AGV trekt de aandacht hoofdzakelijk naar zich toe door de opvallende Rossi prints en het vlaggenschip; de Pista. Echter is er zoveel meer wat de aandacht verdient, dan enkel de sportieve range. Neem de nieuwe AGV K6, die 2 jaar na de introductie van de 100% carbon Sportmodular, een nieuw segment betreedt. In deze blog vertellen we je alles over deze allround nieuwkomer.
Hoewel de K6 voor uitbreiding zorgt binnen de K-serie, is het wel degelijk een nieuw segment voor de Italianen. Natuurlijk zoal het de Italianen betaamt, met behoud van het sportieve DNA. Daarbij is de belofte vanuit Vicenza gedaan van allround helm. Hiermee openen ze regelrecht de aanval op de gevestigde Japanse orde: de Shoei NXR. Geschikt voor elk type rijder dankzij het subtielere lijnenspel. Het gewicht van slechts 1220 gram en de erg compacte buitenschaal maken de AGV K6 een geduchte concurrent.
Aan de details in de K6 valt af te lezen dat het de Italianen menens is. Zo zorgt het grote vizier voor een wijds, onbegrensd zicht. Heeft ie een dikte van liefst 4 mm en is die optic Class 1 uitgevoerd waardoor je geen vertekening ziet. Standaard is die bovendien voorzien van de zwaarste klasse Pinlock 120 MaxVision anticondens lens.
“Het nieuw ontwikkelde scharniermechanisme is niet veel groter dan een 2 euro muntstuk en draagt bij aan de compacte formfactor”
Bewegen we ons verder naar achteren dan springt het nieuw ontwikkelde scharniermechanisme in het oog. Zo klein – niet veel groter dan een 2 euro muntstuk, hebben we ze zelden gezien en draagt dit mede bij aan de compacte formfactor van de K6. Zoals eerder kort benoemd komt de carbon-aramide helmschaal in 4 schaalmaten en is de licht verkantende helmrand ook hier aanwezig om eventueel letsel aan sleutelbenen te voorkomen in geval van een crash.
De diverse afzonderlijk in te stellen ventilatieopeningen zorgen voor een aangenaam klimaat in de helm, die samen met de 2Dry en Shalimar hoogwaardige binnenvoering zorgen voor uitstekend draagcomfort, voor zowel het relaxte tour- als snellere bochtenwerk. Door de Ritmo nekkraag zorgt die voor uitstekende geluidsisolatie en voorkomt die dat regen de helm in komt. Zoals het een min of meer sportieve helm betaamt is die uitgevoerd met een Dubbel-D kinbandsluiting.
Kennelijk tel je tegenwoordig als helmfabrikant pas echt mee met een ‘eigen’ communicatiesysteem. Zo is ook de K6 voorbereid op de ARK-headset die in samenwerking met Sena is ontwikkeld. Zo beschikt die over alle opties waarbij je als fervent rijder in groepsverband niets te wensen overhoud op het gebied van multimedia.
Waar AGV om bekendstaat, is ook doorgevoerd bij deze Bluetooth module. Gestroomlijnd om onopgemerkt te blijven in het lijnenspel van de AGV K6. Beschik je zelf al over een communicatiesysteem, dan is deze integraalhelm daar natuurlijk ook voor geschikt.
De verwachting is dat de AGV K6 nog in het najaar van 2019 beschikbaar komt. Zoals je gewend bent van AGV in een heel aantal opvallende prints, maar natuurlijk ook de meer ingetogen uni-kleuren. Prijzen beginnen bij 429,95 voor de zwarte en witte varianten, 459,95 euro voor matzwart en nardo gray en tot slot €499,95 voor de prints.