Ja ja, ik weet het. Het wordt gezien als gevaarlijk, je wordt er absoluut niet sneller van en oom agent ziet het vaak ook niet door de vingers. Maar geef eerlijk toe. Iedereen vind een kneedown toch vet en zou het zelf ook graag willen kunnen! Het ziet er gaaf uit en met een juiste lichaamspositie heb je betere controle over je motor. Wanneer je een kneedown goed beheerst, kan het je helpen je motor makkelijker en veiliger door een bocht heen te sturen. In deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je het beste en meest verantwoord een kneedown kan oefenen.
Met de volgende stappen ga ik proberen jou weer een stapje dichter bij je eerste kneedown te krijgen.
Je eerste kneedown is net als de eerste keer dat je seks hebt, je vergeet het nooit meer en wanneer je eenmaal door hebt hoe het moet, kom je er achter dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.
Wanneer je een kneedown gaat oefenen ben je eigenlijk je limieten aan het verleggen. Doe dit altijd op de meest veilige manier. Zorg dat je een leren combipak of overall draagt. Hoge sportlaarzen, sporthandschoenen met een lange manchet en natuurlijk een goed zittende helm zijn ook een vereiste. En ohja, Kneesliders komen uiteraard ook goed van pas.
Je gaat niet alleen de limieten van jezelf verleggen. Stukje bij beetje ga je ook de limieten van je motor opzoeken. Zorg er dus voor dat ten alle tijden je banden, remmen en vering in orde zijn en dat er nergens lekkages te vinden zijn. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat je zeker niet de nieuwste fiets nodig hebt om met je knie aan de grond te kunnen rijden. Zelfs een sportmotor is niet eens noodzakelijk, zolang je er maar zorgt dat ze technisch in orde zijn.
Voordat ik meer ga vertellen over stap 3, kom ik even tot een belangrijk punt. Een kneedown maken is illegaal, gevaarlijk en op de openbare weg een verschrikkelijk slecht idee. Maar mocht je nou niet over de middelen beschikken om een circuitdagje te kunnen boeken, zorg er dan voor dat je een rustige weg uitkiest, ver uit de bewoonde wereld. Wanneer je een kneedown gaat oefenen, zorg er dan altijd voor dat je met z’n tweeën bent, mocht het onverhoopt toch fout gaan.
Een ideale bocht om dit te oefenen, zou er eentje zijn die vloeiend genomen kan worden in de tweede versnelling. Alles hoger dan de tweede versnelling, resulteert in bochten met een veel te hoge bochtensnelheid voor een “beginner”. Zoek een bocht met veel zicht op wat er eventueel aan kan komen en met strak asfalt. Mocht er hoogteverschil in de bocht zitten, kan deze beter naar boven lopen dan naar beneden. Houd ook altijd rekening met tegemoetkomend verkeer, want zij zullen dat vaak niet doen.
Wanneer je een mooie bocht hebt gevonden, oefen deze dan een aantal keer en gooi geleidelijk het tempo omhoog. Zorg ervoor dat je in de bocht niet meer hoeft te remmen en houd je gas constant totdat je de bocht uit komt. Zorg voor een mooie constante bochtensnelheid, ook wanneer je vanuit een recht stuk aan komt rijden. We zijn hier tenslotte om een kneedown te leren, niet om de remmen te testen. Natuurlijk is het ook belangrijk om gaandeweg meer temperatuur in je banden te krijgen voor meer grip. Doe het rustig aan, ga niet pushen en doe waar je jezelf comfortabel bij voelt, zelfs wanneer je snellere rijders voor je hebt rijden.
De sleutel naar sneller de bocht door begint allemaal bij het kijken. Door steeds verder en verder de bocht door te kijken, geef je je hersenen de tijd om te begrijpen hoeveel ruimte je hebt om sneller de bocht uit te kunnen sturen. Kijk dus altijd ver door naar de plek waar je heen wilt, en niet naar de plek waar je rijdt.
Een goede lichaamshouding is misschien wel het moeilijkste deel. Dit komt vooral omdat je natuurlijk niet kan zien hoe ver je van de motor hangt als je aan het rijden bent. Je denkt als snel dat je er veel te ver naast hangt. Maar geloof me.. het kan altijd verder.
Houd je aan deze stappen, houd ten alle tijden vooral je hoofd koel en ga geen dingen forceren als het de eerste paar keer niet gelijk gaat zoals je wilt. Motorrijden doe je immers voor je plezier!
Veel succes met oefenen en houd de glimmende kant boven!
Lees in de volgende blog “mijn eerste elbowdown” hoe je een kneedown nog extremer kan maken.
Bekijk reacties
Mooi verhaal geeft weer inspiratie
Heel leuk om te lezen! Ik ga het proberen :P Als ik val mag ik dan mijn plastidip bij je declareren? Haha
Is Plasti-dip op je helm eigenlijk goed?
We lezen het wel in de kranten wanneer er een oefensessie is geweest.
en ga niet volledig van je motor hangen om toch maar je knie op de grond te krijgen ... ziet er niet alleen stom uit, maar het is ook nog eens gevaarlijk. als het nog niet lukt om de banden rond te rijden heeft het nog geen zin om knee-downs te gaan oefenen :)
ik ben 55 en ik ga -in alle veiigheid- voor het eerst een kneedown proberen en oefenen.dank je voor de uitleg
Is altijd heel gaaf om tezien. Maar ik laat het maar aan andere over. Heb nog geen jaar mijn rijbewijs en moeders wil toch wel weer graag zonder kleer schuren thuis komen.
De eerste van mij is al 20 jaar geleden, op een afrit van een snelweg. Ik schrok er van en zette de motor weer rechtop waardoor ik bijna van de weg ging. Maar kicken was het. Maar voor iedereen. Doe het waar niemand last van je heeft!!
Ik weet niet waar ik moet beginnen met uitleggen dat dit so wrong is.
Hier! :)
Leuk artikel met handige tips! Ik heb de tips goed onthouden en heb dit weekend op een verlaten industrieterrein geoefend. En met succes, aan beide kanten de knee down. Bedankt voor de tips!!
Leuk artikel, bedankt! Ik heb mn eerste circuit ritje gepland :-)