Leren of textiele motorkleding? Voor vegetariërs of veganisten is deze kwestie snel te settelen, maar het overgrote publiek lijkt het moeilijk te hebben met deze keuze en dat is niet zo gek gezien de brede keuze. Lederen motorkleding staat hoog in het vaandel wat betreft veiligheid, maar is het verschil met textiele motorkleding eigenlijk wel zo groot als men doet denken? En in welke situatie draag je welk materiaal? In deze blog help ik je op weg bij dit dilemma.
Leer biedt een hoger niveau van slijtvastheid, en is om deze reden breed geadopteerd in de motorsport. Je zal ook niet zo snel een textiel racepak tegenkomen. Maar het gat tussen de twee kampen is minder groot dan men wellicht denkt. De afgelopen jaren hebben fabrikanten hard hun best gedaan dit gat te dichten met nieuwe textielsoorten en combinaties. Denk hierbij aan Nylon, Cordura, Kevlar of het steeds vaker verwerken van harde protectoren op de buitenzijde van de jas, broek of handschoen. Mede hierdoor blijft de populariteit van textiele motorkleding stijgen, wat op zijn beurt weer zorgt voor een snellere ontwikkeling. Afijn het sneeuwbaleffect 101. Op het gebied van impactprotectie doet de een niet onder voor de ander omdat de protectoren in beide kledingstukken identiek zijn. Een leren broek of pak biedt wel de extra optie voor knee sliders, en is mede hierdoor uitermate geschikt voor de circuit enthousiasten.
Leer heeft ondanks zijn superieure slijtvastheid de neiging erg warm te zijn op zomerse dagen (zelfs de geperforeerde varianten) en bijzonder vochtig met slecht weer. Daarnaast stelt het leer overmatige nattigheid niet op prijs, aangezien dit voor aantasting van het materiaal kan zorgen. Zit je nu graag kletsnat maar wel in stijl op de motor, en wil je dat jouw jas of broek nog een tijd mee kan, zorg dan dat je het leer behandelt met een impregneerspray en na regenachtige ritten goed afdroogt. Het meedragen van een regenpak kan uiteraard ook. Textiele motorkleding heeft een breder assortiment kleding en richt zich meer op de casual- en tourrijders. Is het bijvoorbeeld warm voor een geperforeerde leren jas dan biedt een textiele doorwaai variant mogelijkheden. Of heb je een koude 5 uur durende rit voorzien van hoosbuien voor de boeg, dan is het wel zo fijn om over een goede tour-jas en broek, voorzien van een gelaagd gore-Tex membraan, te beschikken.
Lederen motorkleding is over het algemeen duurder in aanschaf, met uitzondering van de top of the range tour-jassen en broeken met gelaagd Gore-Tex membraan. Leren motorkleding, mits er goed voor gezorgd wordt, gaat gemiddeld langer mee. Hoeveel langer hangt af van de kwaliteit van het kledingstuk, het onderhoud en het op maat blijven van de drager. Het komt meer dan eens voor dat een jas decennia mee gaat, hier is het echter wel van belang niet te vallen maar dat heb je natuurlijk niet altijd zelf in de hand.
Leer
+ Meest slijtvast
+ Stijlvol
+ Duurzaam
– Comfortabel bij beperkte weersomstandigheden
– Gemiddeld duurder dan textiel
Textiel
+ Breed aanbod
+ Comfortabel bij nagenoeg alle weersomstandigheden
– Minder slijtvast
– Gaat gemiddeld minder lang mee
Welk soort motorrijder jij bent is leidend in de keuze, een circuit rijder heeft bijvoorbeeld keuze tussen een leren pak of een leren pak. en een “adventurier” doet er verstandig aan naar de GoreTex hoek te lopen, of klikken. Twijfel je nog steeds kom dan een keer langs in één van onze superstores en laat je deskundig adviseren.