Een LS2 helm? De meeste motorrijders zijn er niet heel bekend mee en zijn er misschien een beetje over bevoordeeld. Toch is LS2 een merk dat al een tijdje meegaat en er wordt zelfs mee in de Moto GP geracet. Als beginnend motorrijder en helmfanaat was ik benieuwd wat de nieuwe LS2 FF397 zou doen in de praktijk. Zodoende deze review over een misschien wel ondergewaardeerde motorhelm.

LS2 FF397 motorhelm: eerste indruk

De LS2 FF397 is een sportieve tourhelm die ik in de supersport of nakedbike rijder categorie zou plaatsen. Vanaf de buitenkant ziet het er alvast veel belovend uit! Dit komt vooral door het grote vizier en een strak gelijnde buitenschaal. De helm wordt standaard geleverd met LS2’s eigen anti-condens Fog Fighter System en een zonnevizier. De helm is gemaakt van glasvezel wat de FF397 licht en veilig maakt. Dit alles wordt op je hoofd gesloten met een nette microbuckle sluiting. Al met al een zeer complete helm voor het geld.

LS2 FF397 motorhelm: in de praktijk

Tijdens mijn proefrit waaide het behoorlijk en ben ik ondanks de flinke windvlagen toch maar op mijn vertrouwde 125 cc’tje gestapt om deze helm maar is even goed aan de tand te voelen. De LS2 FF397 is uitgerust met voldoende ventilatiemogelijkheden die je mag verwachten van een degelijke motorhelm. De schuifjes van de top- en kinventilatie zijn makkelijk te bedienen, zelfs met mijn dikke winterhandschoenen. Na de eerste 100 meter met deze helm wist ik het eigenlijk al, dit wordt een pretje! De ventilatie werkt op en top en zorgt voor een prettige airflow door de helm. Ik was op den duur wel uitgewaaid en heb de ventilatie gesloten. Dicht is ook echt dicht, geen overbodige airflow door de helm wat in de wintermaanden een pré is.

Ook de randen van de helm zijn ver te zoeken. Hiermee bedoel ik dat LS2 eraan heeft gedacht om het vizier erg hoog en breed te maken wat ervoor zorgt dat je niet tegen de rand van de helm aan zit te kijken. Omkijken op de snelweg met deze helm verloopt zeer stabiel. Het vizier beweegt solide op en neer en kan worden ingesteld met een dichte, een tocht of een volledig open stand waar ik fan van ben. Het Fog Fighter System vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen in vergelijking met een gebruikelijke pinlocklens. Het was aardig te doen met de ventilatie open maar het kon beter in mijn optiek.

Nadat ik klaar was met het bewonderen van mijn vrije zicht op de weg richtte ik mijn aandacht op geluid en probeerde ik mij te concentreren op het windgeruis. Met weinig succes, de FF397 is een superstille helm! Of je de ventilatie dicht of open hebt maakt eigenlijk weinig verschil, hij blijft ongelofelijk stil. De aerodynamica is ook geweldig. Als het heel hard waait hoor je er vrij weinig van en als ik mijn hoofd draaide merkte ik dat de helm weer rechtdoor wilde vanwege de aerodynamica. Iets wat ik nog niet eerder ervaren heb.

Het zonnevizier werkte prima voor waar deze ontworpen is. Als je een effectieve zonnewering wil kan je naar mijn mening beter gaan voor een donker of getint vizier wat de helm ook nog mooier maakt naar mijn smaak.

LS2 FF397 motorhelm: pasvorm

De pasvorm van de FF397 beviel me direct goed, de wangkussens zijn heerlijk zacht en de helm voelde gelijk vertrouwt en comfortabel aan. Verder zijn de wangkussens uitneembaar en je kunt ze eventueel wassen. Er is ook een Emergency Release System in de voering geplaatst waardoor de helm makkelijk kan worden afgezet zonder dat er druk op het hoofd of nek komt te staan. Dit kan van pas komen in geval van een onverhoopte crash.

LS2 FF397 motorhelm: conclusie

De LS2 FF397 is een hele functionele en vooral coole helm. Wat deze motohelm bijzonder maakt, is de bijzonder scherpe prijs. Vergeleken met zijn concurrenten is dit de best betaalbare glasvezel helm, die daarnaast zeer compleet wordt afgeleverd. Om het anti-condens systeem na, klopt alles van deze helm naar mijn idee.

Positief:
glasvezel buitenschaal
– goede ventilatie
– groot kijkoppervlak
– mooie strakke afwerking
– gunstig geprijsd

Negatief:
– anti-condens lens werkt niet super
– microbuckle i.p.v. dubbel-D (persoonlijk)
– (nog) niet verkrijgbaar in printjes in Nederland

Niek Kralt

Niek Kralt is verkoopspecialist bij MotorKledingCenter en houdt zich veel bezig met zijn passie motorrijden. Met een relatief jonge leeftijd behaalde hij zijn motorrijbewijs en begon hij op een 125cc sportmotor. Inmiddels is dit al drie motoren terug en heeft hij twee Suzuki's in zijn bezit gehad. Tegenwoordig zijn deze ingeruild voor een Honda Fireblade uit 1999 waar hij woon- werkverkeer mee rijdt en ook uitstapjes mee doet.

Delen
Door
Niek Kralt