Ik koop een motor ennnn een SLOT natuurlijk! Fietsen, brommers, scooters en motoren. Waar je ook op rijdt, je wilt je juweeltje natuurlijk niet kwijt. Het is dan ook erg vervelend als je tweewieler wordt gestolen. Hoe voorkom ik dat mijn motor wordt gestolen? Koop een ART-keurmerk slot en zet je tweewieler vast aan de vaste wereld. Als het kan op een overzichtelijke en goed verlichte plek. Alleen zo kun je dieven een stap voor blijven. Nu hoor ik je denken.. Maar hoe zit dat precies met verzekeringsmaatschappijen? Over het algemeen verlangen verzekeringsmaatschappijen in hun polisvoorwaarden een categorie 2 slot voor een fiets, een categorie 3 slot voor een brom-of snorfiets/scooter en een categorie 4 slot voor een motorfiets.
Niets is beter tegen diefstal dan wanneer je de motor ergens aan vast maakt zoals een boom, lantaarnpaal of grondanker. Dit kun je het beste doen met een kettingslot, omdat de boefjes je motor dan niet op kunnen tillen of ermee weg kunnen rijden. Het nadeel is dat een kettingslot vrij zwaar is en daarmee ook lastig mee te nemen tijdens een motorrit. Kettingsloten zijn er in vele soorten en maten van 80 cm tot ruim 2 meter. De duurdere sloten zijn over het algemeen van harder metaal, waardoor het voor de dief natuurlijk alleen maar moeilijker wordt. Gouden tip; hang je kettingslot van de grond, dit bemoeilijkt het doorknippen. Als je motor voor diefstal verzekerd is, dan zal de verzekeringsmaatschappij vragen om een ART-4 gekeurd kettingslot of schijfremslot te gebruiken. Er zijn ook combinaties te koop, zodat je kan kiezen of je de ketting wel of niet mee wil nemen en je dus alleen een schijfremslot gebruikt.
Een grondanker is een massieve metalen beugel die in de muur of in de grond gemonteerd moet worden. Sommige ankers kunnen doormiddel van beugels of bouten worden gemonteerd, andere zullen moeten worden verzonken in de muur en vast worden gezet met cement. Haal je kettingslot door het anker voor de beste beveiliging tegen diefstal. Welk grondanker het beste is, is helemaal afhankelijk van de plaats waar je het grondanker wil monteren.
De meeste motoren worden nog altijd op slot gezet met een schijfremslot gemaakt van een massief blok staal. Dit kleine slot dat om de remschijf van de motor heen gaat, zorgt ervoor dat het voorwiel niet meer kan rollen. Schijfremsloten zijn gemakkelijk mee te nemen en daardoor ook ideaal wanneer de motor maar een beperkte tijd op slot moet. Deze sloten zijn er in veel verschillende soorten en maten. Er is keuze uit beugels, pinnen en er zijn schijfremsloten met alarm. Bij sommige modellen kun je er zelfs ook nog een slothouder bij kopen die je ergens op je motor bevestigt, zodat je het slot snel en makkelijk op kan bergen. Vergeet niet om een slotreminder bij een schijfremslot aan te schaffen zodat je het slot niet vergeet van de remschijf af te halen voordat je de motor start, anders kan dat een duur of pijnlijk geintje worden. Een slotreminder is een opvallend snoertje dat je als geheugensteuntje tussen je schijfremslot en koppeling spant. Gratis tip! Zorg ervoor dat je iedere keer het sleutelgat van je slot handmatig afsluit voor bescherming tegen vuil en vocht.
In onze webshop en in onze winkels bieden wij veel aan op het gebied van sloten! Je vindt bij ons een ruime keus aan kettingsloten en remschijfsloten geselecteerd op de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Alle sloten die wij bij MotorKledingCenter verkopen zijn uiteraard minimaal ingedeeld in categorie 4.
Succes en veel plezier met de juiste keuze!
Bekijk reacties
Hoi ,ik gebruik remschijfsloten met een grotere diameter.
Deze gebruik ik om door het kettingtandwiel van het achterwiel en om de ketting zelf heen te doen.
Zo kan je de motor niet rollen.
Als je het schijfremslot alleen door de schijfrem doet ,kunnen ze je schijfrem los draaien .deze kan nergens heen en met het schijfremslot onderaan je schijf bungelent kan je motor rollen of zelfs rijden en remmen ,de schijfrem blijft los om de as en heeft geen wrijfing ook niet bij remmen ,hij draaid niet mee.
Dus denk ik dat er beter is om het tandwiel principe verder uit te bouwen ,ook omdat dit met de aandrijving van het voertuig te maken heeft en je de aandrijfketting opsluit om het tandwiel.
Maar het aan iets vast zetten blijft de betere oplossing ,je zit dan inderdaad met een zware ketting en logiestieke ruimte.
Dat is de beste manier als je thuis bent en of de motor langer op die plek blijf staan.
Hallo misschien kom ik hier een beetje laat mee. Maar wat is behalve een ketting nou een goed alternatief voor een schijfremslot als je een motor hebt met een dichte schijf?... ja wie heeft dat nou.
Hi Norman, Mogelijk dat een beugelslot uitkomst biedt. Die steek je door een van de spaken heen en kun je eventueel langs de voorvork laten lopen.