De verkoop van tweedehands motoren is in de coronatijd gestegen naar ongekende hoogtes. Het aanbod van occasion motoren is op het internet ontzettend groot en het vinden van de perfecte match kan daarbij als een onmogelijke opdracht overkomen. Maar geen zorgen, met deze blog helpen we je een goed eind op weg. Zo weet je straks precies welke motoren je al meteen naar links kunt swipen, geven we je een paar gespreksonderwerpen mee voor je eerste date en hebben we een aantal tips zodat je zeker weet of je de ware motor hebt gevonden, zonder verborgen gebreken.
Een tweedehands motor kopen kan op diverse websites zoals marktplaats.nl, autoscout24.nl en motoroccasion.nl. Het aanbod op deze websites is reuze, dus waar begin je in hemelsnaam? Belangrijk is dat je voor jezelf alvast duidelijk hebt welke motor het moet worden. Wellicht twijfel je nog tussen een aantal modellen maar dit brengt het aantal opties alvast flink omlaag. Vervolgens kun je gaan beginnen met filteren, hierbij is het handig om tenminste de volgende filters in te stellen:
– Budget
– Km-stand
– Bouwjaar
– Kleur
– Vermogen
– Aantal cilinders
Na het invullen van de filters blijft er als het goed is een beperkt aantal occasion motoren over. Je bent nu verder overgelaten op de foto’s en de informatie die de verkoper verstrekt. Je kunt nu lekker gaan tinderen en opzoek gaan naar de beste match tussen jouw wensen en het aanbod.
De advertentie moet een eerlijke indruk geven, dus het liefst met plus- en met minpunten van de motor en een goede historie. Als foto’s wazig zijn geeft dit voor mij geen beste indruk en zou ik eerder mijn twijfels hebben of de verkoper iets probeert te verbergen. Je mag blijven dromen en geloven in liefde op het eerste gezicht. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook 9 van de 10 keer het geval, voorkom dus dat je wordt gecatfished.
Na het filteren en het kritisch bekijken van de advertenties blijven er waarschijnlijk een handjevol tweedehands motoren over. Grote kans dat daar zowel particulieren als dealer tussen zitten. Een tweedehands motor kopen bij een dealer heeft als grote voordeel dat het meer zekerheid en vertrouwen biedt dan wanneer je een motor bij een particulier koopt.
Het nadeel is dat de prijs in verhouding iets hoger ligt ten opzichte van de particulieren. Daarbij komen er vaak nog kosten bij om de motor rijklaar te maken, daar tegenover staat vaak wel een garantie van doorgaans drie maanden. Als je het risico zo laag mogelijk houden is het kopen van een tweedehands motor bij een dealer een betere keuze. Is dit niet de eerste keer dat je op motor-date gaat en heb je wel wat technische kennis achter de hand? Dan kun je prima op de kosten besparen en je tweedehands motor kopen bij een particulier.
Nadat je oog is gevallen op één van de occasion motoren, is het tijd om contact op te gaan nemen met de verkoper. Om tijd en moeite te besparen is het handig om tijdens dit eerste contactmoment alvast wat vragen op de verkoper af te vuren. Bevallen de antwoorden je niet? Dan kun je de verkoper nu nog ghosten voor het te laat is. Onderstaande vragen zijn een goede basis om een beter beeld te krijgen:
– Is de motor ooit een keer gevallen of gecrashed?
– Werken alle componenten naar behoren?
– Is er een onderhoudshistorie aanwezig? (belangrijk!)
– Zit er onderhoud aan te komen? (dit is gelijk een goede test over de eerlijkheid van de verkoper en hoeveel hij weet van zijn eigen motor)
– Is de motor 100% origineel of zitten er after-market onderdelen op?
Beviel het eerste contact en zijn je vragen goed beantwoord? Dan kun je de volgende stap zetten in de aankoop van jouw nieuwe motor en een date plannen. Normaal gesproken zou ik het afraden om je vader of een vriend mee te nemen naar een date, maar in dit geval kan het prima. Het is namelijk fijn om iemand bij je te hebben die een technische achtergrond heeft om je advies te geven en je met beide voeten op de grond kan zetten als je enthousiasme de overhand neemt.
Tijdens de bezichtiging is het belangrijk dat je de motor goed naloopt. Hierbij zijn er standaard een aantal zaken die je aandacht verdienen, we kunnen hierbij een onderscheid maken tussen de slijtage onderdelen en de rijeigenschappen van de motor.
Controleer de motor op de volgende punten nog voordat je gaat rijden:
Als je tijdens de gehele testrit alleen maar met een big-smile op de motor hebt gezeten, weet je waarschijnlijk al genoeg, hebt jouw nieuwe motor gevonden. Je kunt in dit geval beginnen met onderhandelen als dit nog nodig is. Hou je hierbij altijd in je achterhoofd dat er meer vissen in de zee zwemmen en dat je altijd nog op een andere motor kunt gaan proefrijden.
