Naast een breed aantal type motorfietsen met verschillende rijeigenschappen heb je ook de keuze uit het aantal cilinders. Het aantal cilinders van een motor zegt heel veel over de beleving die je tijdens het motorrijden hebt. De invloed van het aantal cilinders is overduidelijk verschillend en is daarbij heel persoonlijk. Zo heb je een speelse 1 cilinder supermotard voor de voornamelijk jongere generatie tegenover bijvoorbeeld een dikke 6 cilinder in lijn tourmotor voor de over het algemeen oudere generatie.
Om deze blogpost overzichtelijk te houden ga ik het alleen hebben over het effect van het aantal cilinders en zal ik niet heel diep ingaan op vermogens output wat je krijgt bij de hoeveelheid cilinderinhoud. Op Bikez staat een uitgebreid overzicht van alle motoren en de daarbij horende specificaties. Persoonlijk vind ik dit altijd een handige en leuke site om even doorheen te browsen om te zien wat er allemaal te krijgen is. Door de specificaties te vergelijken en de getallen te kennen kan je alvorens veel te weten komen over een motorfiets.
1 en 2 cilinder motorfietsen staan bekent als motoren met karakter. Deze eigenschap hebben ze met name te danken aan de felle gasreactie en de extremere vibraties. Zoals ik al aangaf heeft iedereen weer een ander idee over hoe een motor hoort te rijden. De één vind deze karakteristieke eigenschappen geweldig en de ander prefereert een soepel ritje met bijvoorbeeld een 4 cilinder in lijn.
1 cilinder staat voor koppel, als je een motor hebt met veel koppel wil dit zeggen dat er onderin het toerengebied veel power zit. Veel kracht bovenin het toerengebied noemen we vermogen en dit ze je weer terug in een motor met meer cilinders. Dat de kracht zich onderin het toerengebied bevind zorgt ervoor dat je met lagere snelheden meer power tot je beschikking hebt. Rij je voornamelijk in de stad en weinig snelweg dan heb je meer aan een 1 of 2 cilinder dan aan een 4 cilinder.
Mijn eerste motor was een Yamaha XT600, een prettige motorfiets die zeker voor de beginnende bestuurde goed geschikt is. Met een 1 cilinder motorblok en een laag gewicht was het elke keer weer een feestje om binnendoor van A naar B te komen. De snelweg was echter niet echt een traktatie en deze meed ik daarom ook liever. Het punt was vooral dat je met deze motor vol in de wind zat en het vermogen boven de 120 km/u aardig ophield. Het kon wel makkelijk maar als ik het vergelijk met de motoren die ik daarna heb gereden was het een stuk minder comfortabel.
2 cilinder motoren kan je onderverdelen in 3 categorieën: een 2 cilinder V-Twin, een 2 cilinder in lijn en een boxer motor. Deze 3 categorieën verschillen ietwat van elkaar. Een V-twin is een motorblok waarbij de cilinders in een v-vorm tegenover elkaar staan, in lijn wil zeggen dat de cilinders naast elkaar staan en bij een boxer motor staan de cilinders horizontaal tegenover elkaar. De hoek van de cilinders bij een V-Twin kan ook nog verschil uitmaken in welk toerengebied de motor meer power heeft.
V-Twin motorblokken worden ingezet voor een breed scala aan type motoren. Neem bijvoorbeeld een Harley-davidson chopper vs een Aprilia supersport. De karakteristieke eigenschappen van een V-twin supersport zijn: een berg aan koppel (makkelijk wheelies dus), diep geluid en fel op het gas. Hoewel 2 en 4 cilinder motoren goede concurrenten van elkaar kunnen zijn is de rij beleving behoorlijk verschillend. Als je nog twijfelt over welke motor het moet worden is het handig om op beide proef te rijden. Na deze proefritten is meestal al snel duidelijk waar jouw persoonlijke voorkeur heen gaat.
Voor de mensen die zowel 2- als 4 cilinder motoren prachtig vinden en geen keuze willen maken zijn er 3 cilinder motorfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het beste van beide werelden, 3 cilinders zorgen voor zowel koppel als vermogen. Of een motor lekker rijd en de juiste verdeling aan vermogen heeft is uiteraard iets heel persoonlijks. Een 3 cilinder vind je geweldig rijden of juist heel saai, het is maar net hoe je het bekijkt. De één zal misschien zeggen dat het de perfecte mix van beide is en de ander zegt daarentegen weer dat de combinatie het hem net niet is.
