8 dingen die je nog niet wist voordat je ging motorrijden

Als je al enige tijd mee draait in de wereld van ronkende motoren dan vergeet je af en toe dat je door het halen van je motorrijbewijs echt een ander, gelukkiger mens bent geworden. Na het behalen van dat beruchte A-tje op je rijbewijs verander je, als beginnende motorrijder voor wie alles nieuw is, langzaam maar zeker in een motorrijder pur-sang. In deze lijst 8 dingen die je inmiddels ‘for granted’ neemt, maar die je pas doet, bent of ziet sinds je motorrijder bent.

1. Na het behalen van je motorrijbewijs verander je als automobilist

Na het behalen van je motorrijbewijs besef je pas echt dat een weg meer te bieden heeft dan een manier om van A naar B te komen.

Voor de ene motorrijder worden de beperkingen van de auto alleen nog maar duidelijker: bewegingsvrijheid en het overzicht van de motorfiets ontbreken. Daarnaast lijken medeweggebruikers allemaal veel te lang over handelingen te doen.

Andere motorrijders komen juist helemaal tot rust in de auto. Dankzij het behalen van een motorrijbewijs hebben ze nieuwe perspectieven opgedaan in het verkeer en zijn ze een betere weggebruiker geworden. Het is dan ook een fijne gedachten dat als je thuis komt met de auto er nog een fijne uitlaatklep voor je klaarstaat in de vorm van een motor!

Of je nu alleen maar ongeduldiger bent geworden of voortaan helemaal zen in de auto zit, het feit blijft dat je niet langer meer dezelfde automobilist bent.

2. Je gaat voor de lol kilometers maken

Kan jij je herinneren dat je voordat je je motorrijbewijs had, je voor de lol op je vrije dag een paar 100 kilometer ging rijden, zonder doel of zonder bestemming? Nee. Maar motorrijders zijn anders.

Elke rit is een avontuur. Hoe langer en oncomfortabeler, hoe grootser het verhaal. Zelfs vrachtwagen chauffeurs, koeriers of mensen met andere beroepen komen aan het eind van een lange werkdag thuis en stappen zo weer op de motor om het aantal gereden kilometers van de dag nog wat op te schroeven. Heerlijk ontspannen kilometers vreten.

3. Op de motor kom je op de mooiste plekken en wegen waarvan je niet wist dat ze bestonden

Waar je voor het behalen van je motorrijbewijs altijd de snelste route pakte met de auto of hetzelfde traject bestierde met de trein, ben je nu vogelvrij. Sterker nog, je gaat een uur eerder je bed uit om een ‘ommetje’ te maken richting je werk.

Je komt er achter dat er zelfs bij jou in de omgeving hele mooie routes en plaatsen zijn om rond te rijden. Natuurlijk kun je niet wachten om je nieuwe ontdekkingen te delen met jouw motorrijdende-vrienden.

4. Je imago verandert als motorrijder

“Doe wat je wilt, praten doen ze toch wel”. Zeker niet-motorrijders lijken al snel een oordeel klaar te hebben over motorrijders. Het feit dat je een motorrijder bent, lijkt hoe je bent in het dagelijkse leven al snel te overschaduwen.

Vanaf nu ben je tegendraads, rebels en uit op gevaar. Want zo zijn alle motorrijders toch? Noem het imagoschade, maar of je er echts iets aan zou kunnen veranderen..

5. Wildvreemde mensen zullen je plots aanspreken

Je kent het wel, zeker als je op een wat gedateerde motor rijdt,  je komt aanrijden in het centrum van een stad en zet de motor neer tegenover een terras of op een plein.

Je bent nog bezig met het uittrekken van je handschoenen, je motorhelm zit nog half op je hoofd en voordat je het weet draaien er 1, 2 of meer oudere mannen om je heen die staan te springen om je te vragen hoeveel CC er in dat motorblok zit. Het antwoord op hun vraag doet er eigenlijk niet toe, als er maar een aanknopingspunt is om hun motoravonturen van vroeger met je te delen.

Wellicht maken wij ons er op een dag ook wel schuldig aan, maar dat is natuurlijk alleen maar mooi!

6. Er zal een hoop naar je gezwaaid worden

Welkom bij de club van motorrijders. En in deze club groeten motorrijders elkaar door te zwaaien of een hand op te steken, terugzwaaien hoort hier ook bij. Een beetje als buschauffeurs, maar dan wat broederlijker.

Overigens kom je ook voor de eeuwige dilemma’s te staan of je naar motoragenten zwaait en of lesmotoren en motorscooterrijders ook jouw gewuif verdienen. Een mogelijke waterdichte conclusie voor die kwestie houdt de gemoederen al decennia lang bezig.

