De zon is langzamerhand weer in vol ornaat te zien, de dagen zijn eindelijk langer dan de nachten en onze gevleugelde vrienden zijn volop en op luidruchtige wijze bezig met reproductie. Na maandenlang van files te hebben mogen genieten is het zover. Het weer laat het weer toe om de weg op te gaan zonder na iedere rit de hogedrukspuit uit de schuur te willen trekken. Heb jij begin deze winter op recalcitrante wijze besloten ons advies wat betreft het winterklaar maken van jouw motor verworpen? Dan zul je de mouwen op moeten stropen om jouw stalen ros op te kalefateren voor take-off. Waar je op dient te letten met het van stal halen van jouw motor lees je in deze blog. 

Waar op te letten na winterstop:

  • Start met een volle tank
  • Breng tijdig je accu op spanning
  • Oliewissel
  • Check de overige vloeistoffen
  • Controleer de banden

Benzine

Bij het winterklaar maken van de motor is het aftoppen van de tank één van de eerste dingen waar aan gedacht dient te worden. Heb jij je tweewieler nu met een halflege of lege tank weggezet dan kan het zijn dat het starten moeizamer gaat door de gedeeltelijke verdamping van de meest potente/ontvlambare stoffen in benzine. Verder kunnen schommelingen in temperatuur ervoor zorgen dat er condens vormt in de tank. Dat water in je benzine niet optimaal is hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen.

Zorg er dus voor dat je jouw tweewieler aftopt met een verse lading EU98/E5, tenzij je onze winterklaar tips hebt opgevolgd uiteraard.

Accu

Dat lage temperaturen en lang stilstaan, oftewel lang niet opladen, geen optimale omstandigheden zijn voor de gezondheid van een accu is algemeen bekend. Er zijn een aantal manieren om een hartslag te behouden. De beste optie is om de accu aan het begin van de winter uit de motor te halen en binnen aan een acculader te leggen. Nu kan ik me voorstellen dat dit voor menig sporadisch motorrijder onpraktisch kan zijn. In dat geval is een directe koppeling van de acculader aan de motor de weg van de minste weerstand.

Olie & filter

Iets wat niet per sé nodig hoeft te zijn is het vervangen van de motorolie en filter. Rij je nu slechts een aantal duizend kilometer per jaar dan kan het zo zijn dat een jaartje overslaan geen gevolgen heeft voor de gezondheid/smering van het motorblok, zorg wel dat je het oliepijl in de gaten houdt en vul bij waar nodig. Tik je toch al 6000+ km per jaar aan dan is een dosis vers smeersel geen overbodige luxe. Bij veel modellen hoeft dit slechts een kwartiertje in beslag te nemen en duur is het ook zeker niet.

Overige vloeistoffen

Remvloeistof wordt vaak overgeslagen bij het van stal halen van den motor. Het mag dan een gesloten systeem zijn maar dat houdt niet in dat bijvullen nooit nodig is. Het slijten van de remblokken heeft bijvoorbeeld als gevold dat er meer vloeistof nodig is om de afstand tot de remschijf klein genoeg te houden voor optimale prestatie. Is er verdacht veel remvloeistof ontsnapt? Dan is het mogelijk dat je te maken hebt met een lek. Bij het dagelijks rijden valt dit niet zo snel op maar na het maandenlang niet zien van je motor kan het ineens opvallen.

Wanneer je de remvloeistof bijvult zorg er dan voor geen mix maakt van twee verschillende soort remvloeistoffen. Of beter nog, voorzien het hele remsysteem van nieuwe vloeistof.

Ook een tekort aan koelvloeistof zal niet zo snel opgemerkt worden door de meeste motorrijders. Zorg voor vertrek dat ook deze goed is afgevuld.

Banden na winterstop

Wees even eerlijk tegen jezelf. Kan je echt nog een seizoen doorrijden op het half ontblote frame van de banden of zijn ze nu toch echt aan vervanging toe? Een beetje vertrouwen in je rubbertjes is toch wel nodig wanneer je besluit er even goed het gas op te gooien en je knietjes het asfalt te laten kussen.

Daarnaast is ook de juiste bandenspanning van belang voor zowel efficiëntie als performence. Het is nu eenmaal zo dat de bandenspanning naar mate van tijd afneemt en zeker na maandenlange stilstand kan er zomaar een halve bar of meer zijn weggeslopen. Hoeveel bar jouw banden nodig hebben staat vermeld in het instructieboekje van jouw motor. Meet de spanning overigens wanneer de band koud is. In een goed opgewarmde band kan de druk zomaar 0,2 a 0,3 bar hoger uitvallen.

Grote schoonmaak

Nu je toch bezig bent met alle k*tklusjes kan deze er ook nog wel bij. Heb je de grote schoonmaak net voor de winterstalling gedaan dan heb je prachtig vooruitgedacht maar voor de rasuitstellers (waaronder ikzelf) is dit voorjaarwerk. Hoe je jouw motor van top tot teen laat glimmen lees je in deze uitgebreid blog waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe jij dat modderige stuk metaal omtovert in een ware seksmachine.