De EICMA In Milaan heeft ons voor 2018 een inkijkje gegeven in het motorgeweld dat in het nieuwe seizoen zal losbarsten. Een hoop spektakel staat ons te wachten waarvan we de meest opvallende modellen hebben uitgelicht. Uiteraard met de Panigale V4 als absoluut hoogtepunt!
Ducati Panigale V4 2018
De onthulling van de Panigale V4 leidt definitief tot het einde van het tweecilinder supersport tijdperk van Ducati. Voor de Italianen is het de eerste motor met als kloppend hart, het viercilinder, Desmocedici Stradale 1100 cc motorblok. De superbike komt in een drietal uitvoeringen variërend van 214 Pk voor de Panigale en Panigale S, tot 226 PK voor de Panigale Speciale met racekit.Standaard is de Panigale V4 volgehangen met veiligheidssystemen en heb je de keuze uit verschillende rijmodi. Bovendien is die voorzien van een quickshifter zodat je de koppeling met rust kan laten bij zowel het omhoog als omlaag schakelen. Verder zijn systemen als traction control, brake control en Ducati Slide Control inbegrepen.Het volledig vernieuwde uiterlijk en finesse in de afwerking doet ons bijna denken dat deze V4 uit de stal van Ferrari komt. Daarnaast is de Panigale voorzien van full-LED verlichting, zowel voor als achter.
Honda Gold Wing GL1800 2018
Waar het bij de nieuwe Panigale voornamelijk om performance draait, is dat bij de Honda Gold Wing wel anders. Al sinds 1975 geldt die als absoluut summum onder de touring machines. Om deze titel vast te houden is hij voor 2018 flink onder handen genomen. En dan vooral op het gebied van comfort en technologie.Daarnaast is het uiterlijk verfrist en past hij weer helemaal tussen de verdere Honda-familie. De écht indrukwekkende wijzing zit hem in de techniek. Zo is hij voorzien van verschillende instelbare rijmodi. Is een 7″ scherm toegevoegd als boordcomputer en heeft Honda de primeur door Apple CarPlay naar de tweewielers te halen.De nieuwe GL1800 is in drie verschillende modellen. De GL1800 die als bagger model, de GL1800 Touring met topkoffer, en de GL1800 Touring met DCT automaat. Het windscherm is elektrisch verstelbaar, plus kantelbaar en heeft een geheugenstand. Tot slot is hij uitgevoerd met een keyless go systeem waardoor je de sleutel in je zak kan laten zitten.
Yamaha Niken 2018
De Yamaha Niken leek zo als transportmiddel uit een futuristische film weg te zijn gereden, met de introductie video van iemand in een ruimtepak met een Shark Vancore helm. Op de EICMA werd hij voor het eerst in het echt getoond waarbij die minstens zo bijzonder is als op de eerder verschenen video’s.Ondanks dat het een driewieler betreft moet hij ongelofelijk veel gelijkenis tonen qua rij-eigenschappen met die van een motor. Zeker het bochtenwerk zou uniek moeten zijn, met de dubbele 15″ voorwielen en dubbele upside-down voorvorken.Het is Yamaha menens met deze Niken. Zo wordt die voorzien van een gemodificeerd driecilinder motorblok met 847 cc zoals we dat uit bijvoorbeeld de MT-09 en Tracer 900 kennen. Daarnaast is een quickshifter toegevoegd en is hij voorzien van Traction Control, Assist & Slipper Clutch, D-Mode en Cruise Control.
Honda CB1000R 2018
De Honda CB1000R krijgt voor 2018 weer een geheel nieuw uiterlijk. De Japanners hebben de stijl ‘Neo Sports Café’ gedoopt en dat slaat dan ook op de retro uitstraling, gecombineerd met modern minimalisme. Als krachtbron wordt het 998 cc Fireblade blok gebruikt dat gemodificeerd is.Ten opzichte van zijn voorganger biedt het blok 20 pk meer en is die 12 kilogram afgevallen. Daarnaast heb je nu de keuze uit vier verschillende rijmodi, waarvan er één te customizen is. Daarnaast zal er een CB1000R+ uitkomen met handvatverwarming en een quickshifter.
Kawasaki Ninja H2 SX 2018
De Kawasaki Ninja H2 SX is nieuw binnen de groene familie en is afgeleid van de H2 die vorig jaar nog hoge ogen gooide. Hetzelfde – weliswaar getweakte – 998 cc motorblok is gebruikt, voorzien van een Supercharger waarmee het vermogen uitkomt op 200 PK. Toch flink voor een ’touring’ motor. Met de komst van deze nieuwe telg introduceert Kawasaki eigenhandig het nieuwe segment van ‘Power tourers’.Op de nieuwe H2 SX zijn drie power modes geïnstalleerd die Full, Medium en Low zijn benoemd. Zelf claimt Kawasaki dat het een prima alledaagse tourer betreft. Daarnaast is de traction control in drie standen verstelbaar en is hij ‘gewoon’ uitgevoerd met cruise control.Naast de H2 SX introduceert Kawasaki de Ninja H2 SX Special Edition als full option alternatief. Zo komt deze uitvoering met een instelbaar display in de cockpit, Launch Control, een quickshifter en zelfs stalen remleidingen behoren tot de fabrieksuitrusting. Daarnaast is de SX Special Edition voorzien van LED cornering lights, naast de al standaard LED verlichting waarmee de H2 SX is uitgerust.