04 januari 2017 |

AGV Corsa R & Pista GP R review

Het beste geperfectioneerd. Zo kun je de nieuwe AGV Corsa R en de AGV Pista GP R het beste omschrijven. Toen de voorgangers van deze modellen op de markt kwamen, bleken ze al een hele stap voor te zijn op de concurrentie dit kun je nog eens rustig terug lezen in de originele AGV Corsa blog. De nieuwe modellen doen daar echter nog een schepje bovenop!

AGV Corsa R & Pista GP R aerodynamica

De AGV Corsa R is op dit gebied weinig aangepakt. Mede omdat de AGV Corsa van zichzelf al een top helm van de bovenste plank was als het op aerodynamica aankomt. Verandering voor zo’n sportief gerichte straat helm is gewoonweg niet nodig. De Pista GP R daarentegen is alles behalve hetzelfde gebleven.

Het eerste wat opvalt aan de vernieuwde Pista GP R is de nieuwe Biplano spoiler. Dat geeft niet alleen (naar eigen zeggen) echt een super gaaf agressief uiterlijk.  AGV claimt dat de drager met deze spoiler in combinatie met het juiste motorpak 3 tot 6 kilometer per uur harder zou moeten gaan op de rechte stukken van een circuit. Deze spoiler is natuurlijk ook zo gemaakt, dat deze niet in aanraking kan komen met een aero-hump achter op je pak. Een leuk weetje is overigens wel, dat de spoilers van de Corsa R en de Pista GP R uitwisselbaar zijn! Daarnaast zien we ook op de luchtinlaten nog extra spoilers, waar we later in het kopje ventilatie nog op terug komen.agv-corsa-r-pista-gp-r-review

AGV Corsa R & Pista GP R vizier

Ook het vizier hebben ze bij AGV niet met rust kunnen laten. Nadat ze bij de Corsa R en Pista GP R gekozen hebben voor een ijzersterk 4 tot 5 millimeter dik polycarbonaat vizier die optical class one gekeurd is. Hebben ze gekozen voor een Max-Vision 120 Pinlock systeem waardoor condensatie van je vizier echt verleden tijd is. Optical Class One wil zeggen dat het vizier in het midden dikker is dan aan de zijkant, waardoor je geen vervorming meer hebt van het blikveld. Daarnaast hebben ze de nieuwe modellen ook uitgerust met een metalen visor-lock waardoor deze niet meer kan breken. Het vizier is uiteraard uitgerust met een Tear-Off aansluiting en er worden 3 stuks bij de helm meegeleverd.agv pista gp r motorhelm

AGV Corsa R & Pista GP R interieur

Waar het interieur van de originele Corsa en Pista GP helmen op de zweetband na eigenlijk nagenoeg hetzelfde waren, besloten ze om de helmen voor twee verschillende disciplines ook twee verschillende voeringen te geven. Om te beginnen zien we bij de Corsa R een waterdichte nekrand met gelamineerde reflectie waardoor je in het donker beter zichtbaar bent. Daarnaast heeft de Corsa R ook nog een Reversible  top padding, wat inhoudt dat je deze om kan draaien afhankelijk van het weerstype (warm of koud) zodat je altijd goed geklimatiseerd op de motor zit.agv pista gp r corsa r

De Pista heeft deze feature dan weer niet. De Pista GP R maakt gebruik van een volledig Shalimar 2dry binnenvoering, wat ervoor zorgt dat transpiratie snel wordt afgevoerd en de helm dus weer snel droog is in verhitte omstandigheden. Over verhitte omstandigheden gesproken, Het drinksysteem zit bij de Pista GP R zelfs geïntegreerd in de helm, waardoor dit nooit in de weg zit, en je makkelijk kunt drinken tussendoor tijdens een warme dag op het circuit of een endurance race.

Ook worden er bij de Pista GP R verschillende kussentjes geleverd, zodat je de binnenvoering volledig aan kunt passen, en deze altijd de best zittende “fit” geven naar jouw hoofd. Daarnaast zie je dat beide nieuwe modellen zijn uitgevoerd met een emergency quick release systeem zodat deze makkelijk en snel uit de helm gehaald kunnen worden bij een crash en de helm op een veilige manier van het hoofd verwijderd kan worden.Tot slot plaatste AGV ook nog een nieuwe breath deflector in beide modellen die iets verder door loopt dan de vorige, waardoor warme adem beter naar onderen vervoerd kan worden.

AGV Corsa R & Pista GP R ventilatie

Zoals we van de Corsa al gewend waren, heeft deze gewoon nog steeds dezelfde ventilatieschachten die makkelijk en snel open en dicht gezet kunnen worden met de schuifjes. De Pista GP R heeft hier wel een complete transformatie ondergaan. Zo zien we voor het eerst metal air vents. AGV vind dat een helm rondom op iedere zone dezelfde kracht moet kunnen opvangen bij een impact.

