de Tech-Air Street voor straatongevallen.
Het Tech-Air systeem is vooral bedoeld voor de intensieve rijders die op het gebied van veiligheid niets aan het toeval willen over laten. Echter hangt er wel een stevig prijskaartje aan van €1.199,95. Hierdoor is hij niet voor iedereen weggelegd.
Het airbag vest sluit je aan op één van jassen die Tech-Air compatibel zijn. Doordat je het vest kan vastritsen in de jas blijft deze goed op zijn plek. Wanneer je de jas aantrekt, trek je dus automatisch ook het vest aan. In de backprotector van het vest waar de sensoren samenkomen zit de unit die het vest reguleert. Hierin zit ook de accu die 25 uur meegaat. Op de linkermouw van de jas zitten drie LED lampjes die laten zien wat de status is van de accu en de sensoren. Wanneer je de jas waar het vest in zit dichtritst wordt het systeem automatisch geactiveerd en gaan de lampjes op de mouw branden. In de controller zitten vier sensoren, waarvan één gyroscoop en drie versnellingsmeters. Twee van deze versnellingsmeters zitten op de schouders en één in de main unit op de rug. Deze meten de G-kracht en geven dit door aan de centrale unit. Wanneer er bovengemiddeld hoge G-krachten ontstaan (bij een aanrijding bijvoorbeeld) wordt het airbag systeem geactiveerd.
Het Tech-Air Race vest bevat twee luchtpatronen en bij activatie wordt er één patroon gebruikt. Hierdoor kan je na een crash eventueel nog doorrijden en ben je nog één keer voorzien van de bescherming. Wanneer een patroon is afgegaan breng je het vest bij een Tech-Air dealer die deze vervolgens opstuurt naar Alpinestars. Bij Alpinestars lezen ze alle data uit van het vest en wordt er weer een nieuw patroon geplaatst waarna je het vest weer kan gebruiken.
Bekijk reacties
Hallo,
Soms zie je een coureur na een val weer op zijn motor springen en verder rijden. Kan dit nog wel met een gebruikte airbag? En rijdt hij dan verder rond zonder airbag?
Gr,
Jorrit
Hi Jorrit,
De Tech-Air Race van Alpinestars kan twee keer ontplooien. Op deze manier kan de coureur zijn weg vervolgen.