Zoals oma altijd zei: ’Voorkomen is beter dan genezen.’ Maar na mijn laatste blog artikelen over beter bochtenwerk en de meeste voorkomende redenen waarom we crashen is het ook belangrijk om verder te kijken dan alleen het voorkomen ervan.
Je bent gevallen en wat nu? Houd in alle gevallen in je achterhoofd dat het absoluut niets is om je voor te schamen. Het overkomt iedereen wel eens een keertje. Stap je op, rijd je verder en is er niks aan de hand? Petje af, dan is deze blog niks voor jou. Maar wat nou, als je niet meer fijn op de motor zit en niet relaxed bent maar beangstigd? Ik ga in deze blog mijn best doen om jou te helpen hier overheen te komen zodat jij je kilometers weer op een leuke manier kan afstruinen.
Ben je aangereden of kon jij er echt niets aan doen? Dan kan je meteen door naar stap 2. Heb jij iemand aangereden, ben je eenzijdig ten val gekomen of is er iets anders gebeurd waarom je jezelf de “schuld” geeft? Dan is de belangrijkste kwestie in dit geval: Waarom ben ik gevallen en wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen?
Heb je de blog ‘De meest voorkomende redenen waarom we crashen’ gelezen? Dan kan je met die informatie proberen te achterhalen wat er precies fout is gegaan en hoe je dezelfde fout in de toekomst zou kunnen voorkomen. Wanneer je jouw fout vanuit een technisch oogpunt gaat bekijken, wordt het ineens een stuk makkelijker om jezelf hier overheen te zetten. Een ezel stoot zich namelijk niet twee keer aan dezelfde steen. Maak overigens niet de missconceptie dat een simpel iets zoals olie op de weg GEEN rijders fout is. Vaak hoor ik iemand die over zijn of haar valpartij aan het praten is zeggen ‘Ik kon er niets aan doen want er lag olie op de weg’. Niets is minder waar! Wanneer jij door zo’n obstakel gevloerd wordt, wil dit zeggen dan het feit dat je niet ver genoeg door hebt gekeken naar de weg. Had je dit wel gedaan, dan had je dit op tijd gezien en er tijdig op kunnen reageren.
Hoewel motorkleding gemaakt is om mee te kunnen vallen kan een valpartij dit aardig toetakelen. Daarom is het belangrijk je kleding altijd na een crash goed te controleren op beschadigingen zoals scheuren, doorgesleten plekken of opengetrokken stiknaden. Vooral de helm is extreem belangrijk om goed na te kijken. Een helm mag namelijk maar één enkele klap opvangen en door alle hectiek heb je vaak niet eens door dat je op je hoofd terecht bent gekomen. Mocht je helm beschadigd zijn, is het noodzaak om deze meteen te vervangen. Wanneer je kleding in orde is, werkt dit psychologisch ook weer positief omdat jij weet dat je goed beschermt bent mocht er nogmaals wat gebeuren.
Nu je weet dat je kleding goed is wil je ook weten of jouw motorfiets nog helemaal in orde is voordat je opstapt. Zoek eerst alle beschadigingen op zodat je precies weet waar jouw motor allemaal op terecht is gekomen. Zo kan je vaak beter bepalen wat er aan de motorfiets stuk zou kunnen zijn. Ga er vervolgens naast staan, pak het stuur met 2 handen vast en veer de vork een aantal keer goed stevig in. Wanneer dit soepel gaat kan je er 9/10 keer van uit gaan dat de vork nog recht is. Als je een middenbokstandaard hebt, zet de motor hier dan op en ga er zo op zitten dat het voorwiel een stukje van de grond af komt. Heb je alleen een zijstandaard, zet de motor dan daarop en trek de fiets voorzichtig naar je toe, net genoeg om het voorwiel los te hebben van de grond. Draai je stuur zover mogelijk naar links en naar rechts om te checken of dit soepel gaat en of de uitslag aan de ene kant gelijk is dan aan de andere.
Heeft de motor iets geraakt? Laat iemand dan het voorwiel ronddraaien om optisch te controleren of er geen slag in het wiel zit en doe dit vervolgens ook nog even bij het achterwiel. Is je remhendel beschadigd of krom? Knijp deze dan een aantal keer goed stevig in om zeker te weten dat de hendel zelf nog steeds voldoende stevigheid heeft en bij het bedienen van de remmen niet zomaar kan afbreken. Om diezelfde reden kan je ook even op je voetsteuntjes gaan staan en daar druk op uitoefenen. Voor dat je gaat rijden is het ook nog verstandig om even je oliepeil te checken. Wanneer een motor op z’n zij ligt zou er namelijk wat uit kunnen lopen! Wanneer je gaat rijden kan je op een rechte weg ook altijd nog even je handvatten vastpakken tussen de topjes van je duim en wijsvinger (heel licht dus) en zo controleren of jouw motor gewoon rechtdoor stuurt en er niks krom is. Als al het bovenstaande in orde is dan weet je nagenoeg zeker dat de motor veilig genoeg is om naar huis of andere plaats van bestemming te sturen.
De makkelijkste manier om over een crash heen te komen is door simpelweg zo snel mogelijk weer terug op het zadel te springen en je angsten te trotseren. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker dit wordt. Het beste kan je eerst een klein ritje gaan maken op wegen die bekend voor je zijn, zodat je je kan focussen op het rijden in plaats van op de route. Verstandig is het ook om alleen te gaan, in plaats van in een groep zodat je lekker op je eigen tempo kunt cruisen en geen druk hebt van andere rijders waarvoor je jezelf misschien wilt bewijzen. Was je crash in de regen? Doe je eerste ritje dan weer in het droge en zoek uiteindelijk de regen weer een keer op. Begin rustig aan en doe niks overhaast en dat lekkere gevoel wat je misschien niet meer hebt, komt vanzelf wel weer terug.