Natuurlijk zijn de kunststof luchtinlaten altijd de zwakste punten van de helmen, simpel gezegd omdat hier gewoon een gat in zit. Vandaar dat ze er bij AGV voor hebben gekozen om deze van metaal te maken, om het totaalplaatje extra stevigheid mee te geven. Dit is ook een van de redenen, waarom ze bij SHARP vertelden dat dit bij uitstek de meest sterke helm is die ze tot nu toe in hun test centre hebben gehad.agv pista gp r ventilatie

Ook zien we op de ventilatieschachten nog extra spoilertjes zitten, wat aan de voorkant de ingaande luchtstroming bevorderd omdat de lucht er in geforceerd wordt en wat aan de achterkant de aerodynamica weer ten goede doet en de luchtweerstand verminderd.

AGV Corsa R & Pista GP R conclusie

Zoals we in de inleiding al zeiden is het beste verbeterd! De nieuwe features drukken niet alleen een stempel op het verschil in gebruik tussen de nieuwe Corsa R en Pista GP R, maar zijn hierdoor ook echt een verbetering ten opzichte van hun voorgangers. Met Innovatieve systemen hebben ze weer echt een product afgeleverd wat, als je het mij vraagt echt de sh*t is.

Met 1345gr (maat MS) is de Pista GP R niet de lichtste helm in zijn klasse en met een prijs van €1200,- ook zeker niet de goedkoopste, maar daarvoor krijg je dan wel weer ongekende veiligheid en aerodynamica. Rijd je heel sportief op straat, of ben je een die-hard circuit rijder en wil jij niet bezuinigen op veiligheid, en wil je een helm die je alle rust in je hoofd geeft die jij nodig hebt? Stop dan maar met zoeken… jij wil een Pista GP R!agv-pista-gp-r-soleluna-2016-valentino-rossi-helme

 

13 december 2016 |

Scorpion EXO-2000 review

Alvaro Bautista is doorgaans niet de meest zadelvaste Spanjaard in de MotoGP. Ondanks alle klappen die hij hiermee heeft opgevangen, heeft hij nog geen hersenbeschadigingen opgelopen(als hij dat niet al had…). Dat gaf mij een goede reden om de helm waar hij mee rijdt eens goed te gaan testen!
Met de EXO-2000 hebben ze bij Scorpion een sterke directe aanval gezet op de supersport helmen uit te duurdere prijsklassen.

Scorpion EXO-2000 eerste indruk

Wanneer je een Scorpion helm uitpakt is het eerste wat er in het oog springt, het design. Samen met Shoei en Shark is Scorpion één van de fabrikanten die echt te gekke prints weet te ontwerpen. Deze helm is, zoals je van een racehelm mag verwachten, erg licht en is alles netjes en solide afgewerkt.

Scorpion EXO-2000 helmschaal en vizier

Net als bij de duurdere prijsklassen heeft Scorpion besloten gebruik te maken van groottes in helmschalen. Toch zijn ze vergeleken met helmen van hetzelfde segment, toch nog een stukje aan de grote kant. Scorpion maakt bij de EXO-2000 gebruik van een Ultra TCT (A.K.A. Thermodynamic Composite Technology) buitenschaal. Dit materiaal bestaat onder andere uit kevlar, glasvezel en koolstofvezel. Hierdoor krijg je een lichte maar toch sterke buitenschaal met een hoge densiteit die mee vormt tijdens impact en zo de klap beter opvangt, wat onze grote vriend Bautista al meerdere malen heeft gedemonstreerd.Scorpion exo-2000 review

Het vizier is uitgerust met een Max-Vision Pinlock waardoor je dus nooit meer afgeleid wordt door een beslagen vizier. Als klap op de vuurpijl wordt de EXO-2000 geleverd met een donker vizier! Veel zicht is natuurlijk een pré. Wanneer ik met m’n kin op de tank lag, keek ik vaak nog net tegen het bovenste randje van de helm aan. Waardoor het wel nodig was m’n kin een beetje te liften om het volledige rechte stuk te kunnen zien.

Zoals je tegenwoordig bij veel racehelmen ziet, is het vizier van de EXO-2000 vast te zetten zodat de kans verkleind wordt dat er iets in je ogen komt bij een crash, maar kun je deze wel wanneer je relaxed op straat aan het cruisen bent ook nog een klein stukje open zetten voor wat extra frisse lucht.

Scorpion EXO-2000 aerodynamica, ventilatie en geluid

Vanwege de toch nog redelijk grote schaal vangt te helm veel wind en dat merk je. Hoewel de helmen in de €500+ categorie allemaal muisstil op je hoofd blijven zitten, kun je bij de EXO-2000 nog wat lichte trillingen voelen verscholen achter je kuip en voel je wel wat meer druk op je hoofd wanneer je een bocht in duikt. Dit wordt wel minder wanneer je de wangkussens oppompt met het airfit systeem, waardoor je extra druk op je wangen krijgt. Zeker vergeleken met andere race helmen in deze prijsklasse (denk hierbij bijvoorbeeld aan de HJC RPHA 11 en de LS2 FF323 ARROW) is dit de meest stabiele van alle.

