‘Een motor doet toch al het werk? Je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen.’ Zijn dingen die ik vaak hoor als ik vertel dat ik heel veel sport om mijn conditie op peil te houden voor het motorracen. Toch is motorracen de meest zware sport die ik ooit heb gedaan. In deze blog leg ik uit waarom en hoe ik mij voorbereid op het motorracen.
Het is niet alleen fysiek heel zwaar om een machine van 200 kilo de baan rond te “gooien”. Het is ook mentaal een hele uitdaging om ronde na ronde je focus te houden, zeker als het een beetje tegen zit.
De laatste jaren zien we verschrikkelijk veel ontwikkelingen in de motortechniek. Race ABS, traction control, wheelie control, slide control en tal van andere opties. Dit leveren motorfabrikanten om het hard rijden makkelijker te maken. Toch vallen deze opties allemaal in het niet wanneer je als rijder, de intensiviteit van de sport onderschat en je in een race na een aantal rondes al totaal uitgeput bent.
Dat is ook de voornaamste reden waarom je de professionele racers op hun social media kanalen dagelijks ziet sporten en er alles aan doen om in topvorm te blijven. Ze willen alleen niet zo licht mogelijk zijn, ze willen ook dat hun conditie zo goed mogelijk is zodat ze de race distance vol kunnen houden. Een betere conditie betekent meer controle, betere concentratie, en uiteindelijk een snellere tracktime!
Hier bij wil ik je wat tips geven, waardoor jij jouw conditie een boost kan geven waardoor jij langer op de motor kan blijven zitten:
Dit is een gezegde die je in de motorwereld vaak zal horen. Je rijpositie op een sportmotor is bijna gelijk aan de houding van een squat, met het enige verschil dat je het gewicht op de bal van je voeten hebt staan in plaats van op je hielen. Je kan je dus voorstellen dat deze positie een hoop spanning op je benen geeft wanneer je de motor op en neer de baan over werkt. Door middel van sterke benen en een sterke core, ontlast je ook je armen. Door minder spanning op de armen heb je meer controle.
Fietsen is niet alleen een uitstekende manier om af te vallen en je uithoudingsvermogen op te krikken. De zware ritten zijn ook nog eens fantastisch om je beenspieren sterker te maken! Tijdens het trappen gebruik je immers dezelfde spieren die je ook gebruikt wanneer je de motor van richting laat veranderen. Ga je mountainbike ritjes maken door de bossen en zwier je langs de bomen en bosjes heen over smalle paadjes, heeft dit ook nog het bijkomende voordeel dat het je kijktechniek kan verbeteren omdat je ook hier ver vooruit moet kijken naar bochten en obstakels.
Fitness is een belangrijk deel van je training. Pak liever lichte gewichten met veel herhalingen dan zware gewichten en weinig herhalingen omdat je met zware gewichten sneller grote spiermassa zal creëren waardoor je uithoudingsvermogen weer achter uit zal gaan en je natuurlijk ook zwaarder wordt. Benen en core zijn de belangrijkste spiergroepen, maar het beste is natuurlijk om je hele lichaam aan te pakken. Buiten halters door de sportschool heen gooien zou je ook niet de oefeningen mogen vergeten die je met puur je lichaamsgewicht kan doen. O.a. Push ups, squats, planks en pull-ups zijn geweldige oefeningen om je spierkracht en spierconditie op te bouwen.
Wanneer je met een motor op het circuit rijdt wring je je in allerlei posities om de motor zo snel en plat mogelijk de bocht door te krijgen. Hierdoor neem je soms houdingen aan waarvoor flexibiliteit toch wel een pre is. Een paar voordelen aan goed rekken en strekken naar iedere workout zijn:
* betere flexibiliteit
* betere bloedcirculatie omdat je spieren “ruimer worden”
* Meer kracht door betere bloedcirculatie
* Meer bereik van beweging wat zeker tijdens een crash goed van pas kan komen.
Wanneer je lichamelijke conditie vooruit is gegaan zal je versteld staan van je resultaten op de baan. Je zal niet alleen relaxter op je motor zitten, je zal ook minder last hebben van uitputting en spierpijn de dagen erna. Zorg ervoor dat je een wekelijkse routine opbouwt en dat je voeding in orde is en voor je het weet zit je beter in je vel, rijd je snellere rondes en heb je meer plezier!
Benieuwd hoe je je het beste kan voorbereiden voor een circuitdag? in mijn blog: hoe bereid ik me voor op mijn eerste circuitdag vertel ik je daar meer over.