Dit aantal zal je nog het meest terug vinden onder de motoren. Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder. Een rationele overweging is dat een 4 cilinder minder slijtage gevoelig is dan een 2 cilinder. O.a. de ketting en banden krijgen het zwaarder te voorduren bij een 2 cilinder namelijk.
Het aantal pk’s en de top snelheid loopt uiteraard zeer uiteen onder de 4 cilinders. Neem nu een eenvoudige 500cc les motor en vergelijk deze met een dikke 1000cc supersport dan zal dit verschil gigantisch zijn. Het is dan ook af te raden om als eerste motor gelijk een 1000cc motorblok te nemen aangezien je met dit soort motorfietsen naar mijn idee de nodige ervaring moet hebben wil je het vermogen goed onder controle houden. Het is goed om jezelf af te vragen waar je voorkeur ligt om en hier achter te komen kan je het beste gewoon gaan proefrijden.
Maar weinig motoren hebben een 6 cilinder in lijn motorblok. De BMW K1600GTL en de Honda Goldwing zijn één van de weinige motorfietsen waarbij 6 cilinders worden toegepast. Met een gewicht van gemiddeld 350-400kg is het ook geen kleine jongens fiets en zijn deze motoren in het bijzonder ontwikkeld voor lange tourtochten. Zelf heb ik helaas nog nooit op een 6 cilinder gereden maar ervaringen van 6 cilinders bezitters is bijna altijd hetzelfde. Het meeste soepele blok waarmee ze ooit hebben gereden! De output van deze motoren is veel koppel en veel vermogen in elke versnelling en in elk toerental. Zoals ik al aangaf zijn deze motoren bij uitstek ontwikkeld voor lange tourtochten waarbij weinig in de stad wordt gereden. Gezien de grote en het gewicht zijn deze motoren niet een van de meest wendbare en handteerbare motorfietsen. Moet je bijvoorbeeld in een smal straatje keren zal dit enige moeite kosten.
Kort door de bocht is dit een samenvatting van de verschillen tussen de motorfietsen en hun behorende aantal cilinders. Met een bijzonder breed aanbod aan type motoren is er voor ieder wat wils. Om er achter te komen wat voor jouw de beste motor is kan je eigenlijk één ding het beste doen, dat is proberen. Zorg er wel voor dat je al een beeld hebt welke type rijder je bent (custombikerijder, tourrijder enzovoort). Als je deze selectie hebt gemaakt kan door te vergelijken een goede keus maken en weet je met meer zekerheid dat je jouw best passende motor hebt gevonden.
Bekijk reacties
Heb ooit een Benelli 750 Sei gehad. Samen met m'n broer op z'n Darmah geweldig sportive ritten beleefd. Er is meer in 6 cylinder land dan tourbuffels.
Mooi stukje Paul !
Met mijn -op datum van schrijven- 58 jaar houdt ik het nu bij een VN 900.
Soepel, relatief veel koppel onderin. Wendbaarder dan de mastodonten.
En een perfecte reisgezel voor mijn lange tochten (oa Balkan en Albanië, Montenegro en Bosnië, enz ...) Mijn heup en knie kunnen niet relaxer meereizen met dit type van motor ;) En niet zo duur.
Mooi meegenomen: de russen, op rondreis, zijn er stapel op.
Zoals je zegt elk een motor die op dat moment bij hem hoort !
Wouw wat goed en duidelijk uitgelegd. Het geeft super antwoord op mijn vraag. Dank u wel!
Het enige wat nog mist.... is een overzicht van motoren gerangschikt in aantal cilinders
:)
Mooi stuk. Ik ben benieuwd wat het verschil tussen een L twin (Ducati) en de V twin is.
Wat een lekker soepel in lijn artikel. Ik rijd zelf een 3 cilinder. Het leuke daar van vind ik altijd het 'verrassende' effect. Een goed onderhouden en mooi lopende 3 cilinder is toch altijd lekker rap weg met een mooi geluid.