Noodweer met een flinke bries kan zorgen voor verraderlijke situaties. Hoe je hier het beste mee om kan gaan, lees je in deze blog. Zo ben je voorbereid en is de kans dat je ongevraagd 3 banen opschuift op de snelweg een stuk kleiner.
Als je de keuze hebt om je top- en zijkoffers thuis te laten zou ik dat zeker doen. Probeer alleen het hoognodige mee te nemen en vervoer dit zo compact mogelijk. Hoe groter je oppervlakte is, hoe meer wind je zal vangen. Hetzelfde geldt voor je motorkleding. Probeer dit zo strak mogelijk af te stellen en laat loszittende regenkleding bij voorkeur thuis.
Het liefst kies je een goed aerodynamisch gevormde helm waarbij de weerstand minimaal is. Een allroad helm met zonneklep zal één van de slechtere opties zijn. De klep zal veel wind vangen waardoor je hoofd allerlei ongewilde kanten opgaat. Als de klep makkelijk te verwijderen is, zou ik dat zeker doen wanneer je een storm moet trotseren. Jethelmen en retrohelmen zijn ook af te raden omdat deze niet ontworpen zijn vanuit een aerodynamisch oogpunt. Daarbij kan er flink wat wind in je ogen komen wat zorgt voor gevaarlijke situaties.
Wanneer je tegen de wind in rijdt kan je het beste een lage versnelling kiezen en soepel tegen de wind in rijden met een trekkende motor. Hiermee creëer je meer controle wanneer er een windvlaag komt of wanneer je van baan moet wisselen. Maak jezelf in het geval van wind mee of wind tegen, klein en trek je ellebogen naar je lichaam toe.
Hoewel het nooit goed is om te gespannen op de motor te zitten is het met stevige wind extra belangrijk om dit niet te doen. Wanneer je een windvlaag van de zijkant krijgt zorgt een gespannen houding ervoor dat je sneller uit koers raakt. Wanneer je meer ontspannen op de motor zit heb je meer tijd om te anticiperen en je motor weer op het juiste spoor te krijgen.
Voor mij werken twee verschillende manieren altijd goed met zijwind. Ten eerste werkt het om simpelweg tegen de wind in te gaan leunen zodat je wel rechtdoor rijdt maar de motor wat schever staat. De tweede manier is om je knie uit te steken in de richting van de wind, dit zorgt voor weerstand. Deze weerstand houdt je beter op koers en zorgt ervoor dat je minder hoeft te leunen.
Wanneer je een vrachtwagen inhaalt of als je voorbij een geluidsscherm rijdt kan je voor een verassing komen te staan. Als je met hevige wind niet bewust bezig bent met windvlagen die ontstaan zodra je weer een open stuk in rijdt kan dit als een behoorlijke smack in the face overkomen. Wanneer je berekend bent op plotselinge zijwind die gaat komen na een object of voertuig, kan je je hier alvast op voorbereiden en maatregelen treffen. Kijk daarom altijd goed vooruit en probeer de baan van de wind te anticiperen.
Rijd altijd in het midden van de weg zodat je bij een plotselinge windvlaag nog wat marge hebt. Als het goed is heb je het ook geleerd met motorrijlessen, maar met zijwind is het nog belangrijker om je positie op de weg zorgvuldig uit te kiezen. Ik probeer zelf meestal na een geluidsscherm of vrachtwagen aan de kant van de baan te rijden waar de wind vandaan komt. Zo heb je iets meer speling wanneer je wordt gegrepen door de wind.