Als je er bent gekomen met de verkoper dan kun je de motor gaan overschrijven. Bij een dealer wordt dit voor jou geregeld en kun je rustig achterover gaan zitten. Met een particulier zul je naar een postkantoor moeten.
De verkopende partij dient twee documenten mee te nemen: dat zijn het tenaamstellingsbewijs (deel 1B) en het overschrijvingsbewijs. Als de motor al een kentekenbewijs in pasformaat heeft moet deze mee en de tenaamstellingscode. Daarnaast moet je je ook legitimeren dus neem een rijbewijs of ander legitimatie bewijs mee.
Als de motor is overgeschreven ontvang je een tenaamstellingsverslag, deze moet je goed bewaren omdat hier de tenaamstellingscode is staat die je nodig hebt om de motor weer te kunnen verkopen. Naast dit verslag ontvang je ook het vrijwaringsbewijs voor de verkoper zodat hij kan aantonen dat de motor verkocht is en hij niet meer verantwoordelijk is voor de motor.
Vergeet de motor niet te verzekeren. Dit kan online of eventueel bij je huidige verzekeringsmaatschappij. Als het zakelijke aspect geregeld is, ben je de troste eigenaar van jouw nieuwe motor. We wensen je alvast heel veel plezier en veilige kilometers toe.
https://blog.motorkledingcenter.nl/6-goedkope-motorhelmen-voor-de-starter/
Bekijk reacties
Hoi, ik overweeg de lesmotor van een instructeur over te kopen. Ik vertrouw het, maar zijn er speciale dingen waar op moet letten? Omdat het ding met de lessen natuurlijk wel flink op zijn flikker gekregen heeft en gevallen is. Er komt voor eventuele overdracht een beurt, nieuwe ketting, nieuwe tandwielen. Net nieuwe band achter, remschijf en blokken. 20000 op de teller, paar maanden op gelest, honda CBF 600 ABS. Verkoopreden: beter een lesmotor zonder kap (naked) want te schadegevoelig.
Hoi Jolanda, ik zou vooral kritisch kijken naar de optische schade. Deze motoren zijn gewoon betrouwbaar en kunnen wel tegen een stootje. Het is inderdaad wel belangrijk dat alle slijtage delen vervangen zijn, dit kan allemaal flink aantikken als dit nog zelf moet vervangen. Groetjes, Paul
Hoi Paul,
Ik ben aan het twijfelen om als eerste motor een caferacer te nemen. Alleen lees ik dat dit niet altijd de beste keus is.
Zou jij mij op de hoogte kunnen stellen waarom niet? Of wanneer dit in jou ogen niet uit zou maken.
Dank!
Groet,
Olivier
Hoi Oliver, misschien is een Cafe Racer niet de beste keuze als eerste motor, maar zeker ook niet de slechtste. Een Cafe Racer is wellicht wat minder handelbaar en heeft doorgaans geen elektronische beveiligingen als bij een moderne motor. Over het algemeen beschikken Cafe Racers niet over extreem veel vermogen of pk’s wat bij je eerste motor wat handig kan zijn.
Als je een Cafe Racer gewoon heel vet vindt en je geen woon-werkverkeer ermee wilt gaan rijden, zou ik er gewoon voor gaan. Een 1000cc supersport als eerste motor zou in mijn ogen een “minder handige” keuze zijn.
Groetjes, Paul.
Hallo!
Ik heb mijn rijbewijs nog niet (bijna) maar ik ga binnenkort wel op bezoek om wat test ritjes te maken op motoren. Mijn vraag is, omdat hier in dit verhaal staat de motoren uitgebreid te testen: Het genoeg is om de verkoper te ontmoeten op een parkeer plaats (de motor is dus dan al niet meer koud) en dan op die parkeer plaats de motor te testen?
Hoor hier graag over!
Hey Sander, dat is niet aan te raden. Op een parkeerplaats heb je niet echt veel ruimte om de motor goed uit te testen en om te voelen hoe de motor bijvoorbeeld met 100 km/pu rijdt etc. Mocht de verkopende partij ook alleen aanbieden om op een parkeerplaats af te spreken, zou ik daar ook wel een beetje argwaan van krijgen. Succes met de zoektocht! Groetjes, Paul.
Hoi Paul,
Voor mij is de aanschaf van een motor best een lastig verhaal. Ik heb een beperking aan mijn linkerhand waardoor de motor eerst aangepast moet worden alvorens ik mag rijden.
Zijn er ook tips voor aanschaf zonder proefrit?
Greetz,
Erryshar