fbpx

Ja ja, ik weet het. Het wordt gezien als gevaarlijk, je wordt er absoluut niet sneller van en oom agent ziet het vaak ook niet door de vingers. Maar geef eerlijk toe. Iedereen vind een kneedown toch vet en zou het zelf ook graag willen kunnen! Het ziet er gaaf uit en met een juiste lichaamspositie heb je betere controle over je motor.  Wanneer je een kneedown goed beheerst, kan het je helpen je motor makkelijker en veiliger door een bocht heen te sturen. In deze blog leg ik je stap voor stap uit hoe je het beste en meest verantwoord een kneedown kan oefenen.

Met de volgende stappen ga ik proberen jou weer een stapje dichter bij je eerste kneedown te krijgen.

  • Stap 1: Suit up!
  • Stap 2: Check je bike
  • Stap 3: Zoek een paar leuke bochten
  • Stap 4: The need for speed
  • Stap 5: Lichaamshouding

Je eerste kneedown is net als de eerste keer dat je seks hebt, je vergeet het nooit meer en wanneer je eenmaal door hebt hoe het moet, kom je er achter dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.

Stap 1: Suit up and kneedown!

Wanneer je een kneedown gaat oefenen ben je eigenlijk je limieten aan het verleggen. Doe dit altijd op de meest veilige manier. Zorg dat je een leren combipak of overall draagt. Hoge sportlaarzen, sporthandschoenen met een lange manchet en natuurlijk een goed zittende helm zijn ook een vereiste. En ohja, Kneesliders komen uiteraard ook goed van pas.Mijn eerste kneedown motorkleding

Stap 2: Check je bike

Je gaat niet alleen de limieten van jezelf verleggen. Stukje bij beetje ga je ook de limieten van je motor opzoeken. Zorg er dus voor dat ten alle tijden je banden, remmen en vering in orde zijn en dat er nergens lekkages te vinden zijn. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat je zeker niet de nieuwste fiets nodig hebt om met je knie aan de grond te kunnen rijden. Zelfs een sportmotor is niet eens noodzakelijk, zolang je er maar zorgt dat ze technisch in orde zijn.

Stap 3: Zoek een paar leuke bochten

Voordat ik meer ga vertellen over stap 3, kom ik even tot een belangrijk punt. Een kneedown maken is illegaal, gevaarlijk en op de openbare weg een verschrikkelijk slecht idee. Maar mocht je nou niet over de middelen beschikken om een circuitdagje te kunnen boeken, zorg er dan voor dat je een rustige weg uitkiest, ver uit de bewoonde wereld. Wanneer je een kneedown gaat oefenen, zorg er dan altijd voor dat je met z’n tweeën bent, mocht het onverhoopt toch fout gaan.

Een ideale bocht om dit te oefenen, zou er eentje zijn die vloeiend genomen kan worden in de tweede versnelling. Alles hoger dan de tweede versnelling, resulteert in bochten met een veel te hoge bochtensnelheid voor een “beginner”. Zoek een bocht met veel zicht op wat er eventueel aan kan komen en met strak asfalt. Mocht er hoogteverschil in de bocht zitten, kan deze beter naar boven lopen dan naar beneden. Houd ook altijd rekening met tegemoetkomend verkeer, want zij zullen dat vaak niet doen.

Stap 4: The need for speed

Wanneer je een mooie bocht hebt gevonden, oefen deze dan een aantal keer en gooi geleidelijk het tempo omhoog. Zorg ervoor dat je in de bocht niet meer hoeft te remmen en houd je gas constant totdat je de bocht uit komt. Zorg voor een mooie constante bochtensnelheid, ook wanneer je vanuit een recht stuk aan komt rijden. We zijn hier tenslotte om een kneedown te leren, niet om de remmen te testen. Natuurlijk is het ook belangrijk om gaandeweg meer temperatuur in je banden te krijgen voor meer grip. Doe het rustig aan, ga niet pushen en doe waar je jezelf comfortabel bij voelt, zelfs wanneer je snellere rijders voor je hebt rijden.

