Het is het meest lastig om warm te houden en het kan bijzonder pijnlijk zijn: koude handen. Zodra het kwik onder de 5 graden zakt zijn er maar weinig effectieve oplossingen tegen koude handen. Verwarmde handschoenen gaan verder waar winterhandschoenen hun limiet hebben bereikt. Warme winterhandschoen doen goed hun werk, maar als het rond het vriespunt is en je langer dan een half uur op de motor zit, zal je merken dat deze handschoenen op een gegeven moment hun kracht verliezen. Met verwarmde handschoenen kan je in de winter uren lang op de motor blijven met warme handen ongeacht de temperatuur. In deze blog vertel ik je meer over de verschillende verwarmde handschoenen en verwarmde onderkleding.
In grote lijnen zijn er drie soorten verwarmde motorhandschoenen:
Handmoffen kleden je motor misschien niet echt af, ze dragen wel bij aan warme handen. Als je handmoffen combineert met handvatverwarming kom je al een aardig eindje om er comfortabel bij te zitten in de winter. Handmoffen verbreken de blootstelling aan koude rijwind waardoor de handschoenen minder snel warmte verliezen en beter geïsoleerd blijven. Dit kan een goede oplossing zijn als je niet langer dan een half uur op de motor zit en bij 0 graden je motor laat staan. Rijdt je echter wel door met deze omstandigheden dan is de kans groot dat kou zijn weg vindt naar je handen. Het laatste redmiddel in dat geval is wederom verwarmde handschoenen.
Naast verwarmde handschoenen is er ook verwarmde onderkleding. Wanneer je het snel koud hebt of je motoravonturen in de meest extreme omstandigheden plaatsvinden, is dit zeker het overwegen waard. Verwarmde onderkleding komt in de vorm van een broek, jas en sokken. Je kan de onderkleding individueel gebruiken of als geheel. Net als bij de handschoenen kan ook de onderkleding op een losse accu of op de motoraccu worden aangesloten. Aangezien er veel meer stroom wordt gevraagd bij onderkleding is het raadzaam om dit op de motoraccu aan te sluiten of een zwaardere losse accu te gebruiken.