Help mijn motor start niet! Als motorrijder zal je dit ongetwijfeld een keer meemaken. Je krijgt voor nog onduidelijk redenen je motor niet aan de praat en baalt als een stekker. Een motor die niet start kan 24/7 aan je knagen en rust kan je pas weer vinden als je het probleem hebt gevonden en verholpen. Hier volgt een lijst met de meest voor de hand liggende problemen waar een motor last van kan hebben als deze niet wilt starten.
Van alle mogelijke start problemen is een lege accu nog wel de meest voorkomende. Of je accu leeg of zwak is merk je snel genoeg, je hoort dat de startmotor langzamer of niet draait en dat je verlichting dimt en/of knippert. Een lege accu komt meestal doordat deze oud is en zich daarom slecht kan bijladen en stroom kan vast houden. Om dit te achterhalen kan je meerdere dingen doen:
Een Optimate acculader aanschaffen, deze kan de accu meten en kan in vergelijking met eenvoudige druppelladers oude verwaarloosde accu weer nieuw leven inblazen. Optimate laders kunnen dynamische pulsen geven zodat oude accu opnieuw worden geactiveerd.
Weet je haast wel zeker dat de accu oud is en afgeschreven dan kan je er ook voor kiezen om gelijk een nieuwe accu te kopen. Accu’s zijn redelijk makkelijk zelf te vervangen en bevinden zich 9 van 10 keer onder het zadel.
Een andere mogelijke oorzaak wat weliswaar minder vaak voorkomt is een verstopping in het brandstofsysteem. Een motor die te weinig benzine krijgt merk je aan de volgende symptomen: motor start in eerste instantie wel maar moeizaam of slaat kort aan en valt direct uit wanneer je gas geeft. Een verstopping kan meerdere oorzaken hebben en zich op meerdere plekken bevinden.
– De benzine filter is verstopt
– De benzine tank trekt vacuüm (doe de dop van de tank en start de motor nog eens)
– één van de benzineslangen is verstopt
Om te achterhalen waar het probleem ligt is enige technische kennis vereist. Handig dus om je van te voren af te vragen of je dit zelf wilt oplossen of dat je de motor weg brengt.
Je zal waarschijnlijk denken dat gebeurt mij niet maar doorgaans is niks minder waar. Iedereen vergeet wel is zijn standaard in te klappen of dat de motor niet in zijn neutraal staat namelijk. Mogelijke simpele redenen waarom je motor niet start:
– Zij standaard staat nog uit
– Benzine is op
– Motor staat niet in zijn neutraal
– Noodstop staat op stop
– Benzine kraan staat op uit
– Bij sommige motoren moet de koppeling worden ingeknepen om te kunnen starten
Zekeringen zijn meestal makkelijk te vervangen en snel te achterhalen of ze zijn doorgebrand. In de handleiding van je motor kan je opzoeken waar de zekeringen zich bevinden. Als een zekering door is kan je dat zien aan de binnenkant, een ijzer staafje is dat afgebroken.
Mocht dit allemaal niks uitmaken moet er verder worden gezocht. Tenzij je zelf monteur bent of ervaren hobbyist is het zelf eventueel verder op te sporen en te verhelpen. Ben je dit niet dan kan je lokale motorgarage te verder helpen zodat jij weer van je motor kan gaan genieten. Een tijdelijk oplossing is je motor aanduwen of starten met startkabels zodat je weer kan rijden. Meestal kan je dan de motor voor een korte periode laten staan waarna deze weer wil starten. Gaan hier echter dagen overheen dan heb je waarschijnlijk weer hetzelfde probleem.
Bekijk reacties
Zou je dit via de mail kunnen doorsturen? Dank je. Gr Roy
Dag Roy, mijn motor start niet, er zit een nieuwe accu in maar hij doet niets. Is het een optie om op locatie te kijken naar mijn motor? Hoor graag van je. Bij voorbaat dank.