7. Door de ogen van een motorrijder is een weg, niet zomaar een weg

Waar je met de auto eigenlijk alleen maar bezig was met tussen de lijntjes blijven, realiseer je je als motorrijder dat er veel meer te doen en in de weg ligt op een rijbaan.

Wat dacht je van al die gladde putdeksels en wegmarkeringen? Zeker bij wat vochtig weer zijn dit echte verraders! Oh ja, de plaats op de weg is niet zomaar altijd in het midden als met de auto. Je moet op iedere situatie kunnen anticiperen en tegelijkertijd ook zorgen dat je wordt gezien door mede weggebruikers. We zijn op de motor dus eigenlijk vooral druk met multi-tasken, hoe bedoel je ontspannen? 😉

8. De liefde tussen mens en machine

Deze unieke band ontwikkelt zich vaak het sterkst met je allereerste eigen motor. Je bent weken zo niet maanden lang opzoek en ineens gebeurt het. Je loopt in een motorzaak en daar staat ze, oog in oog, liefde op het eerste gezicht. Het maakt niet uit wat ze kost maar je zult deze motor kopen.

Na je eerste proefrit ben je verkocht en hoe meer je met elkaar op stap gaat hoe sterker de onderlinge band wordt. Hoe langer je met elkaar de wegen trotseert hoe moeilijker het is om afscheid te nemen voor een volgend avontuur met een nieuwe liefde. Ook al is het meer dan 20 jaar geleden, elke ervaren motorrijder zal eens in de zoveel tijd nog terugdenken aan zijn eerste tweewieler.

Mark Bos

Mark is in de periode van 2012 t/m 2022 verantwoordelijk geweest voor de online ontwikkelingen van MKC Moto en oud-eigenaar van Motorkledingcenter. Hoewel er van motorrijden nog maar weinig komt heeft hij in het verleden een trackrecord van vooral snellere machines. De Daytona 675 en ZX-10R waarmee hij zijn limieten op Assen, Zandvoort en in de Groene Hel opzocht.

Bekijk reacties

  • Rijd pas sinds lente 2015 maar kan me er helemaal in vinden. Als jongetje van 10 had ik n klein crossertje. Het motorrijden nu haalt opnieuw het jonge, speelse, ondeugende en enthousiaste gedrag naar boven van toen. Alleen iets grojzer en wijzer nu ;) leuk artikel, dank!

  • Ja, wat een geweldige hobby! Ik ben na 25 jaar (ruim) overgestapt op een motor scooter. Was heel erg wennen, maar nu vind ik het super! Overigens er wordt nog steeds gezwaaid..,. Onlangs bij jullie 2 jethelms gekocht. Passen er helemaal bij ! Blijven rijden daar gaat het om.

  • nu ik al 3jaar niet mee kan ryden met mijn club daar mijn vrouw ernstig ziek is weet ik wat is om mijn mooie hobby niet meer te kunnen doen heb nog een niewe moto van 2014 en heb nog maar 1100km kunnen doen

    • Haha herkenbaar! Ik heb een oud mannetje zijn hoofd zo ver laten omdraaien dat ie op zn kont viel toen ik stapvoets voorbij reed met mijn moto uit 1990 :D . En de liefde voor deze motor die mijn eerste was. Leuk geschreven!

  • Mee eens Mark! Maar wel 1 opmerking : ik heb in oktober dit jaar mijn rijbewijs gehaald op mijn 49e. Ik kom net van de motor, ben helemaal verliefd op mijn Ducati Monster 620 IE. Je hebt het over de oudere mannen, ik ben van plan om zeker ook na mijn pensioen te blijven rijden! Groetjes van Irma en fijne feestdagen. Wie had dat gedacht dat je zelfs op 1e Kerstdag nog een heerlijk ritje kan maken!

  • Ik ben het helemaal niet eens met stelling 1.
    Door het motorrijden wordt je ook een veel betere autorijder. Door het motorrijden leer je enorm veel beter te anticiperen en vooruit te denken/te zien, ook in de auto. Dat maakt dat je finaal ook met de auto vlotter door het verkeer gaat, en dus "sneller", zonder de opgelegde limieten te moeten overschrijden. Je bent net minder ongeduldig en zeker niet meer benauwd. En je kan lachen met de trage handelingen van een aantal medeweggebruikers. Het spaart bovendien een hoop brandstof, kortom: meer voor minder.

  • Ook ik stem in met deze punten! Zou het voor geen goud kunnen missen. Zelf rijden we ook veel motortreffens af..... Man man wat heb ik hierdoor al vele nieuwe contacten gemaakt!

Delen
Door
Mark Bos