Over de ventilatie is niks te klagen. Met zes ingaande en maar liefst 10 uitgaande ventilatie kanalen weet deze helm wel raad met warme lucht en condens. Wil je een stille helm? Dan is de EXO-2000 niks voor jou. Een volbloed racehelm wordt gewoonweg niet ontwikkeld om stil te zijn en zullen dat om die specifieke reden ook nooit zijn. Wil je toch een stille helm in deze prijsklasse? Raad ik je aan om eens een testritje te komen maken met de Shoei NXR.Scorpion exo-2000 review

Scorpion EXO-2000 pasvorm en voering

De Scorpion zit qua vorm net tussen rond en ovaal in. De meeste mensen komen hier dus redelijk goed mee weg. Zeker als je even terugschakelt naar de oppompbare wangkussens, waarmee je extra druk kan creëren wanneer je een smalle kaak hebt. De voering waar Scorpion mee werkt is vrij stijf en niet bepaald zacht te noemen, maar wanneer je hier eenmaal aan gewend bent, zit het best prima. Het voordeel van het materiaal waar ze hier mee werken is wel dat het makkelijker uit te wassen is en de kussens sneller drogen. Wat ook fijn is tijdens een warme circuitdag.

Scorpion EXO-2000 conclusie

De Scorpion EXO-2000 is voor zijn prijs de beste racehelm die je kunt kopen. Maar kan toch net niet helemaal concurreren met de duurdere modellen, hoewel het me wel verbaasde hoe goed deze helm eigenlijk is. Hij is redelijk compact, heel stabiel en zoals bewezen heel veilig. Rijd je op het circuit, ben je op zoek naar een goede helm en wil je hier niet te veel aan uitgeven? Dan is de EXO-2000 de helm die jij moet hebben.

12 december 2016 |

Shoei NXR review

Ondanks dat de Shoei NXR al eventjes op de markt is, vonden we het toch de moeite waard om alsnog een review te maken van deze topper. Leonardo da Vinci zei ooit “Simplicity is the ultimate sophistication”. Datgene is ook precies de gedachte die ze bij Shoei hadden toen ze de NXR ontwierpen. Geen gadgets, geen onnodige ditjes en datjes. Gewoon puur rijden. Lees verder Shoei NXR review

04 augustus 2016 |

Racehelmen vergelijkingstest

Bij racehelmen draait alles om prestaties. Ze zijn zo ontworpen om op hoge snelheid optimaal te presteren. Dit alles met als doel om jou als eerste over die finishlijn te krijgen. Zo’n beetje alle vooraanstaande merken hebben een lijn met motorhelmen gericht op circuitgebruik. Met een selectie hiervan zijn we op een wisselvallige zondag naar het TT Circuit in Assen afgereisd om ze door onze eigen motorcoureur Martijn Duijkers aan de tand te laten voelen. Lees verder Racehelmen vergelijkingstest

20 juli 2016 |

Shark Spartan review

Shark heeft voor 2016 een belangrijke nieuwe release, namelijk: de Shark Spartan! Een gloednieuwe carbon helm van Shark die zich positioneert tussen de Shark Speed-R en de Shark Race-R Pro. De Shark Spartan blinkt uit in gewicht en aerodynamica voor een relatief lage prijs. Dit was voor ons een goede reden om de Shark Spartan aan de tand te voelen en deze kwaliteiten in de praktijk te testen. Lees verder Shark Spartan review

06 juni 2016 |

TomTom Rider 400 review

Na de lancering van de nieuwe TomTom Rider 400 op de motorbeurs 2015 waren ook wij zeer benieuwd wat TomTom voor moois had gemaakt. Dat vroeg dus om een testcase! Aangezien ik een lang weekend Mosel in de planning had staan was dat dus een uitgelezen mogelijkheid om de TomTom 400 grondig onder de loep te nemen. Lees verder TomTom Rider 400 review

19 mei 2016 |

LS2 FF397 review

Een LS2 helm? De meeste motorrijders zijn er niet heel bekend mee en zijn er misschien een beetje over bevoordeeld. Toch is LS2 een merk dat al een tijdje meegaat en er wordt zelfs mee in de Moto GP geracet. Als beginnend motorrijder en helmfanaat was ik benieuwd wat de nieuwe LS2 FF397 zou doen in de praktijk. Zodoende deze review over een misschien wel ondergewaardeerde motorhelm. Lees verder LS2 FF397 review

28 april 2016 |

Shoei J.O review

In maart 2016 heeft Shoei een gloednieuwe helm op de markt gebracht: De Shoei J.O. Een type jethelm die eigenlijk nog ontbrak binnen de collectie van Shoei. Waar concurrenten als HJC en Premier een soortgelijke helm al in het assortiment hadden, kon Shoei natuurlijk niet achterblijven. Lees verder Shoei J.O review