Mvg, Vincent van den Akker
Hi Vincent, Hoor je wel een geluid of start hij helemaal niet? Wanneer je wel getik hoort zou het een vastgeplakte startrelais kunnen wezen. Reinigen of een klap op dit startgedeelte is vaak de oplossing. Kan natuurlijk ook proberen om een acculader te kopen. Ik verwacht echter niet dat het probleem hier ligt, aangezien je de accu net vervangen hebt (maar je weet het nooit).
Kijk voor de zekerheid ook nog even of de kabels uberhaubt wel juist zijn aangesloten en neem natuurlijk nog de bovenstaande simpele trucjes door.
– Zij standaard staat nog uit
– Benzine is op
– Motor staat niet in zijn neutraal
– Noodstop staat op stop
– Benzine kraan staat op uit
– Bij sommige motoren moet de koppeling worden ingeknepen om te kunnen starten
– De benzine filter is verstopt
– De benzine tank trekt vacuüm (doe de dop van de tank en start de motor nog eens)
– één van de benzineslangen is verstopt
Succes!
dag roy mijn moter heeft gegaan alles brand maar nu start hem niet meer wa zal da kunnen zijn aub het is een honda vfr 750F RC kun je me helpen de zekeringen zijn nog goed ?
Helemaal zeker of het de bedoeling is dat je hier een vraag stelt ben ik niet, maar goed niet geschoten is altijd mis. Ik heb een Suzuki Inazuma 750 (1999) voor een prikkie overgenomen. Nieuwe accu erin gezet want die was aan vervanging toe. Motor proberen te starten: in eerste instantie gelukt met choke, lekte wat benzine maar dat stopte vrij snel. Bij gas loslaten stopte hij er weer mee, nog een keer geprobeerd, goed warm laten worden maar helaas, ging niet. Derde keer, zelfde verhaal, choke eraf (inmiddels motor wel warm) en meteen uit. Daarna startte hij niet meer. Startmotor draait wel maar hij pakt m niet meer. Ik heb geen idee waarom de motor niet wil starten. Heeft iemand een idee? Groeten, Chris
Brandstofpomp?
Indien de motor wel probeert om te starten maar de accu is zwak, dan kunnen de volgende zaken ook aan de orde zijn:
1. originele spanningsregelaar die de stroomkrachtbelastingen niet meer aan kan (i.v.m. achteraf geplaatste navigatie, ledverlichting, dubbele action camera's aan bord waarvan de voeding rechtstreeks zijn aangesloten op de accu)
2. De startrelaismotor met zekering dat onder de zadel aanwezig is t.p.v. de accu kan tevens defect zijn
3. De startmotor die evt. defect is
4. in het ergste geval de dynamo vervangen waarvan de magneet spoeltjes binnenin de behuizing zijn doorgebrand.
we hebben een suzuki gsx 600 f
als we benzine in de slang late lopen dan de tank erop dan blijft hij het even doen
ma hij trekt ni genoeg vacium wat kan dat zijn
Goeie dag, ik rij met een kawasaki zx6r j 2002 , ik zit met een klein probleem en ik vind het niet misschien weet er hier iemand wat het kan zijn , ik krijg enkel mijn motor aan de praat als mijn batterij aan de lader ligt of aan de auto ligt , 1 x dat hij draaide en ik leg de motor weer stil , toont mijn motor aan dat batterij plat is , als ik dan de batterij meet staat ze op 13,2 v als de motor draaide staat ze om 14,1 volt , er zit ook nieuwe alternator op en spanningsregelaar en nieuwe bougies , wat zoubhet kunnen zijn ? Mvg steven
Hi,
Mijn Ducati 748R heeft een geruime tijd stil gestaan. De oude accu is vervangen voor een nieuwe. Er zit een Spyball alarm op. Zodra ik de de sleutel op contact zet, lijkt het alsof er geen stroom voorbij het alarm komt. De tellers bewegen niet, lampen gaan niet aan, knipperlichten geven niet thuis. Ik hoor verder ook geen geluiden, behalve het alarm welke afgaat wanneer ik niet tijdig de motor kan starten.
Moet ik het "probleem" in het alarm of ergens anders in zoeken?
Groeten,
Anthony