Het overweldigende gevoel zodra je de grootse hallen van het beurscentrum van Eramilano binnenstapt komt als motorliefhebber niet uit de lucht vallen. Je kunt over het complex waar dit jaar van 5 t/m 10 november de EICMA plaatsvindt urenlang ronddwalen. De eerste dagen waren gereserveerd voor pers, handelaren en ondernemers uit de motorbranche. Vanaf 7 november is deze grootste motorbeurs van Europa opengesteld voor het publiek. In dit visuele blog neem ik je mee langs de mooiste modellen voor 2020.
We hebben onze ogen uitgekeken en stoppen met staren was geen optie, toch doe ik een poging om de top 10 waar het oog het meest op bleef hangen, uit te lichten. Anders ben je morgen nog steeds niet klaar met scrollen! Laten we beginnen met Aprilia…
Het debuut van de Aprilia RS 660! Dit nieuwe sportieve concept gebruikt racetechnologie voor meer rijplezier op de weg. Een nieuwe 100 pk twin motor, verlaagd gewicht, elektronica afgekeken van de V4 en vol technologie. Oftewel, typisch Aprilia: de ultieme combinatie van vernieuwing en design.
BMW heeft twee nieuwe middenklasse modellen voor 2020 onthuld, de F900R en de F900XR met een 895cc paralleltwin. De R is een naked bike, als opvolger van de F800R, terwijl de F900XR een “kleinere broer” is van de even nieuwe 2020 S1000XR, die voor 2020 wat kilo’s is verloren en opgefrist in lijn met zijn supersport broeder – de S1000RR.
Een kleine tien uur nadat Kawasaki met de nieuwe Z H2 in het naked bike segment voor het eerst de 200 pk barrière sloopte, doet Ducati daar nog een schepje bovenop. Deze badboy heeft maar liefst 208 pk en 123 Nm koppel. Wat een beest van een motor! Compleet met GP stijl spoilers op het Streetfighter V4 S model.
De Honda CBR1000RR-R Fireblade heeft een mega verandering ondergaan. Alles lijkt toegespitst op het circuit werk, met een hoogtoeriger blok en sportievere zit dan voorheen. Het 1000 cc blok levert maar liefst 217 PK en is voorzien van titanium drijfstangen en gesmede aluminium zuigers. Bomvol elektronica om deze krachtpatser met de goede kant boven te houden en voorzien van diverse rijmodi. De swingarm is afgeleid van die van het RC213V-S model.
Een evolutie voor de grote avonturier: offroad prestaties van hoog niveau dankzij een lichter chassis, slank bodywork in rally stijl en een hertekende rijhouding. Het gewicht neemt af met 5 kg en de cilinderinhoud neemt toe, waardoor er meer vermogen en koppel is.
Al eerder presenteerde MV Agusta de Brutale 1000RR Serie Oro, maar nu is er ook een gloednieuwe “standaard” versie voor modeljaar 2020. De 1000cc nieuwe naked bike heeft 208 PK en 116,5 Nm.
Nog een EICMA-debuut! De productie van de Superveloce 800 Serie (Oro) is gestart.
De Kawasaki Z H2 is de langverwachte supercharged naked en afgeleid van de H2. Een nieuw tijdperk is aangebroken in de Z-historie waarin deze 1000cc de eerste naked met supercharger vormt. Bomvol elektronica om jou op het rechte pad te houden. Launch control en een quickshifter maken hem ideaal speelgoed. Bereid je voor op de meest krachtigste Z ooit; de Z H2. Hét nieuwe flagship model binnen de uiterst succesvolle Z-range.
Zojuist heeft Suzuki een nieuwe V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT onthuld tijdens haar persconferentie op de EICMA in Milaan. De nieuwe V-Strom heeft vooral veel extra elektronica gekregen.
De AMB 001 had zomaar een bijrol kunnen pakken in een nieuw deel van James Bond. Vol finesse is die tot stand gekomen en ondanks dat die rechtstreeks van de tekentafel af lijkt te komen, is het een daadwerkelijk productiemodel. Deze tweewieler van Aston Martin komt in een oplage van slechts 100 stuks en ondanks de prijs van boven de 100.000 euro is de kans groot dat die zo zijn vergeven.
De BMW Vision DC Roadster heeft een elektrische aandrijving en wordt aangedreven door middel van cardan. Een erg strakke cruiser die een inkijkje geeft in de richting die BMW Motorrad mogelijk met elektrische aandrijving inslaat. Wij zijn erg gecharmeerd van het lijnenspel.
Die Neo Retro stijl die ze bij Husqvarna met de Vitpilen en Swartpilen heeft neergezet wordt blijkbaar goed ontvangen. En wij zijn het daar helemaal mee eens. Op basis van de 901 is op de EICMA de Norden onthuld, een nu nog prototype, die wat ons betreft niet snel genoeg in productie genomen kan worden.