De sleutel naar sneller de bocht door begint allemaal bij het kijken. Door steeds verder en verder de bocht door te kijken, geef je je hersenen de tijd om te begrijpen hoeveel ruimte je hebt om sneller de bocht uit te kunnen sturen. Kijk dus altijd ver door naar de plek waar je heen wilt, en niet naar de plek waar je rijdt.Mijn eerste kneedown de juiste bochten

Stap 5: Lichaamshouding

Een goede lichaamshouding is misschien wel het moeilijkste deel. Dit komt vooral omdat je natuurlijk niet kan zien hoe ver je van de motor hangt als je aan het rijden bent. Je denkt als snel dat je er veel te ver naast hangt. Maar geloof me.. het kan altijd verder.

De belangrijkste punten voor een juiste lichaamshouding:

  • Je voeten: De meeste rijders rijden met de hak van hun laarzen op de stepjes. Niet alleen heb je zo minder controle over de motorfiets, je voelt ook minder goed wat je motor onder je aan het doen is. Ga dus met de bal van je voet op de stepjes “staan”.
  • Je armen: Zorg ervoor dat deze licht gebogen zijn zodat je je makkelijk kan bewegen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je minder spanning op je stuur zet, waardoor je bij eventuele foutjes de motor meer de kans geeft om zichzelf te corrigeren. Wanneer je de motor omgooit, probeer dan je buitenste onderarm op de tank te leggen en de elleboog van de binnenste arm naar de grond toe te laten wijzen.
  •  Je billen: Als je een kneedown gaat maken is het noodzaak om met een bil van het zadel te gaan verzitten (degene die aan de binnenkant van de bocht ligt uiteraard). Ga wat meer achterop het zadel zitten. Hierdoor zet je ook meer druk op je achterwiel, wat resulteert in? Juist! Meer grip. Zorg ervoor dat je al klaar bent met verzitten voor je de bocht instuurt. Doe je dit terwijl je al op hellingshoek bent, dan heb je de kans dat je motor instabiel wordt, wat kan leiden tot gevaarlijke taferelen.
  • Je knieën: Wanneer je bent gaan verzitten hou je de buitenste knie tegen je tank aan. Hierdoor klem je jezelf beter vast aan de motor en kan je op deze knie druk zetten om je motor vervolgens weer rechtop te krijgen. Je binnenste knie steek je pas wanneer je op hellingshoek bent uit naar buiten.
  • Je rug: Houd je ruggengraat altijd recht wanneer je de motor op hellingshoek brengt. Door je ruggengraat recht te houden, verplaats je je bovenlichaam zo ver naast de motor, dat je het zwaartepunt van de motor veranderd. Ik zal de hoge wiskunde achterwege laten, maar simpelweg komt het er op neer dat je de motor rechterop kan houden. Hierdoor creëer je een grotere contactoppervlakte tussen de band en de weg, waardoor je met meer grip en dus ook meer snelheid de bocht kan nemen.
  • Je hoofd: Voordat je gaat insturen ben je als het goed is al met je achterwerk gaan verzitten en heb je op dat moment je hoofd nog recht boven de motor. Tijdens het insturen neem je ook de rest van je bovenlichaam mee naar beneden en breng je je hoofd ter hoogte van je spiegel. Wel vooruit blijven kijken!

Houd je aan deze stappen, houd ten alle tijden vooral je hoofd koel en ga geen dingen forceren als het de eerste paar keer niet gelijk gaat zoals je wilt. Motorrijden doe je immers voor je plezier!
Veel succes met oefenen en houd de glimmende kant boven!

Lees in de volgende blog “mijn eerste elbowdown” hoe je een kneedown nog extremer kan maken.

Mijn eerste kneedown de juiste snelheid

Justin


Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.